Systém SkySkan Definiti v pražském planetáriu

29. listopad 2010 | 06.00 |

planetárium PrahaŽádné počítačové planetárium nenahradí návštěvu planetária skutečného. V sále s uměle vytvořenou hvězdnou oblohou mohou obyvatelé některých českých měst pohodlně pozorovat umělý obraz noční oblohy na stropě díky speciálnímu projektoru. Zatímco brněnské planetárium letos prochází rozsáhlou rekonstrukcí, v tom pražském se nyní objevila revoluční novinka.

Funguje tu digitální projekční systém SkySkan Definiti pořízený za 24,5 milionů korun. Ten umožňuje pozorovat vesmír z netradičních míst ve vesmíru a navíc v různých časech. Na oblohu se tak můžete podívat nejenom ze Země, ale z jakéhokoli známého místa ve vesmíru v různé fázi jeho vývoje. Umožňuje na ploše 800 čtverečních metrů sledovat situace, které mohli na vlastní oči pozorovat astronauti v kosmické lodi nebo na Měsíci. Počítačový program běžící na 12 počítačích umožňuje neustále aktualizovat model vesmíru a přepočítávat aktuální polohy hvězd. Do systému je možné vkládat  i nově objevené extrasolární planety. Promítání je zajištěno dvěma supervýkonnými datovými projektory každý o rozlišení 4000 x 2000 obrazových bodů,.

SkySkan Definity je zároveň využitelný i v jiných oborech než promítání hvězdné oblohy. Umí zobrazit i stavby, přírodní útvary nebo živé objekty. Pro SkySkan Definity jsou prozatím připraveny tři pořady.  První dva, tj. "Praha korunovaná hvězdami" a "Most mezi břehy času", jsou věnovány Praze a její bohaté astronomické minulosti. Třetí pořad nazvaný "Měsíční sen" je věnovaný věčné touze lidí po Měsíci

Doufejme, že se zde dočkáme i nestandardních výukových programů v planetáriu, kdy vrcholem programu nebude jen prohlídka noční oblohy na jižní zemské polokouli.

obrázek: http://img.ihned.cz/attachment.php/900/22376900/mqeafhH1sp3yJgn89MBrFxAR2iv7u4jC/Mapa_na_kopuli.jpg