Trpasličí planeta Haumea

24. květen 2011 | 06.00 |

HaumeaHaumea byla objevena v roce 2004 jako pátá trpasličí planeta. Je nazvána podle havajské bohyně zrození a má dva měsíce Haumea I Hi´iaka a  Haumea II Namaka.Tento vesmírný útvar je natolik šišatý, že připomíná ragbyový míč pokrytý ledem. Dá se popsat jako elipsoid, jehož hlavní osa je dvojnásobně delší než ta kratší. Rotuje kolem své osy  největší rychlostí hydrostaticky rovnovážného tělesa ve sluneční soustavě a to jednou za 4 hodiny.

Prodloužený tvar, vysoká rychlost rotace, vysoká hustota a velká odrazivost povrchu jsou asi důsledkem mohutné kolize. Zřejmě díky ní vznikly i dva známé měsíce Haumey a další transneptunické objekty. Zkoumáním útvaru  obřím teleskopem Evropské kosmické agentury (ESA) v Chile byly objeveny rozdíly v barvě i  v odrazivosti povrchu. Spektra svědčí o přítomnosti krystalického ledu podobnému na měsíci Pluta  Charonu. Ovšem krystalický led se tvoří při teplotách nad -160°C. Avšak povrchová teplota je zde nižší než -220 °C, což by znamenalo, že tento led by měl mít amorfní strukturu.

Haumea může být podle vědců ohřívána  jak slapovým působením svých měsíců tak i radioaktivitou  z přítomnosti radioaktivních prvků uranu-238, thoria-232 a draslíku-40 v horninách jádra trpasličí planety i jejího měsíce.Astronomy také zaujala velká rudá skvrna na jedné straně plutoidu. Zmiňovaná skvrna může být tvořena  i radiací vystavených minerálů nebo snad nějakých organických látek.

Zdroj obrázku: http://www.astronet.ru/db/xware/msg/1229665