Nejchladnější hvězda ve vesmíru

26. březen 2011 | 06.00 |

hnědý trpaslíkHvězdy si obvykle spojujeme s rozžhavenými oslnivě svítícími objekty ve vesmíru. Představu o nich si budujeme podle naší životodárné hvězdy - Slunce. Jenže i mezi hvězdami se najdou poměrně chladné objekty připomínající spíše mírně rozžhavené planety. Jsou to hnědí trpaslíci. A právě nově objevený hnědý trpaslík se nyní stal dosud nejchladnější hvězdou ve známém vesmíru o teplotě pouhých 100°C.

Objekt zvaný hnědý trpaslík (název vymyslela americká astronomka Jill Tarter) vzniká buď vychladnutím bílého trpaslíka nebo přímo z protohvězdy, která nemá dostatečnou hmotnost, aby v ní mohly probíhat všechny termonukleární reakce. Hnědý trpaslík, který vznikne z protohvězdy, bývá považován za přechod mezi planetou a hvězdou. Počáteční hmotnost hnědých trpaslíků při svém dalším vývoji je menší než 0,08 hmotnosti Slunce a proto nemůže dojít k zapálení vodíkových reakcí, které by pokryly energetické ztráty na povrchu. V jádře sice probíhá syntéza deuteria, ale teplota a tlak nestačí na to, aby mohlo dojít k syntéze izotopů lehkého vodíku. Vyzařuje rádiové a infračervené záření, někdy také viditelné světlo s velkou vlnovou délkou (červené). Časem se z něj může stát tmavý a nezářící objekt - černý trpaslík.

Nalezený nejchladnější hnědý trpaslík byl nalezen pomocí několika velmi výkonných teleskopů na havajském vrcholu Mauna Kea v blízkosti jiného hnědého trpaslíka. Oba trpaslíci  nesou označení CFBDSIR J1458+1013B a jsou přibližně velcí jako planeta  Jupiter.

Studium takto chladných hvězd může významně přispět  k pochopení života hvězd  a obřích exoplanet.

Zdroj obrázku: http://shawnbrackett.tumblr.com/