FYZikálně - MATematIcKý blog

(Materiály zde shromážděné, citované a publikované slouží výhradně ke studijním účelům mých studentů.
Blog je provozován zcela bez jakýchkoliv finančních příjmů.
Případné příjmy z reklamy zde umístěné jdou majiteli domény www.pise.cz)

Jak dopadne "nahrazení" kalorií kilometry?

dnes | 06.00 | rubrika: Mechanika

Než vypijete třeba slazenou limonádu, měl by si člověk mimo jiné uvědomit, kolik energie obsahuje. Podle vědců z americké Johns Hopkins University by se však pro mnohé jedince nic neříkající hodnoty energie v joulech či kaloriích měly vyjadřovat v době, po kterou by měl konzument například běžet, aby spotřebovanou energii spálil. Při svém experimentu vyvěsili v obchodě 4 různé druhy vývěsek týkajících se láhve koly či džusu: obsahuje 250 kilokalorií, obsahuje určitý počet lžic cukru, ke spálení energie musíte 50 minut běžet  či ke spálení energie musíte ujít 8 km. Obrat tohoto zboží šel okamžitě dolů zejména při zmínce o počtu kilometrů, které je nutno ujít. Budou kilojouly a kilokalorie nahrazeny "přepočtem" na  kilometry?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 5x

Rozpůlený levitující dům

19. říjen 2014 | 22.00 | rubrika: Mechanika

Tisíce návštěvníků londýnského náměstí Covent Garden Piazza vytahují své mobily, fotoaparáty či kamery a zaznamenávají si do nich novou turistickou atrakci – vznášející se dům. Obcházejí stavbu domu, který vypadá, že byl ve své polovině roztržen a jeho horní část levituje ve vzduchu. Sledovat to mohou ze všech možných úhlů pohledu a projít se mohou i pod jeho sloupy. Skrz mezeru oběma polovinami domu je vidět na okolní domy na náměstí. Autorem tohoto uměleckého díla je třicetiletý umělec Alex Chinneck, který své dílo nazval "Vezmi si můj blesk, ale neber můj hrom". Jak tento zajímavý  "optický" úkaz vznikl?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 56x

Nobelova cena za fyziku 2014

7. říjen 2014 | 21.10 | rubrika: Elektřina

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2014 obdržela rovným dílem trojice japonských vědců: Isamu Akasaki, Hiroši Amano a Šudži Nakamura. Tito tři pánové se počátkem 90. let minulého století podíleli na vzniku světelné diody vydávající modré světlo. Do praxe se tak po 20 letech výzkumu dostala dnes nepostradatelná součástka, používaná jako podsvětlení v mobilních telefonech či obrazovkách.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 93x

Halový sloup

17. září 2014 | 06.00 | rubrika: Optika

halový sloupHalové jevy v atmosféře patří mezi optické jevy (fotometeory), které vznikají na ledových krystalcích za pomocí lomu nebo odrazu světla a projevují se jako kruhy, oblouky, sloupy či skvrny. Svůj název dostaly z řeckého halos - znamenající prstenec, neboť se nimi zabýval už ve 4. století př. n. l. Aristoteles. Fyzikálně je vysvětlil v 17. století francouzský filozof, matematik a fyzik René Descartes. První ucelená teorie halových jevů pochází od francouzského fyzika Edme Mariotta.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 111x

Těremin - hudební nástroj, kterého se nedotýkáme

15. září 2014 | 06.00 | rubrika: Elektřina

K napsání tohoto článečku mě inspirovala skladba "Magické noci" skupiny Plastic People of the Universe. Česká undergroundová legenda v ní na začátku používá zajímavé kvílející zvuky, které hudebník vyluzuje bez přímého kontaktu s hudebním nástrojem. Tím nástrojem je těremin (theremin), jehož zvuk připomíná smyčcové nástroje či lidský hlas.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 213x

Papírový mikroskop za 10 Kč

11. září 2014 | 06.00 | rubrika: Optika

Vědci ze Stanfordovy univerzity připravili pro země "třetího světa" jednoduchý a cenově dostupný mikroskop. Do 130 zemí světa zašlou během tohoto roku všem zaregistrovaným zájemcům jednoduchý skládací mikroskop Foldscope. Poskládají si jej podle obrázkového návodu z barevného kartonu papíru, podobně jako origami. Vědci tak otestují svůj vynález na spoustě praktických situací, kterými mikroskop vystaví jej nápadití uživatelé. Pokud se nápad osvědčí, dokážu si představit, že jej v budoucnu mohou distribuovat v rámci svého marketingu různé firmy v podobě papírového balení svých produktů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 201x

Eulerův disk

8. září 2014 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Roztočíme-li na hladkém povrchu na hraně minci, pozorujeme při jejím postupném pádu na podložku její urychlenou rotaci doprovázenou zajímavým zvukem. Tento pohyb zkoumal už v 18. století švýcarský matematik a fyzik Leonhard Euler. Odtud je také název této dnešní vzdělávací hračky, která se dokáže na rozdíl od mince, otáčet poměrně dlouhou dobu s výraznějším zvukovým a také optickým efektem.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 255x

Proč je radioaktivita v mase některých divočáků?

3. září 2014 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

Když před 28 lety unikly při havárii jaderného reaktoru v Černobylu radioaktivní částice do celé Evropy a potažmo do celého světa, zjišťovaly se hodnoty radioaktivity v půdě, rostlinách a živočiších. Vzpomínám si, jak v některých atlasech hub přeložených do češtiny z německého originálu, se z důvodu zvýšené radioaktivity nedoporučovala ani po letech konzumace hojné a  houbaři velmi oblíbené houby - suchohřibu hnědého.  Po letech tyto zvýšené hodnoty sice klesly pod zdraví škodlivý limit, přesto se i v dnešní době můžeme setkat s nadlimitními hodnotami radioaktivity v mase divokých prasat na Šumavě či v Německu. Příčinou je podle výzkumu pracovníků Krajské veterinární správy pro Plzeňský kraj a jejich spolupracovníků z Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně nenápadná houba jelenka obecná.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 205x

Vodicí čára

28. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Zajímavosti

Vodici caraKapkovitou strukturu na obrázku poznají hlavně chodci a cyklisté. Detail, který je znázorněný na obrázku, vnímají zejména díky své relativní menší rychlosti a postřehu. Přesto je soustava těchto bílých kapek důležitá zejména pro řidiče. Tvoří totiž vodicí čáru.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 293x

Tíhový bod

26. srpen 2014 | 06.00 | rubrika: Mechanika

tihovy bodPři procházce krajinou je možné narazit na mnohé zajímavé kamenné značky. Na Slovensku pod Astronomickou a geofyzikální observatoří Univerzity Komenského v Modre (lokalita Piesok) jsem jich spatřil během 5 minut celkem 4, což považuji za velkou raritu. Mají podobu kvádru z lomového kamene, na kterém je kovový kruh podobající se velkému CD nosiči. Jejich nezbytným doplňkem je ochranná tyč (s červenobílými pásy) opatřená výstražnou tabulkou s nápisem "Tíhový bod, poškození se trestá". Co je to vlastně ten tíhový bod?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 337x