Jak v mrazu trpí elektronika?

31. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

mobilMrazivé počasí může způsobovat problémy s elektronikou. Obdivuji jedince telefonující s mobilem u ucha v třeskutém mrazu. Ne z toho důvodu, že jim přitom nevadí nízká  teplota, ale jejich telefon přitom neskutečně trpí. Nestačí, že akumulátor telefonu se rychle vybíjí, ale zejména při brzkém opětovném vytažení telefonu  v místnosti či vyhřátém autě v něm spolehlivě kondenzuje vodní pára obsažená ve vzduchu a výrazně se zvyšuje pravděpodobnost jeho brzkého poškození.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1.6 (5x) | přečteno: 2.540x

Světelný uzel

29. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Optika

svetelny uzelSvětlo překvapuje fyziky stále více avíce. Nestačí, že má částicovou i vlnovou povahu a že se dokonce ohýbá. Podle studie uveřejněné v časopise Nature Physics  se jeho světelné paprsky dají zakroutit tak, že vznikne uzel. Významný počin svazování světla do uzlů bylo dosaženo zatím teoretickou cestou týmem fyziků pracujícím na univerzitách v Bristolu, Glasgowu a Southamptonu. Pochopení, jak ovládat světlo tímto způsobem má významné důsledky pro laserové technologie používané v širokém spektru odvětví.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 460x

Křivý most v Litoměřicích

28. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

chaberuv mostNový litoměřický most nese jméno válečného stíhače generála Františka Chábery. O Cháberově mostu dlouhém zhruba 608 metrů hovoří silničáři jako o stavbě století. Je to mimořádná technická stavba, protože má nejdelší oblouk v České republice. Metrostav spolu se Stavbami mostů Praha nový most zhotovily za dva a půl roku. Stavba stála 1,5 miliardy korun. Teď má tento most další zajímavost - je zřejmě nejvíce zvlněným novým mostem u nás.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2.29 (7x) | přečteno: 1.037x

Tepelný odpor oblečení

27. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

obleceni1Po několika relativně mírných zimách je letos zima mrazivější. Novináři poněkud přehánějí, když ji v každém svém titulku označují jako extrémní. Teploty klesají pouze v noci až k hodnotám nižším než – 20°C. V takových teplotách je nezbytné se vhodně obléci a obout. A hlavně nepřecházet zbytečně z teplot +20 °C do teplot až o 40°C nižších.  Funkci tepelné izolace mezi okolním vzduchem a pokožkou člověka plní oblečení. Jaký je tepelný odpor oblečení? Podívejte se do přiložených tabulek a podle hodnot v nich si určete svůj dnešní tepelný odpor oblečení.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 1.772x

Technický sníh

26. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

snowLyžaři na českých horách jsou mnohdy odkázáni na technický sníh. Ten vzniká při teplotách kolem -2,5°C pomocí sněhového děla rozprašováním natlakované vody do vzduchu. Směs vody a tlakového vzduchu se při nízké teplotě rozpíná do prostoru a přitom se vzduch ochladí. Z kapiček vody tak vzniknou zárodky ledových krystalků, na které se cestou od trysky na zem za současného mrznutí nabalují další kapičky vody a vzniká tak krystal technického sněhu. Výroba technického sněhu je závislá na teplotě a relativní vlhkosti vzduchu. Čím je vyšší vlhkost vzduchu, tím nižší musí být teplota vzduchu.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1.75 (12x) | přečteno: 4.416x

Největší rychlost větru na světě

25. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Meteorologie

OliviaDohady o největší rychlosti větru na Zemi za poslední léta konečně skončily. Světová meteorologická stanice (WMO) vytvořila před dvěma lety skupinu expertů, která prošla všechny vědecké údaje o rychlosti větru ze všech zemí od časů, kdy se tyto údaje začaly zjišťovat. Komise vymazala z tabulek předešlý vědecky dohodnutý rekord z dubna 1934, kdy byla během vichřice na vrcholku Mont Washington ve Spojených státech naměřena v nárazech rychlost větru 372 kilometrů v hodině.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2.75 (8x) | přečteno: 2.067x

Magnetický urychlovač - Gaussovo dělo

24. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Potenciální (česky polohovou) energie mají tělesa, která se nacházejí v silových polích jiných těles. Setkáme se s ní rovněž u pružně deformovaných těles a poněkud opomíjeným druhem potenciální energie je potenciální energie magnetů. Jedním z mnoha využití potenciální energie magnetů je Gaussovo dělo, které si můžete vyrobit podle uvedeného videa. Název tohoto děla je podle Carla Friedricha Gausse, který formuloval matematický popis elektromagnetického účinku magnetických akcelerátorů.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 2.14 (7x) | přečteno: 4.855x

Před 80 lety bylo poprvé vyfotografováno Pluto

23. leden 2010 | 10.20 | rubrika: Astronomie

TombaughDnes 23. ledna 2010  uplynulo 80 let od okamžiku, kdy americký astronom Clyde William Tombaugh poprvé vyfotografoval Pluto. Tombaugh se pokusil objevit devátou planetu pomocí tzv. blinkmikroskopu. Pokud mu to počasí dovolovalo, tak každou jasnou noc pořídil sérii snímků určitých úseků oblohy. Po několika dnech se na stejná místa vrátil a nové snímky porovnal se starými. Vzhledem k "nepohyblivému" hvězdnému pozadí hledal objekt ze sluneční soustavy, který se pohybuje. Tombaugh zachytil Pluto na fotografii poprvé 23. ledna 1930 a podruhé až  29. ledna, když fotografoval oblast poblíž hvězdy d Geminorum v souhvězdí Blíženců.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 287x

Letištní svlékací skenery

22. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

skenerV celosvětovém boji proti terorismu začínají být nasazovány na letištích celotělové rentgenové skenery. Skener jedním snímkem svlékne pasažéra téměř dohana. Otazníky však zůstávají nad možnými zdravotními riziky. Skenery totiž využívají ionizující záření, které může měnit genetickou informaci v buňce a tak zvyšovat pravděpodobnost vzniku rakoviny. A to je natolik vážný důvod, proč jsou v současné době u nás zkoumány Státním úřadem pro jadernou bezpečnost (SÚJB). O jejich používání na našich letištích bude dokonce rozhodovat vláda.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 1.217x

Cesta známým vesmírem

21. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Webová stránka Astronomy Picture of the Day (Astronomický snímek dne), kterou také časem přebírá český server www.astro.cz uveřejnila novou fascinující představu cesty nám dosud známým vesmírem. Naše cesta začíná nad pohořím Himaláje, odkud postupně zvyšujeme svoji rychlost směrem do vesmíru. Cestou pozorujeme umělé družice Země a jejich trajektorie, postupně vidíme dráhy planet v naší sluneční soustavě, kterou záhy opouštíme. Naše Slunce je čím dál tím drobnějším bodem v nepředstavitelně velikém vesmíru.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (4x) | přečteno: 380x

Vesmírné dělo

19. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Mechanika

space cannonDopravit materiál do vesmíru je finančně náročné. Rakety dopraví na orbitální dráhu Země náklad o hmotnosti 1 kg za cenu kolem 2250 dolarů.  Kromě raket a raketoplánů se už objevila koncepce vesmírného výtahu a renesanci nyní zažívá i nápad střílet materiál do vesmíru dělem. Jak uvádí server www.popsci.com je dnes ve fázi příprav speciální podmořské dělo. To by bylo dlouhé přes kilometr a muselo by vystřelit náklad rychlostí až 7,9 km/s. Projekt připravuje fyzik John Hunter, který pomocí stlačeného vodíku testoval model děla dlouhý 130 m. Pokus se sice nezdařil, ale Hunter dále představuje své nové plány.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 5 (1x) | přečteno: 794x

Historie měření rychlosti zvuku

18. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

zvukZvuk se šíří ve vzduchu jako postupné podélné vlnění. Zvukové vlny jsou podélná zhušťování a zřeďování vzduchu, ve kterém se šíří. Rychlost zvuku ve vzduchu závisí na atmosférických podmínkách (nečistoty, vlhkost, tlak), ale především na teplotě vzduchu. U suchého vzduchu (o hustotě 1,293 kg/m3) a teplotě 0°C je rychlost zvuku 331,82 m/s. Rychlost zvuku ve vzduchu v závislosti na teplotě t se určí ze vztahu v = 331,82 + 0,61t. Historie měření rychlosti zvuku sahá až do 17. století. První, kdo se pokusil změřit rychlost zvuku ve vzduchu, byl františkánský mnich Marin Mersenne (1588 - 1648). Napadlo jej, aby jeho přítel střílel z kanónu a sám ve větší vzdálenosti měřil čas mezi zábleskem u hlavně při výstřelu a okamžikem, kdy k němu dorazil zvuk výstřelu. Neměl však k dispozici přesné hodiny a tak  počítal údery vlastního srdce. Jeho odhad byl kolem 430 m/s.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 2.44 (9x) | přečteno: 2.789x

Stromy na Marsu

17. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

stromy

Povrch planety Mars nás stále něčím překvapuje. Z proslulé fotografie "lidské tváře na Marsu" se při podrobnějším zkoumání dalekohledy stala jen úžasná hra světla a stínů dopadajících na povrch planety. Nejnovější raritou jsou nyní křoviny a stromy rostoucí na Marsu. Snímky z kamery HiRISE  zaslala na Zemi americká orbitální družice Marsu -Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) a následně byly publikovány v lednovém čísle časopisu Icarus.V okolí severního pólu Marsu jsou z fotografií vidět stromořadí a pásy křovin vyrůstající na hřebenech růžovobílých dun. Bohužel se však nejedná o skutečné dřeviny a stromy, ale o zajímavý optický klam pozorovaný z výšky 200 km nad povrchem Marsu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 680x

Včerejší prstencové zatmění Slunce

16. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

prstenNad územím střední Afriky, Indického oceánu, Indií a Čínou se včera odehrálo nejdelší prstencové zatmění v 21. století. Při tomto úkazu trvajícím v plné fázi 11 minut a 8 sekund zakryl Měsíc sluneční kotouč téměř v 96% jeho průměru. Částečně pozorovatelné mohlo být 6:14 hod i na území východní Moravy, Slovenska a dále na východ. Malá výška slunce nad východním obzorem a počasí tomu však nepřály.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 531x

Svítící tyčinky

15. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Optika

lightstickZajímavým světelným zdrojem jsou dnes svítící tyčinky lightsticky, které jsou doplňkem vybavení pro cestovatele, horolezce, trampy, rybáře, na různé párty či pro potápěče. Jsou vidět na vzdálenost až 500 metrů, používají se i pod vodou. Lightstick je plastová tuba, která obsahuje v sobě skleněnou ampulku. Při použití lightstick jednoduše  ohnete, čímž se rozlomí skleněná ampulka. Tato aktivace umožní kapalinám, které byly uvnitř skleněné ampulky, smísit se s těmi, které jsou v plastové trubičce. Jakmile se látky smísí, přichází na řadu chemická reakce, která způsobí uvolnění světla a lightstick svítí.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (12x) | přečteno: 5.456x

Jak člověk reaguje na chladné prostředí?

14. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

tempZima u mnohých z nás nepatří mezi nejoblíbenější roční období. Kromě Vánoc, případně romanticky zasněžené krajiny a lyžování na ní nic moc pozitivního není. Nedostatek slunečního záření je příčinou pokleslé nálady, nevlídné počasí má vliv na zvýšenou nemocnost. A to extrémní mrazivé počasí! Jak vlastně lidský organismus zvládá pocit chladu?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.8 (5x) | přečteno: 1.104x

Dnešní průlet planetky kolem Země

13. leden 2010 | 05.00 | rubrika: Astronomie

2010AL30Další útok z vesmíru se dnes chystá na naši Zemi.  Asi ve 13:16 hodin proletí kolem Země malá planetka 2010 AL30. Proletí ve vzdálenosti asi 125 000 km od Země, což je za posledních 100 let nejmenší vzdálenost průletu. Připomínám, že současná přibližná vzdálenost mezi Zemí a Měsícem  je kolem 400 000 km. Těleso objevil systém dalekohledů GEODSS  v Lincolnově observatoři v Novém Mexiku v USA 10. ledna. Planetka nás zřejmě neohrozí - to by už byl jiný poprask! Pokud by se přece jenom dostala do střetu se zemskou atmosférou, tak by se v ní zřejmě rozpadla a na povrch Země by mohly dopadnout pouze malé úlomky.

žádné komentáře | přidat komentář | přečteno: 492x

Marťanský kalendář

12. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

mars roverPokud ještě nemáte kalendář na rok 2010, pak si jeden pěkný můžete stáhnout ze stránky: http://marsrover.nasa.gov/home/calendar/MER-2009-2010-calendar.pdf Potěší vás jistě obrázky pořízené robotnickými vozítky na Marsu. Robotická vozítka na Marsu letos slaví už 6 let svého aktivního působení. Nejdříve hladce přistál 3. ledna  2004 v kráteru Gusev robot Spirit a později 24. ledna  na planině Meridiani robot Oportunity. Svou plánovanou životnost a to 3 měsíce, již dávno překonala a za dobu své činnosti objevila spoustu zajímavých informací.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 336x

Efektivní teplota (Wind Chill)

11. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Meteorologie

wind chill

Domácí meteorologické stanice nabízí při svém měření nespočet různých funkcí. Jednou z nich je takzvaná efektivní teplota (wind chill), která kombinuje vliv okolní teploty a působení větru. Možná to znáte, venku příliš nemrzne ale zato fouká vítr, přitom subjektivně pociťujeme velkou zimu a mnohem nižší teplotu vzduchu než ve skutečnosti je. Na subjektivní pocit tepla či chladu má kromě samotné teploty tedy vliv i rychlost větru. Čím fouká silněji, tím je člověku větší zima.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 1.854x

Balón s elektronovou náplní

10. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Mechanika

NASA baloonsDnešní vyspělá technologie nemůže při rostoucích ekonomických nákladech opomenout i technologie mnohem starší a zdánlivě archaické. Mezi ně bychom asi zařadili horkovzdušné balóny. S nimi bychom se běžně nedostali až na oběžnou dráhu kolem Země. Technici však uvažují nad tím, že by právě nová generace balónů s elektronovým plněním pomohla vynášet na oběžnou dráhu nejrůznější materiál či by zde takové balóny mohly být i "zakotveny".

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1 (9x) | přečteno: 1.226x

Jména meteorologických úkazů - bouře Daisy

9. leden 2010 | 08.15 | rubrika: Meteorologie

DaisySněhová bouře, která k nám dorazila až z jižní Itálie už má své jméno. Po neslavných meteorologických jevech jako byly vichřice Emma či orkán Kyrill tu máme sněhovou bouři Daisy. I když má tato bouře romantický anglický název - sedmikráska, chová se docela neurvale. Jak je to se jmény meteorologických úkazů? Kdo je vymýšlí a z jaké databáze jsou vybírána? Předně je zajímavé, že si jejich názvy lidé mohou objednat a zakoupit.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 616x

Odsolování vody

8. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

odsol alzirVelkým problémem budoucnosti  bude nedostatek pitné vody. Z celkového množství vody na naší planetě se pouze 3 % hodí k využití jako sladkovodní zdroje pro úpravu pitné vody. Pro mnoho zemí je řešením nedostatku pitné vody odsolování mořské vody. V mořské vodě bylo dosud přímo zjištěno asi  77 chemických prvků a mnohé další mohou být obsaženy v mořských organismech.

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení 1.75 (16x) | přečteno: 3.831x

Boj s námrazou na letadlech

7. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Molekulová fyzika

icingPro současný letecký provoz a to nejenom v zimním období zůstává problémem tvorba námrazy na povrchu letadel. Námraza totiž způsobuje výrazné zhoršení aerodynamických vlastností letadla - výrazně se mění profil křídel a ocasních ploch, což má za následek menší vztlak, ztrátu rychlosti či mnohem vyšší spotřebu pohonných hmot. Také může docházet za letu k odlupování ledu a jeho následnému nasátí do motoru letadla. Velká námraza na letadle mění rovněž jeho těžiště, tím i stabilitu celého stroje. Na navigačních čidlech námraza může zapříčinit jejich nesprávnou činnost a zkreslit získaná data. S námrazou na letadlech se bojuje nejrůznějšími způsoby.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 1.079x

Znáte české meteority?

6. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

La CriollaPři příležitosti výročí pádu jednoho z významných meteoritů posledních desetiletí,  jsem nalezl i oficiální seznam meteoritů spadlých na území ČR. A teď k astronomickému výročí. Dne 6. ledna 1985 po prolétnutí oslnivého bolidu nad Argentinou, dopadl v oblasti Estancion La Criolla  meteorit. Dopadnutí tohoto meteoritu provázely značné zvukové efekty a velký kamenný déšť. Kameny byly následně sbírány v oblasti o rozloze 7 x 10 km. Uvádělo se, že celková hmotnost spadnutého materiálu byla minimálně 35 kg.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.73 (11x) | přečteno: 1.688x

Vzduch ve zmrzlé kaluži

5. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

kaluzZamrzlé kaluže vody v zimě lákají nejen k bourání ledu botami, ale také ke sklouznutí. Pod ledovým krunýřem však mráz dokáže vyčarovat krásné ornamenty vzniklé ze vzduchových bublin. Jak se ale vzduch dostane pod led ve zmrzlé kaluži?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 625x

Pád komety do Slunce

4. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

kometa ke Slunci

Už v sobotu 2. ledna 2010 odpoledne  mi na mobil přišlo upozornění, že je možné pozorovat pád komety do Slunce. Pochopitelně ne na obloze (navíc bylo zataženo), ale na kamerách koronografu LASCO 3 a později na LASCO 2. A skutečně výrazně pohybující se objekt, směřující na kamerách zleva dole směrem ke Slunci, byla letící kometa. Tato kometa byla spatřena 2.ledna australským amatérským astronomem Alanem Watsonem

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 3 (1x) | přečteno: 605x

Jak plout proti větru?

3. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Mechanika

sailing1Mezi první dopravní prostředky, která využívali ke svému pohybu alternativní zdroje energie byly plachetnice. Umožnovali přepravu lidí a nákladu levným způsobem na dlouhé vzdálenosti. Byly docela ovladatelné, díky důmyslně uplatňovanému principu  rozkladu působících sil větru. Jak je možné, že se může plachetnice pohybovat i proti větru? Pokud jste někdy pozorovali plachetnici, která pluje proti větru, zjistili jste, že se pohybuje - lavíruje podél lomené čáry. Námořníci tomu říkají křižování proti větru.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1.38 (13x) | přečteno: 5.517x

Měsíční halo

1. leden 2010 | 06.00 | rubrika: Optika

měsíční haloPoslední dobou se na noční obloze objevují zajímavé optické jevy. Svědčí tomu netradiční zimní počasí a vhodná fáze Měsíce. Astronomové a další noční pozorovatelé oblohy spatřili v uplynulých dnech poměrně efektní měsíční hala. To nejkrásnější bylo ke sledování v neděli 27. prosince večer.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.71 (7x) | přečteno: 1.361x