FYZikálně - MATematIcKý blog

(Materiály zde shromážděné, citované a publikované slouží výhradně ke studijním účelům mých studentů.
Blog je provozován zcela bez jakýchkoliv finančních příjmů.
Případné příjmy z reklamy zde umístěné jdou majiteli domény www.pise.cz)

Halový sloup

dnes | 06.00 | rubrika: Optika

halový sloupHalové jevy v atmosféře patří mezi optické jevy (fotometeory), které vznikají na ledových krystalcích za pomocí lomu nebo odrazu světla a projevují se jako kruhy, oblouky, sloupy či skvrny. Svůj název dostaly z řeckého halos - znamenající prstenec, neboť se nimi zabýval už ve 4. století př. n. l. Aristoteles. Fyzikálně je vysvětlil v 17. století francouzský filozof, matematik a fyzik René Descartes. První ucelená teorie halových jevů pochází od francouzského fyzika Edme Mariotta.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 14x

Těremin - hudební nástroj, kterého se nedotýkáme

15. září 2014 | 06.00 | rubrika: Elektřina

K napsání tohoto článečku mě inspirovala skladba "Magické noci" skupiny Plastic People of the Universe. Česká undergroundová legenda v ní na začátku používá zajímavé kvílející zvuky, které hudebník vyluzuje bez přímého kontaktu s hudebním nástrojem. Tím nástrojem je těremin (theremin), jehož zvuk připomíná smyčcové nástroje či lidský hlas.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 64x

Papírový mikroskop za 10 Kč

11. září 2014 | 06.00 | rubrika: Optika

Vědci ze Stanfordovy univerzity připravili pro země "třetího světa" jednoduchý a cenově dostupný mikroskop. Do 130 zemí světa zašlou během tohoto roku všem zaregistrovaným zájemcům jednoduchý skládací mikroskop Foldscope. Poskládají si jej podle obrázkového návodu z barevného kartonu papíru, podobně jako origami. Vědci tak otestují svůj vynález na spoustě praktických situací, kterými mikroskop vystaví jej nápadití uživatelé. Pokud se nápad osvědčí, dokážu si představit, že jej v budoucnu mohou distribuovat v rámci svého marketingu různé firmy v podobě papírového balení svých produktů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 78x

Eulerův disk

8. září 2014 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Roztočíme-li na hladkém povrchu na hraně minci, pozorujeme při jejím postupném pádu na podložku její urychlenou rotaci doprovázenou zajímavým zvukem. Tento pohyb zkoumal už v 18. století švýcarský matematik a fyzik Leonhard Euler. Odtud je také název této dnešní vzdělávací hračky, která se dokáže na rozdíl od mince, otáčet poměrně dlouhou dobu s výraznějším zvukovým a také optickým efektem.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 130x

Proč je radioaktivita v mase některých divočáků?

3. září 2014 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

Když před 28 lety unikly při havárii jaderného reaktoru v Černobylu radioaktivní částice do celé Evropy a potažmo do celého světa, zjišťovaly se hodnoty radioaktivity v půdě, rostlinách a živočiších. Vzpomínám si, jak v některých atlasech hub přeložených do češtiny z německého originálu, se z důvodu zvýšené radioaktivity nedoporučovala ani po letech konzumace hojné a  houbaři velmi oblíbené houby - suchohřibu hnědého.  Po letech tyto zvýšené hodnoty sice klesly pod zdraví škodlivý limit, přesto se i v dnešní době můžeme setkat s nadlimitními hodnotami radioaktivity v mase divokých prasat na Šumavě či v Německu. Příčinou je podle výzkumu pracovníků Krajské veterinární správy pro Plzeňský kraj a jejich spolupracovníků z Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně nenápadná houba jelenka obecná.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 120x

Vodicí čára

28. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Zajímavosti

Vodici caraKapkovitou strukturu na obrázku poznají hlavně chodci a cyklisté. Detail, který je znázorněný na obrázku, vnímají zejména díky své relativní menší rychlosti a postřehu. Přesto je soustava těchto bílých kapek důležitá zejména pro řidiče. Tvoří totiž vodicí čáru.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 177x

Tíhový bod

26. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Mechanika

tihovy bodPři procházce krajinou je možné narazit na mnohé zajímavé kamenné značky. Na Slovensku pod Astronomickou a geofyzikální observatoří Univerzity Komenského v Modre (lokalita Piesok) jsem jich spatřil během 5 minut celkem 4, což považuji za velkou raritu. Mají podobu kvádru z lomového kamene, na kterém je kovový kruh podobající se velkému CD nosiči. Jejich nezbytným doplňkem je ochranná tyč (s červenobílými pásy) opatřená výstražnou tabulkou s nápisem "Tíhový bod, poškození se trestá". Co je to vlastně ten tíhový bod?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 200x

Porovnání žárovek podle wattů a lumenů

22. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Optika

Klasické žárovky s vyšším příkonem (měřeným ve wattech) jsou z rozhodnutí bruselských úředníků postupně vytlačovány z běžného prodeje – tedy pokud si zrovna nechcete koupit "tepelnou kouli". Nahradily je kompaktní "spořivé" zářivky a zejména LED diody. Při nahrazování starších světelných zdrojů novými, dělá lidem problém výběr podle počtu wattů, které mají nové zdroje nadsazený proti starším typů (např. 11 W úsporka má svítit jako 60 W žárovka). Pokud se nechceme spoléhat pouze na watty, můžeme porovnat světelný tok, který bývá na obalu světelného zdroje uváděn v lumenech.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 199x

7 zrnek mezihvězdného prachu

19. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Časopis Science uveřejnil zprávu, že v kosmickém prachu, který zachytila v roce 2006 sonda Stardust a přinesla zpět na Zemi, se nacházelo sedm zrnek mezihvězdného prachu. Sonda Stardust byla v roce 1999 vyslána NASA ke kometě 81P/Wild-2, aby při průletu její kómou, z ní zachytila kolektorem velikosti tenisové rakety vzorky prachu. Od srpna do prosince 2002 pak pokračovala sonda ve sběru mezihvězdného prachu do dalšího kolektoru. Během 195 dní sonda lapila zmiňované částice pocházející z oblasti mimo sluneční soustavu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 101x

Jak rychle namazat ztuhlé máslo?

18. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Znáte to. Chcete si rychle namazat chleba nebo toust máslem, jenže máslo vytáhnete ještě ztuhlé z ledničky. Nožem se sice podaří oddělit jednotlivé plátky másla, ale vlastní roztírání je problém. Máslo na noži drží a ne a ne se pustit. Řada lidí tento problém řeší například tak, že místo másla používá rychle roztíratelné margaríny, které s máslem sice nemají nic společného, ale snadno se natírají. Jaký nůž zvolit na natírání másla?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 225x