FYZikálně - MATematIcKý blog

(Materiály zde shromážděné, citované a publikované slouží výhradně ke studijním účelům mých studentů.
Blog je provozován zcela bez jakýchkoliv finančních příjmů.
Případné příjmy z reklamy zde umístěné jdou majiteli domény www.pise.cz)

Osedlá si dnes modul Philae svou kometu?

12. listopad 2014 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Po 10 letech putování dnes 12. 11. 2014  završí sonda Rosetta  svou misi ke kometě Čurjumov-Gerasimenko/ 67P. Poprvé v historii kosmonautiky bude na kometě vysazen přístroj vyrobený lidmi – modul Philae. Ten se v případě úspěšného přistání dokonce zavrtá do jejího povrchu do hloubky čtvrt metru a poskytne lidstvu analýzu chemických prvků obsažených ve zkoumaném vzorku.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 107x

Nový rekordní seskok z vesmíru

29. říjen 2014 | 12.00 | rubrika: Mechanika

Bez komerční podpory a takřka v utajení překonal Alan Eustace rekord Rakušana Baumgartnera při volném pádu z výšky více než 41 kilometrů nad Zemí. Před 2 lety Felix Baumgartner padal z výšky 39 km, přičemž letěl v jistém okamžiku rychlostí 1358 km/h a překonal tak jako první člověk tímto způsobem rychlost zvuku.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 198x

Jak dopadne "nahrazení" kalorií kilometry?

21. říjen 2014 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Než vypije třeba slazenou limonádu, měl by si člověk mimo jiné uvědomit, kolik energie obsahuje. Podle vědců z americké Johns Hopkins University by se však pro mnohé jedince nic neříkající hodnoty energie v joulech či kaloriích měly vyjadřovat v době, po kterou by měl konzument například běžet, aby spotřebovanou energii spálil. Při svém experimentu vyvěsili v obchodě 4 různé druhy vývěsek týkajících se láhve koly či džusu: obsahuje 250 kilokalorií, obsahuje určitý počet lžic cukru, ke spálení energie musíte 50 minut běžet  či ke spálení energie musíte ujít 8 km. Obrat tohoto zboží šel okamžitě dolů zejména při zmínce o počtu kilometrů, které je nutno ujít. Budou kilojouly a kilokalorie nahrazeny "přepočtem" na  kilometry?

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 189x

Rozpůlený levitující dům

19. říjen 2014 | 22.00 | rubrika: Mechanika

Tisíce návštěvníků londýnského náměstí Covent Garden Piazza vytahují své mobily, fotoaparáty či kamery a zaznamenávají si do nich novou turistickou atrakci – vznášející se dům. Obcházejí stavbu domu, který vypadá, že byl ve své polovině roztržen a jeho horní část levituje ve vzduchu. Sledovat to mohou ze všech možných úhlů pohledu a projít se mohou i pod jeho sloupy. Skrz mezeru oběma polovinami domu je vidět na okolní domy na náměstí. Autorem tohoto uměleckého díla je třicetiletý umělec Alex Chinneck, který své dílo nazval "Vezmi si můj blesk, ale neber můj hrom". Jak tento zajímavý  "optický" úkaz vznikl?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 313x

Nobelova cena za fyziku 2014

7. říjen 2014 | 21.10 | rubrika: Elektřina

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2014 obdržela rovným dílem trojice japonských vědců: Isamu Akasaki, Hiroši Amano a Šudži Nakamura. Tito tři pánové se počátkem 90. let minulého století podíleli na vzniku světelné diody vydávající modré světlo. Do praxe se tak po 20 letech výzkumu dostala dnes nepostradatelná součástka, používaná jako podsvětlení v mobilních telefonech či obrazovkách.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 211x

Halový sloup

17. září 2014 | 06.00 | rubrika: Optika

halový sloupHalové jevy v atmosféře patří mezi optické jevy (fotometeory), které vznikají na ledových krystalcích za pomocí lomu nebo odrazu světla a projevují se jako kruhy, oblouky, sloupy či skvrny. Svůj název dostaly z řeckého halos - znamenající prstenec, neboť se nimi zabýval už ve 4. století př. n. l. Aristoteles. Fyzikálně je vysvětlil v 17. století francouzský filozof, matematik a fyzik René Descartes. První ucelená teorie halových jevů pochází od francouzského fyzika Edme Mariotta.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 218x

Těremin - hudební nástroj, kterého se nedotýkáme

15. září 2014 | 06.00 | rubrika: Elektřina

K napsání tohoto článečku mě inspirovala skladba "Magické noci" skupiny Plastic People of the Universe. Česká undergroundová legenda v ní na začátku používá zajímavé kvílející zvuky, které hudebník vyluzuje bez přímého kontaktu s hudebním nástrojem. Tím nástrojem je těremin (theremin), jehož zvuk připomíná smyčcové nástroje či lidský hlas.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 357x

Papírový mikroskop za 10 Kč

11. září 2014 | 06.00 | rubrika: Optika

Vědci ze Stanfordovy univerzity připravili pro země "třetího světa" jednoduchý a cenově dostupný mikroskop. Do 130 zemí světa zašlou během tohoto roku všem zaregistrovaným zájemcům jednoduchý skládací mikroskop Foldscope. Poskládají si jej podle obrázkového návodu z barevného kartonu papíru, podobně jako origami. Vědci tak otestují svůj vynález na spoustě praktických situací, kterými mikroskop vystaví jej nápadití uživatelé. Pokud se nápad osvědčí, dokážu si představit, že jej v budoucnu mohou distribuovat v rámci svého marketingu různé firmy v podobě papírového balení svých produktů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 341x

Eulerův disk

8. září 2014 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Roztočíme-li na hladkém povrchu na hraně minci, pozorujeme při jejím postupném pádu na podložku její urychlenou rotaci doprovázenou zajímavým zvukem. Tento pohyb zkoumal už v 18. století švýcarský matematik a fyzik Leonhard Euler. Odtud je také název této dnešní vzdělávací hračky, která se dokáže na rozdíl od mince, otáčet poměrně dlouhou dobu s výraznějším zvukovým a také optickým efektem.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 427x

Proč je radioaktivita v mase některých divočáků?

3. září 2014 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

Když před 28 lety unikly při havárii jaderného reaktoru v Černobylu radioaktivní částice do celé Evropy a potažmo do celého světa, zjišťovaly se hodnoty radioaktivity v půdě, rostlinách a živočiších. Vzpomínám si, jak v některých atlasech hub přeložených do češtiny z německého originálu, se z důvodu zvýšené radioaktivity nedoporučovala ani po letech konzumace hojné a  houbaři velmi oblíbené houby - suchohřibu hnědého.  Po letech tyto zvýšené hodnoty sice klesly pod zdraví škodlivý limit, přesto se i v dnešní době můžeme setkat s nadlimitními hodnotami radioaktivity v mase divokých prasat na Šumavě či v Německu. Příčinou je podle výzkumu pracovníků Krajské veterinární správy pro Plzeňský kraj a jejich spolupracovníků z Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně nenápadná houba jelenka obecná.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 3 (1x) | přečteno: 338x