FYZikálně - MATematIcKý blog

(Materiály zde shromážděné, citované a publikované slouží výhradně ke studijním účelům mých studentů.
)

Jak zviditelnit magnetické pole fólií FLUX

8. únor 2016 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

V okolí magnetu se nachází na první pohled neviditelné magnetické pole, které se svým silovým působením projevuje na okolní tělesa z feromagnetických látek. Magnetické pole se dá nejrůznějším způsobem zviditelnit. Kolem magnetu lze rozestavit malé magnetky, které se v něm natočí podle magnetických indukčních čar. Asi nejznámějším způsobem, jak zviditelnit magnetické pole, je použití železných pilin, kterými posypeme papír položený na magnetu. Dalším způsobem, jak zkoumat magnetické pole jakýchkoliv magnetů, je použití speciální FLUX senzorové fólie.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 71x

Největší známé prvočíslo má přes 22 miliónů číslic

2. únor 2016 | 02.02 | rubrika: MATIKA

Hledání prvočísel má velký význam při moderních metodách šifrování a kódování. Zatímco je velmi snadné vynásobit jednotlivá čísla a získat tak jejich součin, tak daleko složitějším problémem je mnohdy rozložit (dekódovat) velké číslo na součin prvočísel. Proto se také matematikové snaží nacházet nová a nová prvočísla. Na jejich hledání se specializuje projekt GIMPS (Great Internet Mersenne Prime Search), díky němuž vygeneroval computer matematika Curtise Coopera z University of Missouri dosud největší známé prvočíslo, obsahující 22 338 618 číslic za sebou. To má o pět milionů číslic více než u předcházejícího prvočísla nalezeného v roce 2013.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 67x

Rekordní vítr v letových hladinách nad Českem

1. únor 2016 | 18.00 | rubrika: Meteorologie

V letové hladině dopravních letadel se v minulých dnech proháněl pořádný vítr. Ve výškách  od 8 do 12 km běžně vítr dosahuje rychlosti mezi 70 km/h a 100 km/h. Na přelomu ledna a února to však bylo až 300 km/h. Co bylo příčinou tohoto vichru?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 105x

Největší teploměr na světě

17. leden 2016 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Výraznou dominantou města Baker v Kalifornii je největší teploměr světa. Už při příjezdu do města jej zpozorujete přímo z dálnice a přitom můžete sledovat aktuální teplotu vzduchu. Obří teploměr, opatřený v USA používanou Fahrenheitovou teplotní stupnicí, se nachází před místní restaurací Big Boy a dosahuje výšky 40,84 metru (134 stop). Proč se tento světový unikát nachází přímo tady a proč má výšku právě 134 stop?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 118x

Camera obscura na zámku v Miloticích

4. leden 2016 | 06.00 | rubrika: Optika

milotice5V parku milotického zámku nacházejícího se asi 12 km severně od Hodonína najdete zajímavý fyzikální exponát. Nenápadný dřevěný domeček má na své bílé stěně nápis Camera Obscura. Po mnoha stěhováních byl tento domeček usazen v rohu parku tak, aby nepřekážel turistům, kteří si chtějí vyfotit boční stranu zámku. Často však mnozí fotografující neví, že právě v tomto domečku pořídí v dnešní digitální době zajímavou fotografii zámku a ještě pochopí princip optického zobrazení ve fotoaparátu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 166x

Hodně energie v roce 2016

31. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Také jste si všimli, že ceny elektrické energie postupně klesají a domácnosti by měly i v dalším roce ušetřit? Důvodem je klesající cena komodit na burze i konkurenční boj firem dodávajících energii na trh. A pak existují nejrůznější kutilové, kteří jsou dnes už energeticky soběstační, protože si potřebnou elektrickou energii dokážou vyrobit. Stačí jim k tomu 4 obyčejné elektrické rozdvojky.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 229x

Co se stane s objemem při smíchání vody a lihu?

28. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Molekulová fyzika

V pěstitelských pálenicích patří k závěrečné fázi úpravy destilátu jeho naředění vodou. K ředění pálenky je vhodné používat kojeneckou nebo demineralizovanou vodu, aby nedošlo k jejímu zakalení. Voda se má do destilátu přilévat pozvolna a za stálého míchání. Nedoporučuje se destilát ředit pod 45 objemových procent, aby se z něj nevysrážely estery organických kyselin.

Dolitím vody do destilátu však nedojde ke zvýšení objemu výsledné směsi tak, jak bychom očekávali. Ve škole se totiž studentům jen výjimečně ukazuje triviálně jednoduchý experiment, při kterém se smíchá například 0,5 litru vody se stejným množstvím denaturovaného lihu. Měl by vzniknout přesně litr roztoku, ale překvapivě se tak nestane. Jaký je objem vzniklé směsi? A víte proč?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 206x

Svíčka s měnící se barvou vosku

24. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Asi před rokem jsem dostal jako dárek svíčku ve skleněném obalu. Dlouho jsem ji měl položenou na okně v papírovém obalu a čekal na vhodnou příležitost si ji zapálit. Ta nastala v okamžiku, když v učebně fyziky nám celý den "řádili" chemici a ani po 4 dnech od jejich experimentování se nepodařilo místnost od vzniklého smradu vyvětrat.  Zapálená svíčka měla kromě krásné atmosféry  vytvořit i vůni, která by provoněla místnost. Po zapálení knotu svíčky se však rozsvítil i vosk a svíčka začala plynule měnit barvy. A v hlavě se mi začaly rojit otázky – jeden fyzikální problém za druhým.  Přijít na to, jak svíčka funguje, aniž bych ji rozložil.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 239x

Dnešní noc rozzáří meteorický roj Geminidy

14. prosinec 2015 | 17.45 | rubrika: Astronomie

Během dnešní noci ze 14. prosince na 15. prosince 2015 nás čeká velká noční podívaná. Noční oblohou si to budou svištět částice meteorického roje Geminidy. Pokud bude jasná obloha, pak letošní pozorování "padajících" hvězd by mělo mít ideální podmínky.  Pozorování totiž letos neruší svit Měsíce, který ve fázi 3 dny po novu zapadá už večer. Během celé noci můžete napočítat za ideálních podmínek až tisíc skutečně zářivých meteorů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 103x

Nahradí fosforen nobelovsky oceněný grafen?

14. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Po objevení supertenké jednoatomové vrstvy uhlíku grafenu, si od něj vědci slibovali, že se uplatní v polovodičových strukturách. Rovinná síť atomů uhlíku uspořádaných do tvaru šestiúhelníků umožňuje volným elektronům dokonalý průchod proti polovodičové struktuře křemíku. To se však stává problémem při konstrukci polovodičových součástek – tranzistorů. Elektrický proud grafenem se totiž nedá vhodně regulovat a dochází k jeho prosakování.  Objevil se však zdatný konkurent grafenu – alotropická forma černého fosforu nazvaná fosforen.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 140x