Messenger už je na oběžné dráze kolem Merkuru

25. březen 2011 | 06.00 |

Fotografií Merkuru není mnoho. Drtivou většinu z nich pořídila sonda Mariner 10, která kolem prolétla v letech 1974 a 1975. Na další obrazové informace jsme si museli počkat až do ledna roku 2008, kdy se kolem Merkuru mihla poprvé americká sonda Messenger. Opakovaně pak kolem něj prolétla v říjnu 2008 a v září 2009 a nyní byla navedena na jeho oběžnou dráhu. Stala se tak na dobu jednoho roku první umělou družicí Merkuru.

Sonda Messenger (anglicky posel nebo také zkratka vzniklá ze slov MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry and Ranging) se na svou cestu k Merkuru vydala v srpnu 2004. Sonda letěla po složité dráze, na níž využívala gravitačních manévrů kolem Země a Venuše.

Z eliptické oběžné dráhy Merkuru  má detailně zmapovat povrch planety, zkoumat chemické a geologické složení a magnetické pole. Nese s sebou 12 vědeckých přístrojů. Kromě řady spektrometrů má Messenger ve výbavě i kamerový systém s maximálním rozlišením 18 m, magnetometr a laserový výškoměr.

Během svého minimálně ročního pobytu na oběžné dráze obletí asi 740 krát Merkur, který bude sledovat v rozpětí vzdáleností 200 km až 15 193 km od povrchu planety. Jeden oběh potrvá dvanáct hodin.

Technici z NASA nyní ověřují jak se přechod na oběžnou dráhu podařil. Potom zapnou přístroje a budou je testovat.  Od 4. dubna 2011 se vědecký program rozjede naplno.