Koaxiál a terminátor

28. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Elektřina

koaxK přenosu signálu se používají různé vodiče. Na přenos nízkofrekvenčního signálu můžeme použít obyčejné vodiče, ale k přenosu vysokofrekvenčních signálů je vhodnější použít speciální vodič tzv. koaxiální kabel. Proč se ale tomuto druhu kabelu říká "koaxiální"? V doslovném překladu to znamená "souosé" (co-axiální), a je to proto, že osy obou vodičů splývají a prochází geometrickým středem kabelu.  A proč se vlastně používá koaxiální kabel?

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 2.2 (5x) | přečteno: 1.340x

Pluto mění barvu

26. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Překvapivá zjištění ohledně trpasličí planety Pluto přinesla americká vesmírná agentura NASA. Než k ní v roce 2015 dorazí sonda New Horizonts, která nám zajisté nabídne detailní snímky jeho povrchu, je Hubbleův dalekohled (HST) jedinou možností, jak ji kvalitně pozorovat. HST sledoval Pluto po dobu 10 let (1994 - 2003) a výsledky pozorování ukazují změny v jeho atmosféře. Na sérii nově zveřejněných snímků je zachyceno, že Pluto v posledních letech mění velmi rychle barvu. Zhruba pětina planety je rudější než dříve.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 346x

Jak si vypočítat Ludolfovo číslo?

25. únor 2010 | 06.00 | rubrika: MATIKA

piOdvěkou snahou matematiků je co nejpřesnější vyjádření Ludolfova čísla. Ludolfovo číslo je označení čísla π. Jméno získalo podle Holanďana Ludolpha von Ceulen, který už v roce 1596 vypočítal číslo π nejprve na 20 desetinných míst a později v roce 1615 je zpřesnil na 35 desetinných míst. Číslo pí bylo známo dávno. V období antiky (kolem 2000 př. n. l.)  používali Babyloňané k výpočtu zlomek 25/8 = 3,125. V Egyptě byla používaným vztahem hodnota zlomku 22/7 = 3,14285. Přesnou aproximaci čísla pí provedl Archimédés. Pomocí vepsaných a opsaných mnohoúhelníků ke zvolenému kruhu určil, že se nachází v intervalu od 3 +10/71 až 3 + 10/70. Jak jej vyjádřit co nejjednodušeji a přitom s přesností na více desetinných míst?

komentáře (21) | přidat komentář | hodnocení 2.17 (41x) | přečteno: 13.797x

Jak si raketoplán ulevuje na oběžné dráze?

24. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

odpadni vodaAmatérští astronomové jsou dnes poměrně solidně vybaveni pozorovací technikou a pro svůj koníček obětují spoustu volného času. A tak se jim s trochou trpělivosti a také štěstí může podařit zachycení netradiční události. Holandský nadšenec a fotograf Ralf Vandenbergh vyfotografoval odpoutání raketoplánu Endeavour od kosmické stanice ISS. Na tom by nebylo nic tak pozoruhodného, kdyby na snímku kromě obou objektů nebyl pořádný světlý oblak. Zachytil tak raketoplán v okamžiku, kdy jeho posádka vypouštěla do kosmického prostoru odpadní vodu. Na fotografii pozorujeme částice vody, které unikají z raketoplánu Endeavour do vesmíru a přitom odrážejí sluneční světlo. Kde se takové přebytečné množství vody v raketoplánu bere a k čemu slouží?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 347x

Magická koule

23. únor 2010 | 06.00 | rubrika: MATIKA

magicka kouleKaždým dnem se přesvědčujeme, že lidé věří na magii a podobné nesmysly. Ani znalost násobilky a odečítání u mnohých jedinců nestačí na pochopení jednotlivých kouzelnických triků. A tak nás v televizi David Copperfield může udivovat zázraky typu: mysli si číslo a pak dej prst na obrazovku a zobrazí se ti správné číslo či symbol na který jsi myslel. Na obrazovce nám kouzelník poskytne pouze jednu možnost na odhalení triku, proto většina diváků princip kouzla neodhalí a považují jej div ne za zázrak. Přitom nám na odhalení některých triků stačí znalost malé násobilky a úpravy výrazů. Co takhle vypořádat se s magickou koulí, která odhalí symbol na který myslíte?

komentáře (10) | přidat komentář | hodnocení 1.91 (23x) | přečteno: 8.327x

Co umí kapilární tlak - pokus se 2 bublinami

22. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Molekulová fyzika

dvě bublinyPokud vyfoukneme  pomocí trychtýře namočeného koncem do saponátového roztoku bublinu a ústí trychtýře nasměrujeme například k hořící svíčce, bude se její plamínek odklánět od ústí trychtýře. Z bubliny je vytlačován vzduch, což je důkaz většího tlaku vzduchu v bublině než okolního atmosférického tlaku. Tento přídavný tlak v kapalině způsobuje zajímavý výsledek pokusu s dvěmi bublinami rozdílných průměrů, které vyfoukneme na opačných koncích skleněné trubičky a oddělíme trojcestným kohoutem. Co se stane s bublinami, když je pomocí kohoutu spojíme? Přefoukne se skutečně větší bublina do malé?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (6x) | přečteno: 1.582x

Páternoster

21. únor 2010 | 06.00 | anketa v článku | rubrika: Mechanika

Dnes už mladší generace neví co je to páternoster ( z latinského pater noster = otčenáš). Jde o oběžný výtah, který má své kabiny seřazeny na nekonečném řetězu za sebou, stejně jako korálky na růženci při předříkávání otčenáše. S tímto výtahem se dnes potkáme pouze výjimečně ve starších budovách a úřadech, kde je výtah často technickou památkou. Do výtahu se bez jeho zastavování nastupuje  a za jízdy opět vystupuje. A co se stane, když v posledním patře nebo před suterénem zapomenete vystoupit?

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení 1.11 (9x) | přečteno: 2.961x

Proč se elektrický proud nevede pod zemí?

19. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Elektřina

stozarPro dálkový rozvod elektrické energie se používá vedení velmi vysokého, vysokého či nízkého napětí. Krajinou vedou nepřehlédnutelné pavučiny elektrických rozvodů. Vysoké stožáry vadí při obdělávání půdy zemědělcům, ruší ráz krajiny fotografům a kameramanům. Jejich konstrukce a stavby jsou obtížné a jistě drahé, navíc v nepříznivých podmínkách může dojít ke zničení stožárů či přerušení elektrických vodičů. Proč se tedy nevede elektřina pod zemí?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.56 (9x) | přečteno: 1.966x

Gravitační versus tíhová síla - aplikace

18. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Mechanika

FGVeřejnost snadno zaměňuje gravitační Fg a tíhovou FG sílu. Většinou v nich nevidí žádný rozdíl a považují ji od dob svého studia fyziky na základní škole za jednu a tutéž sílu, která má dva různé názvy.  Podívejme se na rozdíl mezi nimi a přiložená aplikace vám pak pomůže pochopit rozdíl mezi nimi a vypočítat každou z těchto sil.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 2 (40x) | přečteno: 8.493x

Terella

17. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

BirkelandPravou příčinu polární záře a její vznik odhalil až roku 1896 norský fyzik Kristian Birkeland. Podle starých poznámek objevil, že polární záře se vyskytují spolu s magnetickými bouřemi a  obvykle, když se na Slunci objeví nějaké skvrny. Ve své hypotéze předpokládal, že Slunce vyvrhuje nabité částice, které jsou zachytávány magnetickým pole Země. Pokusil se svoji hypotézu o vzniku polární záře experimentálně prokázat zařízením zvaným terella. Terrella (v latině znamená "malá země") je malý magnetický model koule představující Zemi. Na její myšlenku přišel ale už dávno před ním anglický lékař William Gilbert při zkoumání magnetismu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 5 (1x) | přečteno: 491x

Argonauti předpovídají počasí

16. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Meteorologie

argo1V řecké mytologii bylo Argo bylo jméno lodi, na které se mořeplavci - argonauté plavili pod vedením Iásona, v báji o Zlatém rounu. Byla to dlouhá plavba z Iólku do Kolchidy, během níž čekalo na posádku mnoho nebezpečí. Možná proto zvolili vědci za název svého projektu monitoringu teploty a slanosti mořské vody  právě jméno Argo.Během tohoto 7 let trvajícího projektu vypustili vědci na různých místech Země už 3300 robotů a tím zajistili zhruba celosvětové pokrytí.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 310x

Srážka asteroidů v přímém přenosu

15. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

srážka asteroidůPočátkem ledna 2010 překvapil astronomy snímek, který v rámci vyhledávacího projektu LINEAR (Lincoln Near-Earth Asteroid Research program) zachytil dosud neznámý objekt. Vědci se dohadovali, zda se jedná o netradiční kometu nebo o planetku. Přikláněli se spíše ke kometární povaze zachyceného objektu. Kometa ale měla neobvyklý vzhled, měla jen malou komu bez centrální kondenzace a dlouhý přímý ohon. Kometa dostala označení P/2010 A2. Jenomže Hubbleovu vesmírnému teleskopu se podařilo vyfotografovat větší detaily této "komety". A srážka asteroidů v přímém přenosu byla na světě.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 474x

Posílat mimozemšťanům vzkazy?

14. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Před padesáti lety namířil k nebi Frank Drake radioteleskop, aby zkusil zachytit nějaký signál pocházející od mimozemských civilizací. To odstartovalo projekt hledání mimozemské civilizace SETI (Search for Extra-Terrestrial Inteligence). Letos v dubnu proběhne v texaském městě League City kongres, který tento projekt nasměruje do další budoucnosti.Objevují se názory na radikální změny orientované zejména na obsah dalších sdělení. A vyskytují se i názory, aby naše civilizace o sobě nevydávala další svědectví a čekala raději na zprávy z vesmíru.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 685x

Může sluneční aktivita vyřadit navigaci GPS?

12. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

gps satelitesSlunce se probouzí. Není to znát v souvislosti se současnými venkovními teplotami vzduchu  natož s množstvím denního slunečního svitu. Po období klidu narůstá sluneční aktivita.Ta měla narůstat podle předpovědí vědců a dosud známých teorií od roku 2008. Jenže během roku 2009 nebyla 260 dnů z 365 (71%) na slunečním disku pozorována žádná skvrna. Na začátku roku 2010 už o sobě dává nový sluneční cyklus vědět výskytem poměrně velkých skupin skvrn a také erupcemi. Zdá se tedy, že po mimořádně dlouhém slunečním minimu se Slunce konečně probudilo a jeho činnost bude soustavně růst až do příštího maxima, které se očekává na přelomu let 2011 a 2012. Se zvýšenou sluneční aktivitou můžeme očekávat čím dál nepříjemnější útoky také na satelitní navigace.

komentáře (5) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 547x

Co je to blackout?

11. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Elektřina

rozvodna sit

Výrazný výpadek proudu, který  přeruší zásobování  rozsáhlého území elektrickou energií se označuje blackout. Existuje mnoho příčin výpadku elektrického proudu v elektrické síti. Mezi hlavní příčiny patří:
- extrémní spotřeba energie v létě vlivem stále rostoucího používání klimatizace
- zatížení přenosových systémů, jejich následný průhyb a kontakt s okolní vegetací
- při bezvětří je  minimální produkce větrných elektráren a jejich výkon je nahrazován přenosem elektřiny z jiných zdrojů, často na velké vzdálenosti
- chyby v koordinaci při propojení národních energetických soustav

- technický stav energetické sítě

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.51 (35x) | přečteno: 16.471x

Vznikl Měsíc jadernou explozí Země?

10. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

mesicVznik Měsíce je spojen s mnoha různými teoriemi. Měsíc mohl vzniknout společně se Zemí při počátečním formování sluneční soustavy. Naše Země také mohla zachytit svou gravitací nějaké těleso a to pak začalo obíhat kolem ní. Další možností je odtržení hmoty z rychle rotující Země a její zformování na oběžné dráze.  V současnosti nejvíce přijímanou hypotézou je vznik Měsíce při takzvaném velkém impaktu. Podle ní se Země asi před 4,5 miliardami let srazila s planetkou Theiou o velikosti dnešního Marsu. Při srážce bylo na oběžnou dráhu Země vyvrženo množství materiálu, ze kterého se postupně zformoval Měsíc. Každá z těchto teorií má své slabé stránky. S oprášením další starší teorie nyní přišli fyzik Rob de Meijer a geolog Wim van Westrenen, kteří se snaží vysvětlit, proč má hmota z Měsíce téměř stejnou skladbu izotopů jako materiály ze zemské kůry.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2.33 (3x) | přečteno: 676x

Vynález megafonu

9. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

megafonKdyž chceme, aby nás někdo slyšel na velikou vzdálenost, tak nejčastěji spojíme své ruce do kornoutu a dáme před ústa. Tím je zvuk soustředěn do vybrané oblasti a volaný nás snadno uslyší. Spojené ruce jsou vlastně předchůdcem zařízení zvaného megafon. Jeho vynálezcem se stal Angličan Samuel Morland (1625 - 1695).

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 4 (1x) | přečteno: 732x

Vznik černé dvojdíry

8. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Na galaxii NGC 300 se v roce 2007 zaměřil rentgenový satelit SWIFT, protože v něm už dříve objevila evropská družice XMM-Newton velmi jasný zdroj rentgenového záření. Nyní tam astronomové na Evropské jižní observatoři zaznamenali pomocí dalekohledu ESO/VLT doposud nejvzdálenější černou díru, u které zjistili její hmotnost. Tato černá díra se nachází ve spirální galaxii NGC 300 ve vzdálenosti asi 6 milionů světelných let od Země. Její hmotnost je 15x větší než hmotnost Slunce a tak se na žebříčku černých děr zařadila na druhé místo.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 297x

Jak vznikl fonendoskop

7. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

fonendoskopPo staletí poslouchali lékaři dýchání a tlukot srdce velmi primitivním způsobem. Přiložili svůj ušní boltec na tělo pacienta a se zatajeným dechem naslouchali. Jednoho dne si však nesmělý a plachý francouzský lékař René Laënnec (1781 - 1826) nedokázal poradit s choulostivou situací při ošetřování dámy. V nouzi si vzpomněl na dva kluky, které kdysi pozoroval při hře s dutou kládou. Jeden z kluků klepal na jedné straně do klády a druhý poslouchal na jejím opačném konci, co se ozývá.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (2x) | přečteno: 1.063x

Fyzikální milionář

6. únor 2010 | 06.00 | rubrika: INFORMACE

milionarNa českém internetu se dnes nachází spousta zajímavých možností, jak se seznámit s fyzikou a jak si ji procvičit. Velmi pěkné stránky má Vladimír Vaščák. Najdete na nich nejenom zajímavé aplety, ale také testy z fyziky určené pro středoškoláky ve stylu "Chcete být milionářem." Pokud se vám podaří probojovat se až do samotného finále, zašle vám autor testů šek na neskutečných 10 milionů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.67 (15x) | přečteno: 1.593x

Už 50 let nikdo nebyl na dně Mariánského příkopu

5. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Mechanika

batyskafZatímco permanentní současnou snahou lidí je dosahovat co největších nadmořských výšek a nebo opouštět naši Zemi, trochu se pozapomíná na rekordy lidí v dosahování největších hloubek v oceánech. Vždyť nedávno uplynulo už 50 let od chvíle, kdyby navštívili nejhlubší místo zemského povrchu - Mariánský příkop lidé. Od té doby se nikdo z lidí do této hloubky nedostal a údajně dnes neexistuje žádné zařízení schopné dosáhnout dna Mariánského příkopu s lidskou posádkou. Naposledy se o to pokoušelo japonské robotické plavidlo Kaiko, ale to se v roce 2003 při výzkumech ztratilo.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1.56 (9x) | přečteno: 1.414x

Český kosmický výzkum

4. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Evropská kosmická agentura (ESA) vyslala v listopadu 2009 na oběžnou dráhu kolem Země satelit Proba-2. Na něm je také zařízení české výroby, které zkoumá kosmickou plazmu. Během svého působení zařízení naměřilo přes 15 000 dat, které nyní začnou naši odborníci z Ondřejova zkoumat. Zařízení hledá souvislosti mezi náhlými změnami kosmického počasí a změnami plazmatu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 283x

Jak funguje solení silnic?

3. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

sypačV zimním období je oblíbenou údržbou silnic v některých oblastech jejich solení. Na silnice se na to obrovské množství napadnutého sněhu použijí tuny soli. Solení není zrovna ekologické a levné a navíc je účinné jen do určité teploty. Jak vlastně solení silnic fyzikálně funguje?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2.22 (9x) | přečteno: 6.104x

192 laserů na cestě k jaderné fůzi + video

2. únor 2010 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

laser NIFNejvětší laser na světě, uvedený do provozu koncem dubna 2009 v komplexu National Ignition Facility (NIF) v Kalifornii začíná přinášet své ovoce. Projekt, který stál více než 3 a půl miliardy dolarů, zřejmě sehraje důležitou roli při rozvoji budoucí energetiky založené na jaderné fúzi. Ta by se mohla stát čistým a nevyčerpatelným zdrojem energie. Problémem však dosud zůstávalo, v čem uchovat vzniklou termojadernou kaši, aby se stěny nádoby vlivem potřebných miliónových teplot nevypařily. Vědci z NIF nyní soustředili energii 192 laserů na speciální pozlacený dutý váleček a překročili hranici 111 000 000 °C. V připraveném dutém válečku velikosti gumy na tužce se nacházela kapsle s dvěma izotopy vodíku - deuteriem a tritiem.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 658x

Palindromická prvočísla

1. únor 2010 | 06.00 | rubrika: MATIKA

palindromZe všech čísel jsou mezi matematiky oblíbena zvláště prvočísla. Těch je několik druhů. Dnes se zaměříme na tzv. palindromická prvočísla. Palindrom je slovo řeckého původu, které znamená" běžet znovu zpátky". Palindromem pak rozumíme sekvenci znaků - slovo, věta, číslo či dokonce prvočíslo, která se čte (odhlédneme-li od diakritiky a mezer) stejně zleva doprava či nazpátek a přitom má stejný význam. Mým oblíbeným matematickým palindromem je: "V elipse spí lev".

komentáře (5) | přidat komentář | hodnocení 1.67 (3x) | přečteno: 1.591x