Voda na Měsíci

29. květen 2011 | 06.00 |

water in moonZdá se, že některé teorie o vzniku Měsíce bude nutné poopravit. Připomeňme si ty nejznámější. Podle jedné z nich byl Měsíc zachycen Zemí, podle další vznikl odtržením  části hmoty rychle rotující Země v jejím raném stadiu. Doposud nejuznávanější teorii o srážce Země s planetesimálou velikosti Marsu má nyní velkou vadu na kráse. Při této srážce se na oběžné dráze kolem Země zformovaly odtržené kousky obou těles díky silné gravitaci do tvaru koule a tak vznikl Měsíc. To by ale znamenalo, že se při této srážce veškerá voda, kterou měsíční hornina obsahovala, při extrémně vysoké teplotě provázející tento střet, vypařila do vesmíru. Výzkumy však říkají něco jiného.

Vzorky měsíčního magmatu (jednalo se o krystaly olivínu), které  v roce 1972 z Měsíce přineslo Apollo 17 na Zemi, byly geofyziky a geochemiky  prozkoumány.  Jejich rozborem se zjistilo, že obsahují až 100krát více vody než se původně předpokládalo. Tolik vody na povrch Měsíce nemohly přinést komety, které jsou často nositelkami této drahocenné kapaliny ve vesmíru.  Nicméně se ví, že zásoby zmrzlého ledu v hlubokých měsíčních kráterech, kam nedopadají sluneční paprsky jsou kometárního původu.

Magma je v krystalu izolováno od okolí, proto během erupce svou vodu neztrácí.  Tak mohly v minulosti horniny na Měsíci obsahovat tolik vody, která by odpovídala množství velikosti Karibského moře. V horninách přinesených z Měsíce jsou navíc podle vědců zastoupeny i těkavé sloučeniny chlóru, fluoru a síry, ale složení vody je podobné té pozemské.  Na vysvětlení těchto nesrovnalostí v teorii vzniku Měsíce srážkou planetesimály se Zemí si tak budeme ještě muset počkat.

Zdroj obrázku: http://astroaviator.com/2009/09/28/water-on-the-moon-a-conspiracy/