Kde je na Zemi největší atmosférický tlak?

30. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Mechanika

dead seaAtmosférický tlak (způsobený vlastní tíhou vzduchu v atmosféře) klesá s rostoucí nadmořskou výškou. Pro účely meteorologů byl stanoven normální atmosférický tlak. Dohodou byla určena jeho hodnota 1013,25 hPa, která odpovídá přibližně průměrné hodnotě tlaku vzduchu při mořské hladině na 45° severní zeměpisné šířky za teploty 15 °C a tíhového zrychlení gn = 9,80665 ms-2. Atmosférický tlak dosahuje nejvyšších hodnot při hladině moře a důležitou roli zde bude mít i nadmořská výška. Pokud najdeme nejnižší hladinu "moře", pak by zde měl být i největší atmosférický tlak.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 1.424x

Dnes proletí blízko Země asteroid 20011 MD

27. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Automatický teleskop v Novém Mexiku zpozoroval ve středu 22.6. 2011 malý asteroid, který právě dnes v 15:26 našeho času proletí pouze 12 000 kilometrů nad zemským povrchem. Naštěstí podle vědců z NASA naši planetu mine. Pokud by se však jeho dráha zakřivila více směrem do atmosféry Země, pak by po vstupu do ní shořel. Z Evropy nebude asteroid s označením 2011 MD pozorovatelný. Důvodem bude propočítaná oblast jeho průletu - jižní část Atlantského oceánu nad pobřežím Antarktidy.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 503x

Brockenský přízrak

24. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Optika

Zajímavý ohybový jev můžeme pozorovat občas při letu letadlem nebo také při pobytu na horách. Uvidíme stín letadla, případně svůj stín zobrazený na nízké oblačnosti. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby nebyl obklopený kruhovou "duhou".

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (3x) | přečteno: 1.347x

Kosmická popelnice

22. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Když na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) nahromadí kosmonauti množství odpadků, je nutné se jich  vhodnou formou zbavit. A tak se 1200 kg odpadků umístí do kosmické popelnice, kterou však popeláři nemohou vysypat. Tou popelnicí je bezpilotní kosmická loď Johannes  Kepler, která během včerejšího večera shořela při své sestupu v atmosféře někde v oblasti Tichého oceánu, kam také dopadly větší úlomky.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 378x

Živé elektrické obvody

21. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Elektřina

NolletJeště před 200 lety si lidé mysleli, že elektřina není k ničemu praktickému užitečná  a bude sloužit tak akorát jako zábava pro lepší společnost. V době panování francouzského krále Ludvíka XV. bylo obvyklé sestavovat z lidí živé elektrické obvody, které bavily publikum. V této době žil ve Francii Jean-Antoine Nollet (1700 - 1770), který jako představený kláštera byl oslovován abbé Nollet. Kromě svých církevních povinností se zabýval fyzikálními pokusy s elektřinou. Vyrobil lístkový elektrometr a označil předchůdkyni kondenzátoru názvem "leidenská láhev". S tou pak prováděl velmi kuriózní pokusy ve svém klášteře.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1.25 (4x) | přečteno: 919x

Nejdéle svítící žárovka na světě

17. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Elektřina

bulb camElektrospotřebiče jsou v dnešní době vyráběny tak, aby přečkaly bez problémů svou záruční dobu. Pak doslouží nebo zastarají natolik, že je nutné je vyměnit. Existují i výjimky, které mohou sloužit desítky ba i stovky let jako žárovka v hasičské stanici v Livermore v Severní Kalifornii. Guinnesova kniha rekordů jí udělila titul nejdéle svítící žárovky na světě. Funguje téměř nepřetržitě jako nouzové světlo po dobu 110 let od června 1901!

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 1.375x

Úplné zatmění Měsíce 15. června 2011

15. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

zatmeni 15062011

Jedno z nejdelších úplných zatmění Měsíce v tomto století nastane ve středu 15. června 2011 v pozdních večerních hodinách. Zvláštním jevem bude už samotný východ Měsíce kolem 21.09 hodin, protože Měsíc bude vycházet ještě za světla nad jihovýchodním obzorem, ale už značně ukrytý v zemském stínu. Postupně se začne obloha stmívat, Měsíc bude na obloze stoupat vzhůru a samotné úplné zatmění začne ve 21.22 hodin. Maximální fáze zatmění bude ve 22.13, kdy už Měsíc značně potemní, protože  v tomto čase se bude pohybovat téměř středem zemského stínu. Konec úplného zatmění nastane ve 23.03 a až do druhé minuty po půlnoci bude Měsíc ze zemského stínu vystupovat. Zhruba 15 minut po půlnoci bude pozorovatelná fáze polostínového zatmění. Pak se měsíc rozzáří světlem úplňku.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 791x

Na konci sluneční soustavy jsou magnetické bubliny

12. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Sluneční soustava je stále plná překvapení. I když se skrz ni díváme dalekohledy k objektům mnohem vzdálenějším, často přehlížíme nebo je nám ukryto nejedno překvapivé tajemství. Jedno z nich odhalily sondy Voyager 1 a 2, které se právě blíží k hranici sluneční soustavy. Nejvzdálenější sonda Voyager 1 už v roce 2007 narazila na zvláštní anomálii, kterou o rok později potvrdila druhá ze sond. Sondy se dostaly do oblasti magnetických bublin, jejichž šířka představuje vzdálenost asi jako mezi Zemí a Sluncem, které se nacházejí téměř 16 miliard kilometrů od naší planety.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 510x

V obci Číhaná elektrický výboj zničil elektroniku

10. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Elektřina

kulový bleskBouřkové počasí v minulých dnech přineslo i některé dosud neobjasněné situace. Například v obci Číhaná u Plzně zřejmě elektrický výboj zničil elektroniku téměř v celé vesnici. Lidé hovoří o kulovém blesku, přesto nikde nejsou známky spálení či jiné důkazy svědčící o kulovém blesku.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 598x

Téměř 17 minut existence antihmoty na Zemi

8. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Doba života antihmoty se v pozemských podmínkách zvětšuje. Zatímco v listopadu 2010 se podařilo vědcům spolupracujícím v rámci projektu ALPHA (Antihydrogen Laser PHysics Apparatus)  udržet atomy antivodíku po dobu asi dvou desetin sekundy, nyní se je podařilo uvěznit v pasti na celých tisíc sekund.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 537x

Elektrárna v oknech

6. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Elektřina

oknoVelký potenciál skýtají v budoucnosti fotovoltaické elektrárny v domácnostech. Jenže, co když neexistuje možnost umístit solární panely na střechu nebo stěny budovy? Zbývá nám možnost, na kterou se zaměřil tým vědců z prestižní americké univerzity Massachusetts Institute of Technology (MIT) v americkém Cambridge. Proměnil skla v oknech ve fotovoltaický panel, aniž by se výrazně změnila jejich průhlednost. Pokud svou technologií ještě vylepší, budou skla v oknech v budoucnosti vyrábět elektrickou energii pro vlastní použití domácnosti.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 487x

Prvky se 114 a 116 protony v jádře

4. červen 2011 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

ostrov stabilityMezinárodní unie pro čistou a užitou chemii IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) tento týden potvrdila oficiální cestou doplnění periodické soustavy prvků o další dva supertěžké prvky s protonovými čísly 114 a 116. Oba prvky zatím nemají pojmenování. Ta jim zřejmě budou navrhovat vědecké experimentální týmy podílející se na jejich objevu. Nové prvky mají zatím latinská jména (např: 114 - Ununquadium  Uuq - česky "stočtrnáctka"). Je zřejmé, že prvek č. 114 by představoval pozoruhodný materiál, kdyby jej bylo možné připravit ve větším množství.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 684x