Svítící tyčinky

15. leden 2010 | 06.00 |
›

lightstickZajímavým světelným zdrojem jsou dnes svítící tyčinky lightsticky, které jsou doplňkem vybavení pro cestovatele, horolezce, trampy, rybáře, na různé párty či pro potápěče. Jsou vidět na vzdálenost až 500 metrů, používají se i pod vodou. Lightstick je plastová tuba, která obsahuje v sobě skleněnou ampulku. Při použití lightstick jednoduše  ohnete, čímž se rozlomí skleněná ampulka. Tato aktivace umožní kapalinám, které byly uvnitř skleněné ampulky, smísit se s těmi, které jsou v plastové trubičce. Jakmile se látky smísí, přichází na řadu chemická reakce, která způsobí uvolnění světla a lightstick svítí.

Principem světla vznikajícího v tyčince lightstick je totiž chemiluminiscence. Některé chemické reakce uvolňují energii a právě chemická reakce uvnitř lightsticku uvolní energii ve formě světla. Přestože reakce, která uvolňuje světlo, není způsobena teplem a nemusí teplo vytvářet, závisí její intenzita na teplotě. Při použití tyčinky za nižší teploty se chemická reakce se zpomalí, tyčinka bude méně svítit, ale přitom bude svítit delší dobu. Při použití tyčinky lighstick za vyšší okolní teploty dojde k urychlení chemické reakce a  lightstick bude svítit sice jasněji, ale mnohem kratší dobu.

Svítící tyčinka lighstick je složena ze 3 částí. Aby vzniklo světlo, je potřeba dvou kapalin, které  spolu budou  reagovat a fluorescenčního barviva, které přijme vzniklou energii a přemění ji na světlo. Přestože existuje více návodů na lightsticky, běžný komerční lighstick používá jako aktivátor roztok peroxidu vodíku, který je izolován od roztoku fenyl ester oxalátem spolu s fluorescenčním barvivem. Výslednou barvu lightsticku, která vzniká po smíchání dvou chemických roztoků, určuje barva fluorescenčního barviva. Nejlépe je vidět na velké vzdálenosti zelená barva.  Reakce mezi dvěma chemikáliemi uvolní takové vhodné množství energie, aby vybudila elektrony ve fluorescenčním barvivu přejít na vyšší energickou hladinu. Z ní pak přecházejí zpátky, přičemž vyzáří odpovídající kvantum energie, které vnímáme jako světlo.

Doba  trvání světla závisí na typu a  poměru náplní. Dají se sehnat tyčinky, které svítí jen 5 minut, ale také až 12 hodin. Na tyčinkách lightstick bývá vyznačena minimální doba, která určuje čas  po kterou bude lightstick svítit za všech podmínek.

Lightstick je však pouze na jedno použití, v okamžiku, kdy se spustí chemická reakce ji lze jen zpomalit ochlazováním (v jeskyni, ve sklepě, v ledničce či v mrazničce...).

Výroba svítivé substance je zde na videu: