Družice nyní potvrdila Obecnou teorii relativity

6. květen 2011 | 06.00 |

Lense-ThirringKdyž  v roce 1916 publikoval Einstein svoji obecnou teorii relativity (OTR) netušil, že po dobu téměř 100 let bude sice vědci uznávanou teorií, ale spousta "samorostů" bude mít s ní problémy. Přesvědčit je může jen důsledně provedený pokus a na takové jsme si museli poměrně dlouhou dobu počkat. V OTR se gravitační působení nahrazuje zakřivením časoprostoru, ve kterém se tělesa pohybují po nejrovnějších možných drahách. Obecná teorie relativity sice vysvětlila  například zakřivení světla v okolí hmotných těles, gravitační čočky, rudý gravitační posuv, černé díry, kosmologický posuv či  stáčení perihelia planet. Některé z důkazů OTR však nebyly dlouhou dobu přímo pozorovány. Například strhávání časoprostoru rotujícím tělesem (Lenseův-Thirringův jev).

A tak se na cestu k důkazu OTR vydala v roce 2004 družice Gravity Probe B. Nachází se v ní 4 otáčivé niobové supravodivé gyroskopy o velikosti pingpongového míčku umístěné v kapalném héliu  v magnetických pouzdrech. Jde dosud o nejpřesnější zařízení tohoto typu na světě. Pomocí gyroskopů vzniká díky supravodivosti magnetický moment, kterým je elektronicky zjišťován směr rotační osy gyroskopů. Předpokladem bylo, že otáčející se Země by měla strhávat časoprostor tak, že za rok by se měla osa gyroskopů pomocí tohoto jevu odklonit o měřitelný úhel 0,042 obloukové vteřiny.

Dlouhou dobu se čekalo na potvrzení sledovaného jevu, družice pracovala na samotné hraně přesnosti měření. Několikrát bylo měření narušeno slunečními erupcemi a změnou orientace gyroskopů. Úspěch byl zaznamenán podle oficiální zprávy amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) v uplynulých dnech.Gyroskopy GP-B podle NASA se na polární oběžné dráze zaměřily na hvězdu IM Pegasi a díky tomu detekoval s maximální přesností, že zemská gravitace strhává časoprostor.

Pokud by totiž zemská přitažlivost neměla žádný vliv na čas a prostor, pak by gyroskopy  neustále směřovaly stejným směrem. Vlivem gravitace však dochází ke změnám, které potvrzují OTR.

Více informací na http://einstein.stanford.edu/.

Animac: http://www.treeincarnation.com/thecyclicuniverse.htm