Prvky se 114 a 116 protony v jádře

4. červen 2011 | 06.00 |

ostrov stabilityMezinárodní unie pro čistou a užitou chemii IUPAC (International Union of Pure and Applied Chemistry) tento týden potvrdila oficiální cestou doplnění periodické soustavy prvků o další dva supertěžké prvky s protonovými čísly 114 a 116. Oba prvky zatím nemají pojmenování. Ta jim zřejmě budou navrhovat vědecké experimentální týmy podílející se na jejich objevu. Nové prvky mají zatím latinská jména (např: 114 - Ununquadium  Uuq - česky "stočtrnáctka"). Je zřejmé, že prvek č. 114 by představoval pozoruhodný materiál, kdyby jej bylo možné připravit ve větším množství.

Tyto chemické prvky vznikly v urychlovačích částic, kde do sebe vědci nechali narážet jádra lehčích prvků.

Prvek s protonovým číslem 114 detekovali například horkou fúzí vědci ze SÚJV  v ruském Dubnu. Připravili jej přímým "ostřelováním" jader plutonia (94 Pu 244) jádry vápníku ( 20 Ca44).

Tento atom se během poloviny sekundy rozpadá na prvek kopernicium s protonovým číslem 112, který byl do periodické tabulky zařazen teprve v roce 2009. Zatím nebylo takových atomů vyrobeno dostatečné množství, aby to stačilo na posouzení jejich chemických vlastností. Chování prvku 114 by mohlo být prvním pozorovaným případem změny chemických vlastností supertěžkého prvku vlivem relativistických korekcí. Jeho vnější elektrony obíhají tak daleko od jádra, že dochází k uplatňění relativistických efektů. Elektrony jsou nuceny obíhat kolem jádra rychlostí blížící se rychlosti světla a tak dochází k tomu, že mají větší (relativistickou) hmotnost. Objev takových supertěžkých prvků je důležitý z hlediska takzvaného ostrova stability - oblasti periodické tabulky (s protonovými čísly od 114 do 126), ve které by supertěžké prvky měly být stabilnější než jejich sousedé.  Problémem však je, že izotopy prvků na ostrově stability mají výrazně víc neutronů než jádra připravená pomocí studené i horké fúze.

Prvek se 116 protony v jádře vznikl srážkou jader curia (Cu 96) a vápníku (Ca 20). Tato jádra existovala jen několik milisekund. Pak se rozpadla na jádra  prvku 114 a uvolnila se alfa částice (helium tvořené dvěma protony a dvěma neutrony).

Zdroj obrázku: http://www.nature.com/nature/journal/v442/n7105/fig_tab/442876a_F1.html