NASA dnes zveřejní objev jiné formy života

2. prosinec 2010 | 06.00 |

RheaDnešní den může být výjimečným pro hledače mimozemského života.  Americká vesmírná agentura NASA hodlá právě dnes zveřejnit informaci o mimozemském životě. Zatím se přesně neví, který objev zveřejní. Spekuluje se o nějakém superobjevu bakterie na Zemi či na Marsu nebo o atmosféře plné kyslíku na Saturnově měsíci Rhea.

Druhý největší měsíc planety Saturn je nejenom výjimečný vlastními prachovými prstenci, ale i tenkou atmosférou tvořenou kyslíkem (asi 70%), oxidem uhličitým (30%) a ionty. Díky svému průměru  1529 km má dostatečnou gravitaci na udržení řídké atmosféry.  Potvrdily to spektrometry sondy Cassini, která se pohybuje kolem Saturnu a jeho měsíců.  Podle vědců je atmosféra měsíce Rhea udržována vysokoenergickými částicemi ze Saturnovy magnetosféry, které dopadají na jeho ledový povrch. Přitom  rozkládají molekuly vody na jeho povrchu a vytváří vodík a molekuly kyslíku v atmosféře. Ty však zřejmě díky interakcím  s vysokoenergetickými částicemi mohou i unikat do kosmu.  Oxid uhličitý může ve formě suchého ledu pocházet z komet.  Toto prostředí, kde mohou probíhat  chemické procesy na bázi kyslíku, může být potenciálním předpokladem života. Plynnou atmosféru s malým obsahem kyslíku mají podle pozorování teleskopy i měsíce Jupitera  Ganymedes a Europa a Saturnův Titan.

NASA bude informace zvěřejňovat v živém vysílání  na svém televizním kanále a na internetu: http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/nov/HQ_M10-167_Astrobiology.html