Nahradí v motoru elektrickou svíčku laser?

3. květen 2011 | 06.00 |

1svickaZážehové motory potřebují k zapálení stlačené pohonné směsi ve válci zapalovací svíčku.  Zapalovací svíčka byla několikrát patentována už v roce 1898  (Tesla, Bosh, Simms),  ale využívána začala být teprve s vynálezem zapalování pomocí magneta od roku 1902. Zapalovací svíčka pro zážehový pístový spalovací motor se skládá z elektrody jiskřiště a pouzdra tvořícího druhou elektrodu jiskřiště opatřené prostředkem pro připojení zapalovací svíčky ke kompresnímu prostoru válce spalovacího motoru. Vysokonapěťovým výbojem na elektrodách  zapalovací svíčky se  zvýší teplota ve velmi malém objemu zápalné směsi a to způsobí zapálení paliva. Ovšem i tato nezbytná součástka začíná mít podivuhodného konkurenta, kterého bychom v této oblasti nečekali - laser.

Po 100 letech používání elektrické zapalovací svíčky začínají výrobci automobilů přemýšlet nad novou technologií zapalování pohonné směsi. Slibují si od toho zejména zvýšení účinnosti motorů díky efektivnějšímu a také ekologičtějšímu spalování palivové směsi. Doposud nebyly lasery v této situaci využívány pro svou nadměrnou velikost, ale japonští vědci hodlají využít vícesvazkový laserový systém vyrobený z keramiky, který půjde umístit  do hlavy válce.

Lasery mohou zažehnout směs v libovolném místě válce na rozdíl od elektrické svíčky, která to zvládne jen v nejbližším okolí svých elektrod. Další výhodou nasazení laserů je jejich rychlejší zapálení paliva (řádově v nanosekundách) proti době, po kterou to trvá u svíček (řádově v milisekundách).
Laser tvoří dva bloky, které jsou vytvořeny z materiálu se složením yttrium-aluminum-gallium (YAG), dopované neodymem nebo chromem. Takový laserový zapalovač má tvar válce o průměru 9 mm a výšce 11 mm, který s frekvencí  minimálně 60 Hz zapaluje palivovou směs dvěma svazky na dvou místech zároveň. Výzkumníci připravují vícesvazkové zapalování, které by mohlo být vyráběno za rozumnou cenu ve velkých sériích pro některé automobilky. Tyto motory by pak produkovaly mnohem menší množství oxidu dusíku než současné.

Zdroj: http://www.physorg.com/news/2011-04-laser-revolution-internal-combustion.html
Zdroj obrázku: http://www.mazdaclub.cz/clanek/zapalovaci-svicky-jake-jsou-a-budou-1

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 2.5 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře