První přímé zobrazení molekuly

14. září 2009 | 06.00 |

molekula pentanuVidět  samotnou molekulu nebylo až dosud běžné. Týmu švýcarských a holandských vědců z laboratoří výzkumného centra IBM v Curychu se to nedávno podařilo. Získali  první trojrozměrný obrázek jediné molekuly velké pouhých 1,4 nanometrů. Zdokonalili metodu mikroskopování a spatřili samotnou molekulu pentacenu - polycyklického aromatického uhlovodíku, který tvoří řada pěti šestiúhelníkovitých benzenových jader.

Délka celé molekuly je 1,4 nm a celkově v ní spočítáme 22 uhlíkových a 14 vodíkových atomů. Vědci využili technologii mikroskopie atomových sil AFM (Atomic Force Microscopy). Za nízkých teplot (–268 °C) ve vakuu nechali ostrý kovový hrot měřit nepatrné síly, které vznikají mezi ním a molekulou. "Klíč k tomu, abychom získali rozlišení v řádu atomů je velmi ostrý hrot a také vysoká stabilita systému. Hrot jsme připravili tak, že jsme vybrali jednu jedinou molekulu oxidu uhelnatého (CO),"  upřesňuje jeden z vědců IBM Leo Gross.

Tento objev napomůže dalšímu vývoji v oblasti nanotechnologií, které najdou své uplatnění zejména v elektronických zařízeních či při výrobě léků.
Využití by rovněž mohlo být zejména ve vysoce efektivní molekulární elektronice, kde by jako spínače či tranzistory mohly fungovat přímo jednotlivé molekuly.