Asteroid 1998 QE2 mine dnes Zemi

31. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Další z větších planetek proletí kolem Země právě dnešní den. Tentokrát se jedná o poměrně velký objekt o průměru kolem 2,7 km. Naštěstí však mine naši Zemi ve vzdálenosti asi 5,8 milionů kilometrů ve 22:59 hodin SELČ.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 230x

Dnešní konjunkce Venuše, Jupiteru a Merkuru

26. květen 2013 | 07.40 | rubrika: Astronomie

Jedinečné seskupení tří planet na večerní obloze nastává právě v těchto dnech. Dnešní večer vytvoří nad západním obzorem rovnoramenný trojúhelník Venuše, Jupiter a Merkur. Pokud bude počasí kolem 21:30 hodin středoevropského letního času přát, pak si rozhodně nenechejte tento mimořádný úkaz ujít. Na další podobnou konjunkci jiných tří planet si budeme počkat až do listopadu 2015.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 539x

Trychtýřovitá větrná elektrárna

24. květen 2013 | 17.48 | rubrika: Elektřina

Trychtýřovité stavby s designem odpovídajícím době románů Julese Verna mají využívat energii větru zejména tam, kde je natolik nízká, že ji nedokážou využít klasické větrné elektrárny. Jejich větrníky se zastavují už při rychlostech kolem 0,5 m/s. Trychtýřem zachycený vánek je přiváděn zužujícím se potrubím směrem dolů k zemi. V potrubí se jeho rychlost výrazně zvýší natolik, aby vzniklý proud vzduchu poháněl rotor turbíny. Zde pak proudící vzduch odevzdá velkou část své kinetické energie lopatkám turbíny a vrací se s menší rychlostí zpět do přírody.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2.75 (4x) | přečteno: 428x

Ničivá ledová stěna

14. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Meteorologie

Bydlení u jezera nebývá vždy idylické. Vyprávět by o tom mohli obyvatelé chat Ochre Beach v okolí jezera Dauphin v kanadské Manitobě.  Byl tam vyhlášen nouzový stav, když ledová stěna zcela zničila 6 domů a poškodila přes 14 domů. Naštěstí žádná zranění nebyla zaznamenána. Pro oblast, která se zotavuje z rozsáhlých záplav z roku 2011, je to další těžká rána.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 333x

Plakát, jehož poselství vidí pouze děti

12. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Optika

Představte si, že jdete po ulici s dítětem kolem billboardu a dítě vás upozorňuje, že chlapec na plakátu má modřiny.  Prosím tě, nevymýšlej si, vždyť  mu nic není. Takový rozhovor se může odehrát před  billboardem španělské charitativní organizace Anar.  Na plakátu je skryté poselství pro děti, které dospělí nevidí.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.25 (4x) | přečteno: 567x

Kapalné akumulátory

10. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Akumulátor je sekundární elektrický článek, který lze opakovaně nabíjet a vybíjet. Slouží jako spolehlivý zdroj elektrické energie v nejrůznějších přenosných elektrotechnických zařízeních.
Elektrochemické akumulátory využívají přeměnu elektrické energie na energii chemickou, která se v případě spotřeby mění zpět na využitelnou elektrickou energii. Dosavadní kapalné akumulátory musí mít dvě kapalné složky, které jsou odděleny membránou, kterou mohou pronikat pouze ionty nezúčastňující se probíhajících chemických reakcí. Tato konstrukce baterie má dvě hlavní nevýhody: vysoké náklady na používané kapaliny s obsahem vzácných materiálů (například vanad) a drahou membránu, která vyžaduje častou údržbu. Také nemá dostatečně velkou kapacitu (schopnost pojmout větší množství elektrického náboje). Zajímavým akumulátorem by však mohla být jednosložková kapalná baterie. Tento druh baterií by se v budoucnu mohl uplatnit pro akumulaci energie vyrobené například v solárních a větrných elektrárnách.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 348x

Schmidtovo kladívko

8. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Při zkoušení tvrdosti betonu se nejčastěji používá odrazový tvrdoměr známý pod názvem Schmidtovo kladívko. Slouží pro nedestruktivní zkoušku nejenom betonu, ale i jiných stavebních materiálů. Uplatňuje se v něm princip centrického rázu dvou těles a princip odrazu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 1.565x

Obecná teorie relativity byla potvrzena

6. květen 2013 | 06.01 | rubrika: Spec. teor. relativ

Einsteinova obecná teorie relativity zformulovaná v roce 1915 a publikovaná v roce 1916 už téměř 100 let odolává všem pokusům o vyvrácení. Jde vlastně o rozšíření speciální teorie relativity zabývající se inerciálními vztažnými soustavami, tedy takovými, které jsou v klidu nebo  se zejména pohybují rovnoměrným pohybem rychlostmi blížícími se rychlosti světla. Obecná teorie relativity předpokládá, že každý objekt s vlastní hmotností zakřivuje časoprostor, ve kterém se nachází, a toto zakřivení se projevuje jako gravitace. Teorie považuje za ekvivalentní všechny pozorovatele a pro všechny platí stejné zákony obecné relativity, i když je jejich pohyb se zrychlením. Gravitace tady nepůsobí jako síla, ale jako důsledek zakřivení časoprostoru. Přítomnost hmoty tedy zakřivuje okolní časoprostor, proto vědci  z Institutu Maxe Plancka využili objev nejhmotnější neutronové hvězdy k otestování obecné teorie relativity.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 405x

Má Měsíc atmosféru?

4. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Tak přesněji řečeno, Měsíc  atmosféru v pravém slova smyslu nemá, jedná se spíše o exosféru. Jde o velmi řídký plášť okolo Měsíce, který je tvořen ionty s nízkou energií. Podle vědců NASA je tato exosféra natolik řídká, že se v jejím 1 krychlovém centimetru nachází  zhruba milión molekul. Ve srovnání s atmosférou Země je to množství až biliónkrát menší a hovoříme spíše o vakuu. Nedochází tedy k vzájemným srážkám molekul.  Přesto je zajímavé, čím přesně  je exosféra Měsíce tvořena.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 239x

Nejmenší film světa: Chlapec a jeho Atom

2. květen 2013 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

V roce 1989 se firma IBM stala první společností, která vytvořila nejmenší nápis vytvořený z jednotlivých atomů. Bylo to přímo logo IBM o velikosti cca 20 nanometrů vytvořené z 35 atomů xenonu na povrchu niklu. Včera přišla stejná společnost s filmem, který se svým miniaturním provedením zapsal do Guinness World Records ™ . Tímto videem chce přitáhnout mládež k vědě a představit svůj program zmenšování používaných technologií.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 299x