Velikonoční exoplanety

25. duben 2011 | 06.00 |

Kepler1To, co na obrázku vypadá jako malovaná velikonoční vajíčka s malými fleky na skořápce jsou ve skutečnosti mateřské hvězdy, před kterými se producírují jejich planety. Pátrá po nich už od roku 2009 družice Kepler. Během  období 3 a půl roku má pozorovat nepřetržitě 100 000 vybraných hvězd z bohatého hvězdného pole v souhvězdí Labutě.

Kepler hledá exoplanety metodou tranzitní fotometrie. Pokud přechází  planeta právě před svou mateřskou hvězdou, dojde k nepatrnému poklesu jasnosti hvězdy a tento pokles jasnosti Kepler dokáže zaznamenat s nebývalou přesností. Díky vysoké přesnosti dalekohledu je družice jako vůbec první schopná vypátrat i planety velikosti Země. Zaměřuje se zejména na oblasti v okolí hvězd, v nichž se mohou nacházet planety, na kterých je povrchová voda.
Družice Kepler tak může objevit okolo 50 planet o velikosti Země a okolo 870 planet o velikosti do 2,2 průměrů Země. Kepler má způsobit doslova revoluci ve výzkumu exoplanet.

Na podrobnějším obrázku jsou znázorněni všichni  kandidáti na planety podle sondy Kepler, jak přecházejí před svými mateřskými hvězdami seřazenými podle velikosti zleva nahoře směrem dolů doprava. Hvězdy a siluety přecházejících planet jsou vidět ve stejném měřítku. U některých hvězd je vidět jak před nimi přechází více než jen jedna planeta.

Pro srovnání je zde uvedeno i Slunce ve stejném měřítku pod horním řádkem vpravo. V siluetě je proti slunečnímu disku vidět jak Jupiter tak Země.

Kepler2