ZOO Galaxií v hracím automatu

30. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Astronomie

galaxy zooBlíží se dlouhé zimní večery a s tím spojená mnohdy větší doba strávená u počítače. Někdo zase utrácí svůj čas a peníze v občerstvovacích stanicích  hraním na hracích automatech. Tyto dvě činnosti je možné účelně spojit do jedné.  Na internetu se objevila další z možností, jak mohou lidé, bez vzdělání v oboru astronomie přispět vědě při zkoumání srážky dvou galaxií. Zatímco se na výpočty v oblasti změn v průběhu srážky dvou galaxií používají velmi výkonné počítače, problémem je, že lidské oko je lepší než počítač při rozhodování, která simulace odpovídá nejvíce realitě. Vaším úkolem je pak určit simulaci, která nejlépe odpovídá předložené fotografii srážky galaxií. Tým vědců vedený pracovníky Oxfordské univerzity vytvořil internetovou aplikaci Galaxy ZOO, do které se můžete přihlásit.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 327x

Neutrony kolem nás a v půdě

29. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

Málo známou skutečností je to, že v kosmickém záření k nám z vesmíru přiletí jen velmi málo neutronů. Většina neutronů vznikne srážkami protonů z kosmického záření s atomy ve vrchních vrstvách atmosféry. Nejvíce neutronů vzniká ve výškách 18 km nad povrchem země. Tady na každý 1cm2 povrchu myšlené koule o poloměru 6396 km vzniknou každou sekundu asi 4 neutrony. Přesněji řečeno uvolní se při jaderných reakcích z jader atomů vzduchu. Na celé takto uvažované kouli vznikne každou sekundu asi 5,14 . 1018 neutronů, které se rozletí různými směry různou rychlostí. Gravitační pole země nemá na jejich pohyb příliš vliv.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (2x) | přečteno: 408x

Antihmota v pozemských bouřkách

28. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

bleskAntihmotu na Zemi nemusíme hledat jen v urychlovačích částic, ale dokonce i v přírodě. Vědci totiž odhalili v pozemských bouřích stopy antičástic - konkrétně pozitronů. Vesmírný teleskop Fermi, který v průběhu každých tří minut zmapuje celou oblohu v spektrální oblasti gama záření, zaznamenal  během svých 14 měsíců provozu i 17 záblesků gama záření, které pocházelo přímo z naší planety. Údajně se jedná o gama záblesky z blesků našich běžných pozemských bouří. Vědci si teď lámou hlavu, proč záření z blesků vypadá, jako kdyby neslo stopu výskytu antihmoty.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 2.2 (5x) | přečteno: 602x

Lagrangeovy body

27. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

LB1V souvislosti se startem mnoha vesmírných sond jsou zmiňovány Lagrangeovy body, kam jsou tyto sondy postupně umisťovány. Tyto zajímavé vesmírné pozice jsou pojmenovány podle italského matematika Josepha Louise Lagrangea. Ten v roce 1772 při řešení problému 3 těles objevil, že v soustavě, kde je hmotnost jednoho tělesa vzhledem k ostatním hmotnostem těles zanedbatelná, existuje pětice bodů, v nichž na toto těleso nepůsobí žádná síla. Výslednice přitažlivé a odstředivé síly je v těchto bodech rovna nule a těleso se v nich může zdržovat delší dobu, v ideálním případě pak neustále. Body jsou pojmenovány jako librační a označují se L1 až L5. Tři z těchto bodů jsou na spojnici obou hmotnějších těles a další dva se nacházejí mimo ni. Na obrázku jsou znázorněny pro případ soustavy Slunce – Země.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1.5 (18x) | přečteno: 4.204x

Buď Marťanem!

26. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Astronomie

martianAstronomické vědecké projekty, které v současné době probíhají, jsou velmi náročné zejména na zpracování. Sondy a automatičtí roboti nás denodenně zásobují informacemi a daty, na která si vědci v nejbližší době zcela jistě nemohou udělat dostatek času. Podobně je tomu i v ostatních oborech - například v archeologii se nové vykopávky běžně nedělají, protože v archívech leží již desítky let nezpracované staré nálezy. A tak se zpracovává jen to nejzajímavější, co by mohlo v nejbližší době přinést nějaký užitek. Na pomoc vědcům se dnes mohou vydat i lidé, kteří se o uvedenou problematiku zajímají a třeba poskytnou k dispozici výkon svého počítače (projekty typu SETI home). Ovšem poslední projekt amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) může udělat výzkumníka z  každého, kdo se jen trochu zajímá o planetu Mars. NASA ve spolupráci s firmou Microsoft spustila interaktivní internetové stránky s názvem "Be a Martian!"

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 273x

M barvivo

25. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Ani prací prášky, které slibují svěží barvy vypraného prádla, nedokážou zabránit postupnému blednutí barev oblečení na slunci. Jak to však umí dělat příroda, když na slunci neblednou barvy pavích per, krovek brouků či křídel motýlů? Tyto barvy nejdou namíchat z žádného pigmentu ani smícháním barev na malířské paletě. Jde totiž o tzv. strukturální barvy, které vznikají ohybem světla na periodických strukturách. Vědcům z jihokorejské Seoul National University a americké University of Karolina  se podařilo namíchat velmi neobvyklý inkoust, jenž dokáže napodobit dosud neuchopitelné strukturální barvy, které jsme obdivovali jen v přírodě. Takovéto barvy mají fantastické uplatnění pro různé přepisovatelné piktogramy a značky. Není vyloučeno, že si v budoucnu vymalujete pokoj strukturální barvou a až vás přestane bavit, za pomoci magnetického pole změníte barvu na jinou.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 381x

Textilní anténa

24. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Elektřina

anténaVzpomínám si na svůj první mobilní telefon, který potřeboval pro lepší příjem signálu vytažení jeho teleskopické antény. Postupem času začaly být antény v mobilech integrovány uvnitř mobilu, takže ani nejsou patrné. Ovšem novinkou je anténa z textilu, kterou bychom mohli přijímat signál GPS. Tento druh antény se totiž podařilo vyvinout finským výzkumníkům na objednávku Evropské kosmické agentury (ESA).

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 496x

Kousání do zlata

23. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Molekulová fyzika

Některé situace dnes již běžně nezažijeme. Představte si, že by například pokladní v obchodě testovala pravost mincí, kterými platíte, svým chrupem. Přitom dříve to byla jedna z primitivních metod, jak poznat pravost zlatých mincí. Pokud byste tehdy obdrželi zlatou minci, tak po prozkoumání zrakem by jste ji otestovali skousnutím mezi svými zuby. Co tím ale zjistíte?

komentáře (7) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 4.596x

Znaky dělitelnosti

22. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: MATIKA

čísla2V praxi se osvědčují jednoduchá kritéria dělitelnosti přirozených čísel. Pokud jde například finanční hotovost rozdělit pro všechny zúčastněné stejným dílem, je to vždycky pozitivní. Jestliže znaky dělitelnosti jednocifernými čísly jsou notoricky známé, pak dělitelnost zejména některými prvočísly tak známá není. Uvádím zde znaky dělitelnosti od čísla 2 do čísla 19:

komentáře (10) | přidat komentář | hodnocení 1.77 (66x) | přečteno: 11.995x

Házení žabek

21. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Oblíbenou zábavou u jezer, rybníků či řek s klidnou hladinou je házení žabek. Je to nejenom zábava, ale v dnešní době ostatně jako cokoli jiného, také sport či umění. Potřebujete k tomu placatý kámen a jistou míru šikovnosti. Nejde však jen o obyčejnou dětskou zábavu. Fyzikové potřebují soustavu diferenciálních rovnic, aby pohyb kamene odrážejícího se od vodní hladiny popsali. A také na toto téma vyšlo ve 20. století hned několik vědeckých studií.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.67 (3x) | přečteno: 869x

Největší pozorování vesmíru všech dob

20. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Astronomie

kvasarNa srpnovém zasedání Mezinárodní astronomické unie se její účastnici dohodli na zajímavém projektu. Od středy 18.11. 2009 se na 24 hodin zaměřil na vesmír největší dalekohled na světě. Ovšem nejednalo se o dalekohled jeden, ale o synchronizaci 35 největších radiových observatoří na všech kontinentech. Dosavadní rekord pro společná radioastronomická pozorování byl 23 teleskopů. Radioteleskopy sledovaly oblohu se společným cílem, přesně zaměřit pozice vzdálených kvasarů. Dohodly se na pozorování  295 mimogalaktických objektů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (3x) | přečteno: 539x

Hrajeme na husí krky

19. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

husi krk1Úvodem bych předeslal, že při tomto pokusu nebudeme trápit žádná zvířata. Husí krk je totiž označení ohebných a vroubkovaných plastových trubic, které se používají na ukládání např. elektrických vodičů pod omítku. Potřebujeme alespoň 1 metr dlouhé trubice.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (4x) | přečteno: 862x

Lithium - strategickou surovinou

18. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Elektřina

lithiumMezi strategické suroviny patří: ropa, zemní plyn, uran, voda,... a lithium. I když to zrovna s tímto nejlehčím alkalickým kovem není tak vážné jako s těmi známějšími materiály, v nejbližších letech po něm jistě stoupne poptávka. Důvodem rostoucího významu lithia je stále rostoucí poptávka po lithiových bateriích. A během několika desítek let bude lehčí izotop lithia6  potřeba i jako vstupní surovina pro termojaderné reaktory.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 1.186x

Živá kovadlina

17. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Na diváky udělá vždy velký dojem vystoupení siláka, kdy si lehne na zem, na prsa mu dají těžkou kovadlinu a jiný silák do ní buší vší silou velkým kladivem. To je jedno ze základních provedení tohoto triku, který siláci ještě vylepšují třeba tím, že neleží na zem, ale na desce s hřebíky, či leží tak, že mají podepřenou pouze hlavu a nohy. Navíc si nechávají na sobě kladivem rozbíjet třeba velké kameny.  Jak může člověk vydržet bez úhony tak velké otřesy kladiva?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 598x

Sonda Fermi potvrdila teorii relativity

16. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Spec. teor. relativ

Americká vesmírná observatoř Fermi (původně zvaná GLAST a přejmenovaná v srpnu 2008 na Fermi) více než rok hledá ve vesmíru zdroje gama záření. Data, která mezitím zjistila, umožnila vznik dosud nejpřesnější mapy oblohy v oboru nejvyšších energií elektromagnetického spektra. Dalším důležitým počinem této sondy je významný příspěvek k ověření správnosti Einsteinovy teorie relativity, která předpokládá, že se ve vakuu elektromagnetické záření šíří konstantní rychlostí, bez ohledu na jeho vlnovou délku.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 385x

Jak vznikl název sekundy

15. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Veličiny a jednotky

sekundaTo, jak vznikly jednotky času, je nám docela zřejmé. Víme jak dlouho trvá den. Řečtí astronomové definovali hodinu jako čtyřiadvacetinu středního slunečního dne. Hodina se rozdělila na 60 stejných částí - minuty. Minuty se opět dělí na 60 dílů – sekund. A teprve sekunda je základní jednotkou času a zároveň základní jednotkou Mezinárodní soustavy jednotek SI.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 947x

"Stlačování" elektrické energie

14. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Elektřina

skladV posledních letech zažívají velký růst obnovitelné zdroje elektrické energie. Pro lidi je to možná potěšující informace, ale energetici z toho nadšení moc nejsou. Některé  zdroje mají velmi kolísavý výkon. Jednou závisí na střídání dne a noci, podruhé na síle větru. Co s přebytečnou energií točících se vrtulí farem větrných  elektráren, když fouká vítr? Co s přebytečnou energií solárních parků, když zrovna svítí slunce? Samotní energetici mají problém skladovat přebytečnou energii  během noci, když jaderné elektrárny a  tepelné elektrárny jedou téměř naplno. Spasením není prodej této přebytečné energie do zahraničí a tak ji skladují ve formě energie přečerpané vody v přečerpávacích elektrárnách. Řešením může být skladování energie pomocí stlačeného vzduchu pod zemí.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 917x

Bombardování Měsíce potvrdilo přítomnost vody

13. listopad 2009 | 19.50 | rubrika: Astronomie

Když sonda LCROSS plánovaně narazila počátkem října 2009 do měsíčního kráteru Caebus vypadalo to na fiasko. Experiment měl potvrdit, že v útrobách kráterů na jižním pólu Měsíce by se mělo nalézat množství vody. Nicméně bombardování povrchu Měsíce nejprve motory sondy a následně sondou samotnou způsobil zklamání ve vizuelním efektu a množství vyvržené měsíční horniny, ve které měla být detekována voda.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 284x

Původ pátku třináctého

13. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: MATIKA

pátek13Odkud ale tato pověra pochází? To nikdo přesně neví. Může se však datovat až do biblických dob (13. host na Ježíšově poslední večeři – Jidáš, který jej zradil). Ve středověku považovali pátek i číslo třináct za zlé znamení. Víra, že čísla ovlivňují naše životy - numerologie - však má dlouhou historii. Její stopy můžete sledovat až k následovníkům Pythagora, který se snažil popsat svět složený z čísel. Matematici a filozofové, kteří studovali pod vedením Pythagora, kombinovali čísla různým způsobem a snažili se jejich pomocí vysvětlit všechny jevy kolem sebe. Dnes se numerologie podle vědců stala para-vědou, něco jako bezvýznamné předpovědi astrologů. Matematici se shodují, že člověk vždy dokáže věci vyjádřit pomocí čísel, které si zvolí, záleží jen od míry snažení.

komentáře (7) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 905x

nanoFET - jak cestovat téměř rychlostí světla

12. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Astronomie

nanoFETKosmické sondy a rakety s motory na chemické palivo dosahují stále směšných rychlostí, se kterými nemá lidstvo šanci dostat se fyzicky na vzdálené objekty sluneční soustavy či snad na objekty mimo samotnou sluneční soustavu. Navíc těmto sondám pomáhá gravitační prak planet, kolem kterých při naplánovaném odletu ze Země prolétají. Technici navrhují mnohem silnější motory, které umožní dosahovat rychlosti blížící se až k rychlosti světla. Zní to jako sci-fi, ale na novém typu motoru se začíná skutečně pracovat.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 577x

Zeměpisné póly nejsou na svých místech!

11. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

polPokud se nějakým způsobem dostanete na severní nebo jižní zeměpisný pól a budete tam třeba chtít upevnit vlajku přesně do místa, kde osa Země protíná zemský povrch, tak s tím budete mít problém. Nemyslím tím, jak vlajku zapíchnout do ledu, ale kam přesně ji zarazit. Museli byste provádět poměrně složité výpočty jak zjistit, kde se právě onen pól přesně nachází. Zemská osa a tedy zemské póly totiž po povrchu naší planety jakoby cestují.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2.33 (3x) | přečteno: 1.423x

Jak pracuje elektrický ohradník?

10. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Na pastvinách a ve výbězích zvířat se setkáme s elektrickým ohradníkem. Toto zabezpečovací zařízení se používá k tomu, aby udrželo domácí zvířata v určeném prostoru či k tomu, aby udržela volně žijící zvířata v dostatečné vzdálenosti od obdělávaných polí a například k ochraně dobytka před predátory. Je to zařízení poměrně efektivní, úsporné a relativně bezpečné jak pro zvířata, tak pro neopatrné lidi. V současné době se nejčastěji používá plastový provázek s kovovými vlákny na laminátových nebo dřevěných tyčkách. Výška ohradníku je pak dána velikostí zvířat. Ohradník je nejčastěji napájen z baterie o napětí 12 voltů.

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení 1.78 (9x) | přečteno: 4.605x

Krystalky v očích

9. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

oko1Když se ráno probudíte a otevřete své oči, pořádně si je rukama promnete a vydrolíte z jejich koutků jakési žmolky. Neexistuje pro ně nějaký lékařský termín, ale všichni víme o co asi jde. Také jejich složení je známé – je to nános bílkoviny (lysozymu), která se hromadí v koutku oka. Lysozym je enzym, který narušuje buněčné stěny bakterií, čím je ničí. Vylučuje jej nosní sliznice a slzné kanálky. Je důležitou součástí ochranného mechanismu oka, které by se jinak stalo rájem pro působení bakterií. Bakterie vyžadují teplo, vlhko a tmu. Jsou-li oči přes noc zavřené, oko se pro ně stává ideálním prostředím

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 769x

Bageta v urychlovači?

8. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

lhc01V laboratoři by se při provádění pokusů nemělo svačit či konzumovat nápoje. Dokonce by se tam při experimentování neměly tyto věci vůbec přinášet. O tom, že je to opravdu nutné, vám nyní mohou vyprávět vědci pracující na urychlovači LHC (Large Hadron Collider)  v CERNu. Obří urychlovač, který po rok trvajících opravách už uvádějí do provozu, totiž museli vypnout kvůli úlomku bagety.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.4 (5x) | přečteno: 647x

Pověra v oblasti přibližných vztahů

7. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: MATIKA

sinxVe fyzice se setkáváme s nejrůznějšími zjednodušeními. Příkladem jednoho z matematických přibližných vztahů je sinx = x (přibližně). U tohoto vztahu se uvádí, že platí jen pro malé úhly. Když se ptáte pro jaké, dostane se vám odpovědi, že je to pro úhly menší než je 5°. Proč tomu tak je?

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 823x

Sluneční elektrárna v ČR – zlatý důl

6. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Elektřina

sluneční svitZačalo to před několika lety. Na krásném rovném pozemku s úrodnou půdou vyrostl nejprve plot. Pak se tady objevily betonové konstrukce, které byly rozmístěny po pozemku tak, že z dálky připomínaly netradiční hřbitov. A pak to přišlo - kde se vzaly, tu se vzaly, solární panely a vyrostla nám solární elektrárna. Bilboardy hlásaly, že je největší v ČR. Lidé v okolí jen zírali – jak je to možné, že to tu někdo povolil postavit? Takovéto příběhy sledujeme dennodenně. Víte však, že provozování těchto elektráren platíte ze své vlastní kapsy? Komu? To se ani neptejte!

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 2.5 (6x) | přečteno: 5.613x

Kačenky ve službách vědy

5. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Mechanika

kacenkaNěkdy se vědeckým experimentem stane docela nečekaná událost. V roce 1992 si americká firma The First Years Inc v Číně objednala 30 000 kusů plastových hraček do koupelen. V lednu 1992 spláchla při mořské bouři velká vlna z lodě směřující z Hongkongu do USA  tři kontejnery naplněné plastovými hračkami – kachničkami, želvičkami, žabkami či bobry. Jeden z kontejnerů byl plný žluťoučkých kachniček a ty se z poškozeného kontejneru rozplavaly po hladině. Od té doby se tři skupiny plastových kachniček plaví po světě. Tak velké množství vodotěsných objektů skýtá pro vědce jedinečný pokus. Ti podle nich mohou mapovat přesnou dráhu mořských proudů.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 2 (4x) | přečteno: 926x

Exploze asteroidu v Indonésii

4. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Na naší planetě nejsme tak docela v bezpečí. I když nás hlídá nepřeberné množství špionážních družic, dalekohledů či radioteleskopů, stále jsme zranitelní. Sluneční soustavou se od jejího vzniku pohybuje velké množství kosmického smetí, které může způsobit i pořádnou katastrofu. Varování přicházejí z vesmíru vlastně neustále. Tím vážnějším posledním byla exploze asteroidu 8. října 2009, kdy jeden asteroid hlučně explodoval nad jižním Sulawesi v Indonésii. Protože se tato událost stala na "druhém konci světa" unikla tak trochu sdělovacím médiím u nás. Ale i pátračům z řad vědců.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 300x

Nikomachova úloha

3. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: MATIKA

Nikomachos z GerasyNikomachos z Gerasy (1. – 2. st. n. l.) patří mezi novopythagorejce. Jeho dílo "Úvod do matematiky" je nejvýznamnější písemnou památkou pythagorejské školy. Je to na svou dobu vzniku velmi populárně psaná kniha. Vědecky pojat je pouze úvod do pythagorejské teorie čísel. Úrovní matematického pojetí však zůstává daleko za Eukleidem. Svoje tvrzení nedokazuje, pouze je podpírá konkrétními příklady. Některá jeho zjištění jsou matematicky krásná.

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení 2 (4x) | přečteno: 932x

Jak zvážit atom? Grafenem!

2. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

grafen2Uhlík je hvězdným chemickým prvkem. Jakoby mu nestačilo, že umožňuje veškerý život na Zemi. V posledních letech je o něm čím dál více slyšet i nejrůznějších technologických odvětvích, jejichž společným jmenovatelem je předpona nano-. Za nejperspektivnější materiál, který vykazuje řadu skutečně nečekaných až těžko uvěřitelných vlastností, je považována zvláštní forma čistého uhlíku – grafen. Tvoří jej rovinná síť jedné vrstvy atomů uhlíku uspořádaných do tvaru šestiúhelníků. Tato forma uhlíku má nejenom výjimečné elektrické vlastnosti, ale zdá se, že se dá využít v nanosvětě jako velmi citlivé váhy.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 430x

Bezdrátové napájení spotřebičů.

1. listopad 2009 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Myšlenka o bezdrátovém napájení  spotřebičů je velmi stará, ale stále a stále znovuobjevovaná. Historie bezdrátového přenosu elektrické energie je zpočátku úzce provázána s historii rádia. Dobře si to uvědomíme na příkladu jednoduché sluchátkové "krystalky", která veškerou energii čerpá právě z bezdrátově přenášených elektromagnetických vln. Teorii elektromagnetické vlny vytvořil Maxwell už v roce 1864 a tím vznikly podklady pro matematické a fyzikální podklady pro bezdrátový přenos energie. V roce 1888 pak Hertz sestrojil pravděpodobně první funkční bezdrátový vysílač a přijímač elektromagnetických vln.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.5 (2x) | přečteno: 961x