Meteorit trefil v Polsku budovu

13. květen 2011 | 06.00 |

Nestává se každý den, že by padající meteorit trefil při svém dopadu budovu nebo automobil. Zatímco v případě automobilu se jej právě díky poškození meteoritem podařilo majitelce prodat dokonce se ziskem, v případě poškozeného domu lze prodat alespoň příběh meteoritu. Tak se to stalo nedávno v Polsku, kde byl zaznamenán první letošní dopad meteoritu na dům.

Přihodilo se to v sobotu 30. dubna 2011 na zemědělské usedlosti poblíž obce Soltmany. Obyvatelka domu krátce po šesté hodině ranní uslyšela svištivý zvuk, který byl zakončen dunivou ranou. Vše bylo doprovázeno dalším duněním a rachotem, který neměl daleko ke zvukům připomínajícím padající dům. Obyvatelé usedlosti vyběhli z domu ven a zpozorovali díru ve střeše stodoly. Ve stodole zpod trosek nejprve našli ještě zahřátý černý kámen velký jako pěst - meteorit. Pak místo dopadu prohledali a nalezli několik dalších menších úlomků o hmotnosti 1057 gramů.protože okolí domu obklopuje bažinatý terén, je docela možné, že úlomků bylo více.

Největší nalezený vesmírný kámen měl hmotnost 813 gramů a podle předběžných rozborů se jedná o běžný kamenný chondrit, který má svůj původ z oblasti mezi Marsem a Jupiterem..