Z České republiky bude vidět polární záře

28. březen 2017 | 19.39 | rubrika: INFORMACE

V sobotu 25. března 2017 zaregistrovala americká sonda rozsáhlou sluneční bouři, která směrem k Zemi chrlí proud elektricky nabitých částic. Když se takto vzniklý sluneční vítr setká s magnetickým polem Země, interaguje s ním. Některé částice jsou magnetickým polem odraženy, jiné jsou zachyceny a po šroubovici se stáčejí směrem k zemským pólům. Vysokoenergetické částice se začnou srážet s molekulami plynů obsažených v atmosféře, přičemž z jejich elektronových obalů vyrážejí elektrony. Při srážkách s molekulami kyslíku vzniká viditelné záření červené (630 nm) a zelené (558 nm) barvy. Po třech dnech letu dorazí dnes večer částice slunečního větru k Zemi. Během dnešní noci je tedy velká pravděpodobnost, že by mohla být polární záře viditelná i z našeho území.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 228x

Jak se vyrábí instantní káva sublimací?

20. březen 2017 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

S pravou zrnkovou kávou se nedá ta instantní vůbec srovnávat. Instantní káva je populární především díky své malé časové náročnosti přípravy. Stačí prášek nebo granule zalít horkou vodou, případně dochutit cukrem či mlékem, a nápoj je na světě. Na její výrobu se však používají méně kvalitní zrna druhu robusta, kterých je na přípravu instantního nápoje potřeba mnohem více než na výrobu pražené kávy. Přesto si instantní káva zachovává své kávové aroma. Jak se vyrábí instantní káva?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 287x

Proč hejna špačků vytvářejí trojrozměrné obrazce

14. březen 2017 | 11.24 | rubrika: Zajímavosti

Zatímco velká hejna špačků způsobují naprosté zoufalství přihlížejících vinařů, pro nestranného pozorovatele se jedná vždy o úžasnou podívanou. Hejna čítající desítky tisíc jedinců, se na obloze přelévají do všech stran a směrů. Nejčastěji se tak stává před usednutím na vhodné nocoviště, případně se tímto způsobem brání útokům dravců. Špačci vytvářejí zajímavé dynamické obrazce, které často přitahují lidskou pozornost. Co ovlivňuje fyzikální chování celého hejna?

komentáře (1) | přidat komentář | přečteno: 275x

Jak vzniká sonický třesk

26. únor 2017 | 13.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

Lidé jsou odedávna fascinováni rychlostí svého pohybu. Pokud chtěli být rychlejší a rychlejší, osedlali si koně a později začali vyrábět dopravní prostředky: lodě, auta, vlaky a letadla. Historie lidského pokroku je svázána se stále se zvyšující rychlostí a milníkem se pak stalo překonání rychlosti zvuku ve vzduchu. Snem mnohých pilotů bylo překonat zvukovou bariéru, ovšem letadla se při tak velkých rychlostech potýkala se zvýšenými turbulencemi.  Piloti chtěli překonat rychlost zvuku nejrůznějšími skokovými riskantními manévry, které často končily tragicky.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 601x

Sněžný úplněk

10. únor 2017 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Pokud bude z noci z pátku 10. 2. 2017  na sobotu 11. 2. 2017 jasná obloha, pak bude možné spatřit v rámci tzv. "sněžného" úplňku také polostínové zatmění Měsíce. Měsíc se na obloze přiblíží k okraji zemského stínu a jeho horní okraj přitom nápadně ztmavne.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 282x

Bottle flip

4. únor 2017 | 06.00 | rubrika: Mechanika

V době chytrých telefonů, nakrmených nejrůznějšími aplikacemi a hrami, je zajímavé, že se mladí lidé baví tak "obyčejným" fyzikálním experimentem, jakým je házení plastové láhve s vodou (bottle flip). Důvod je jasný – tady nepotřebujete internetové připojení a láhev s vodou je vždy k dispozici.  V roce 2016 se jako virální video objevil trik amerického studenta Michaela Senatora z americké Minnesoty. Na talentové show předvedl vyhození láhve s vodou z ruky na stůl tak, že po dopadu zůstala stát ve vzpřímené poloze. Přihlížející diváci propadli davové hysterii a natočené video brzy obletělo celý svět. Mladí lidé mrskající s láhvemi všech druhů začali natolik masivně tento trik trénovat, že tato činnost musela být už zakázána školním řádem na některých amerických a anglických školách. Jak tento trik fyzikálně funguje?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 4 (1x) | přečteno: 390x

Rotující frisbee na ledu

29. leden 2017 | 17.30 | rubrika: Mechanika

Jednoduchý experiment se podařilo zaznamenat trenéru hráčů frisbee na ledovém povrchu jezera v Cape Elizabeth (USA, stát Maine).  Pohotově na svůj mobil zaznamenal chování pohozeného létajícího talíře na ledu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 306x

Ledový kolotoč

22. leden 2017 | 18.30 | rubrika: Mechanika

Mrazivé počasí vytvořilo na vodních plochách bezpečně silnou ledovou vrstvu. Následné sněžení však pokrylo ledový povrch sněhem a tak bruslit se mnohde dá pouze na odklizených částech. Koumáci ze severních evropských zemí nám nabízejí inspiraci ve formě ledového kolotoče.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 409x

Planckova teplota

16. leden 2017 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Zatímco nejnižší teoreticky možná teplota je známá pod označením absolutní nula, pak o té největší teplotě, toho zatím příliš nevíme. Někteří fyzikové se domnívají, že horní hranice teplotní stupnice neexistuje, jiní za ni považují tzv. Planckovu teplotu. Její teoretická hodnota je 1,42 x1032 K a bývá někdy označována jako absolutní horko.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (4x) | přečteno: 377x

Malá irizace oblaků

14. leden 2017 | 14.30 | rubrika: Optika

irizace

Když jsem se dnes procházel po nepříliš pevném ledu a pořizoval jeho snímky, zaujala mě přes sluneční brýle duhově zbarvená oblačnost. Sluníčko bylo ještě nízko nad obzorem a nad ním se už začínala vrstvit oblačnost, která znamenala brzký příchod fronty se sněhovými přeháňkami. Slunce bylo odstíněno mraky a v oblačnosti nad ním vznikala irizace. Škoda jen, že byla natolik rychlá, že se nedalo pořídit lepší záběry.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 271x