Objev tekoucí vody na Marsu!

28. září 2015 | 20.00 | rubrika: Astronomie

Když NASA v neděli 27. 9. 2015 zveřejnila pozvánku na svou tiskovku s názvem "Tajemství Marsu rozluštěno" vyrojilo se hned několik spekulací. Od objevu mimozemské civilizace, přes objev mikrobiálního života až po důkazy tekoucí vody. Tekoucí vody? Na Marsu, kde se celou dobu věřilo, že zde voda díky nízkému tlaku v atmosféře nemůže existovat v tekuté formě?  A přece je to pravda.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 307x

Pondělní zatmění Měsíce v superúplňku

24. září 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Prodloužený víkend vyvrcholí  v pondělí 28. 9. 2015 úplným zatměním Měsíce. Museli jsme si na ně počkat téměř 4 roky a tak doufám, že tentokrát bude počasí příznivé a budeme si je vychutnávat po celou jeho dobu trvání.  A to by mělo být více než hodinu.  Tak si nezapomeňte brzy ráno přivstat.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 3 (2x) | přečteno: 324x

Nejdelší ozvěna v budově na světě

6. září 2015 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

Pozoruhodná stavba Hamiltonova Mauzolea, nacházející se v South Lanarkhire ve Skotsku, v sobě ukrývá unikátní akustické zajímavosti. Stavba místa odpočinku rodiny vévodů z Hamiltonu byla zahájena v roce 1842 a dokončena  v roce 1858, pět let po smrti Alexandra, 10. vévody z Hamiltonu.  Vévoda byl pohřben v egyptském sarkofágu  z Ptolemaiova období v hlavní kapli a později, po poklesu půdy a záplavách z řeky Clyde, byly jeho ostatky spolu s ostatky dalších 17 jeho předků z mauzolea přemístěny. Vnitřní prostory zůstaly tak prázdné a v budově tak vznikla nejdelší ozvěna zvuku na světě.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 344x

Domácí „klimatizace“

30. srpen 2015 | 11.00 | rubrika: Termodynamika

Docela mě "baví" neotřelé nápady (internet je jejich bezedná studnice) a "kutilství", které tyto nesmysly uvádí v život. Posledním příkladem je domácí klimatizace, kterou si můžete vyrobit sami podle návodu zde. Spíše se dá hovořit o domácím ochlazovači, který se dal koupit v obchodním řetězci specializujícím se na dům a zahradu.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 1.659x

Proč tráva nezáří červeně?

28. srpen 2015 | 06.00 | rubrika: Optika

V zelených rostlinách probíhá neustále biochemický proces zvaný fotosyntéza. Rostlina při něm přijímá energii prostřednictvím fotonů slunečního světla a přeměňuje ji na chemickou energii v podobě energeticky bohatých sloučenin, jako jsou například cukry.  Rostliny z ovzduší přijímají vodu a oxid uhličitý, které prostřednictvím chloroplastů a dalších organismů složitým a komplikovaným způsobem přeměňují na kyslík, který vydechují do ovzduší. Absorbování slunečního záření zajišťuje chlorofyl – barvivo obsažené v zelených rostlinách, které jim propůjčuje svou barvu. Co však rostliny dělají s přebytkem slunečního záření?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 4 (1x) | přečteno: 360x

Milióny černých míčků chrání vodní hladinu

24. srpen 2015 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Velké diskuse na internetu způsobily informace o pokrytí vodní nádrže Van Norman v Kalifornii vrstvou 96 miliónů černých míčků o velikosti jablek. Míčky mají zabezpečit ochranu pitné vody a zamezit jejímu vypařování v současném horkém létě, které panuje i v okolí Los Angeles. Podle návrhu biologů má vrstva míčků navíc zamezit přístupu ptactva a znečišťování vody. Jenže proč jsou ty míčky černé, když každý přece ví, že černá barva pohlcuje sluneční záření, roste teplota a tím pádem bude vypařování rychlejší?

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 542x

Perseidy 2015

12. srpen 2015 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Nebývale teplé letní noci s minimem oblačnosti můžete letos strávit pozorováním meteorického roje Perseid. Pozůstatky rozpadlé komety Swift-Tuttle v podobě prachových částic, již týden zdánlivě vylétávají ze souhvězdí Persea, aby při vstupu do zemské atmosféry za sebou zanechaly světelnou stopu. Maximum letošního roje však nastává v noci ze 12. na 13. srpna 2015.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 347x

Objev pentakvarků

10. srpen 2015 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Šest druhů kvarků patří podle standardního modelu částicové fyziky k elementárním, tedy dále nedělitelným částicím, ze kterých se skládá náš svět. Existenci kvarků předpověděli v roce 1964 nezávisle na sobě Gell-Mann a Zweig.  Samotný název kvark je podle Gell-manna zvukomalebným označením  částice ze slovního spojení "Tři kvarky pro pana Marka!" podle knihy Jamese Joyce  - Finnegans Wake (Plačky nad Finneganem). Jednotlivé kvarky se dosud nepodařilo uvolnit a nemohou samostatně existovat. Rády se však spojují  do soustav. Poslední dosud objevenou je nyní  právě pentakvark.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 285x

Padne v těchto dnech teplotní maximum?

8. srpen 2015 | 10.00 | rubrika: Meteorologie

Meteorologové v těchto dnech s napětím čekají, zda bude pokořena hranice teplotního maxima vzduchu v České republice. Ten stále drží stanice Dobřichovice ze dne 20. 8. 2012 a má hodnotu 40,4 °C. Letošní souvislé horké počasí dává šanci, že tento denní rekord by nemusel odolat. Co však musí být splněno?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 255x

Přechod odvrácené strany Měsíce přes Zemi

7. srpen 2015 | 06.01 | rubrika: Astronomie

Zklamání pozorovatelů "modrého Měsíce" v tom, že vlastně modrým nebyl, může být nyní nahrazeno mnohem zajímavějším úkazem. Také tvůrci konspiračních teorií o základnách mimozemšťanů na odvrácené straně Měsíce mohou být zklamáni. Americký satelit DSCOVR ze vzdálenosti 1,6 miliónu kilometrů pořídil svou kamerou EPIC (Earth Polychromatic Imaging Camera) další unikátní záběry Země, kterak před ní přechází odvrácená strana Měsíce.  Nejsou na ní patrné žádné základny.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 306x