Geminidy 2010

13. prosinec 2010 | 06.00 |

Dnes se můžeme pomalu připravovat na poslední významný meteorický roj v letošním roce. Největší aktivita tohoto roje sice přijde až zítra  v úterý 14. prosince kolem poledne, ale v tento den těsně před rozbřeskem mohou být pozorovací podmínky mnohde ideální. Měsíc totiž zapadá hned po půlnoci a nebude rušit svým svitem. Pokud bude bezmračná obloha, je docela možné, že během hodiny protne oblohu až 100 zářivých meteorů.

První zprávy o roji pocházejí z roku 1862, ale počet 30 meteorů za hodinu nedosahoval ani třetiny toho, co v posledních letech.Geminidy nesou své jméno podle radiantu, ze kterého na obloze zdánlivě vylétají. Tím je souhvězdí Blíženců, které je během prosince pozorovatelné po celou noc. Je to nejaktivnější meteorický roj, mnohem aktivnější roj než známější srpnové Perseidy či další meteorické roje. Tvoří jej spousta jasných meteorů i výrazných bolidů, které však do atmosféry Země vlétají na meteory nízkou rychlostí (kolem 34,5 km/s). Meteory bývají nazelenalé barvy, běžné jsou bílé, modré a žluté barvy. Jejich spektrum je však ochuzeno o sodík.

Křivka aktivity Geminid je značně nesymetrická, první Geminidy pozorujeme už počátkem prosince, jejich četnost postupně roste k maximu a pak během několika dnů prudce klesne.

Zajímavostí tohoto roje je bezesporu to, že jeho mateřským tělesem není kometa, tak jako v případě jiných meteorických rojů, nýbrž bývalá planetka 3200 Phaeton (čti faeton). Existuje několik hypotéz o jejím vzniku. První uvádí, že Phaeton  je malý úlomek jiné planetky a meteorický roj vznikl při jejím odštěpení od této planetky.

Další hypotéza pochází od pozorovatelů roje a jejich vysledovaných dat. Astronomové sledovali totiž v loni Phaeton sluneční observatoří Stereo. Planetka zjasněla na dvojnásobek, zřejmě se  z ní uvolnil se nějaký materiál, což nebývá obvyklé. Tento materiál by měl zaniknout během oběhu planetky kolem Slunce, protože dráha Phaetonu zasahuje jak do pásu asteroidů, ale také zasahuje blízko ke Slunci. Podle některých modelů se tento roj nachází v posledních letech na maximu a postupně v dalších letech bude meteorů ubývat.Do konce 21. století by se měl roj údajně ztratit.