Kometa ISON ještě žije

30. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Úkaz, na který netrpělivě čekají všichni astronomové a milovníci noční oblohy  -  kometa C/2012 S1 se známějším pojmenováním ISON,  má stále namále. Měla se stát kometou nového století a svým nápadným ohonem zdobit ranní oblohu ještě před východem slunce. V minulých dnech se na své pouti sluneční soustavou dostala ke Slunci natolik blízko, že se mělo zato, že její cesta v něm skončila.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 401x

Laplaceovy kolejnice

23. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Laplaceovy kolejnice je francouzské označení pro učební pomůcku k demonstraci účinku magnetického pole na vodič, kterým prochází elektrický proud. Skládá se ze dvou rovnoběžných vodičů, které jsou připojeny ke zdroji elektrického proudu o velké hodnotě.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 516x

Sonda MAVEN se vydala zkoumat atmosféru Marsu

19. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Planetu Mars v posledních letech zkoumalo několik robotických vozítek, zůstala tam v provozu dosud dvě: Opportunity a Curiosity. Přesto se jim dosud nepodařilo zcela objasnit, kam se ztratila voda, která byla na Marsu přítomna. Na oběžné dráze kolem Marsu působí nyní dvě americké družice a jedna družice Evropské kosmické agentury ESA a za nimi se v pondělí 18. 11. 2013 na cestu k Marsu vydala americká sonda MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution). K Marsu by měla letět 10 měsíců a kolem 22. září 2014 by se tam v rozmezí pouhých 2 dnů měla potkat s indickou sondou.
žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 304x

Výtrysky velryb

15. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Kytovci jsou původně suchozemští savci, kteří se plně přizpůsobili na život pod vodou. Ke svému dýchání potřebují vzduch, proto vyplavou na hladinu, aby se ho nadechnuli. Když se pak ponoří pod vodu, dojde k uzavření dýchacích otvorů (nozder). Nozdry mají umístěny přímo na vrcholu hlavy, aby měli co nejsnadnější přístup ke vzduchu. Při svém vynoření často vytváří výtrysky, podle jejichž velikosti, tvaru a úhlu zkušený pozorovatel pozná na velkou dálku druh kytovce. K čemu slouží a jak vznikají pozoruhodné velrybí výtrysky?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 465x

Ještě při –157 °C může být tekutá voda

9. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Voda je sice pro nás běžnou kapalinou, vykazuje však čím dál více zvláštností. Za normálního atmosférického tlaku tuhne na led při 0°C, přesto bylo vědci z Innsbrucké univerzity experimentálně prokázáno, že může být tekutá i při mnohem nižších teplotách než si dosud umíme představit. Tým rakouských vědců spolu s vědci z Dortmundské technické univerzity zveřejnil  v americkém odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, že voda může být stále tekutá až do nepředstavitelných –157 °C.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 587x

Magnetické pole opravuje asfalt vozovek

5. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Obrovský automobilový provoz a nekvalitní materiály pro stavbu silnic jsou příčinou statisíců děr, podélných spojů a prasklin ve vozovce. Národním sportem je dnes jejich dokumentace a zasílání na server vymoly.cz. Tento projekt upozorňuje na havarijní stav vozovek a snaží se pomáhat k efektivnější nápravě tohoto stavu. Řidiči však mají nyní naději na zlepšení stavu silnic. Nizozemští vědci z Technologické univerzity v Delftu totiž vyvinuli asfalt, který se sám opraví.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 520x

Efektivitu hoření může zlepšit elektrické pole

3. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Asi dvě třetiny celosvětové spotřeby energie připadá na spalování fosilních paliv v kotlích, pecích a v zařízeních tepelných elektráren. Tyto systémy se kromě výroby tepla také používají k výrobě elektrické energie. Takové spalování je nejenom neekologické, ale pro získávání energie, značně neefektivní. Snahou mnoha firem je minimalizace emise škodlivých látek a zároveň maximalizace účinnosti celého systému. Americké firmě ClearSign Combustion se podařilo díky zavedení počítačově řízeného elektrického pole do spalovací zóny zlepšit kontrolu nad tvarem plamene a tím zdokonalit přenos tepla.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 429x

Proč někdy nejde otevřít mraznička?

1. listopad 2013 | 06.00 | rubrika: Termodynamika

Otevřete mrazničku, něco z ní vyjmete ven a zavřete ji. Pak si vzápětí vzpomenete, že ještě něco si z ní potřebujete vzít. Vezmete za její madlo a dveře nejdou vůbec otevřít. Po nějakém čase však  povolí a mnohdy se zvýšenou silou dvířka otevřete. Co dveře mrazničky drží?  Na vině je těsnění mrazničky.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 3 (2x) | přečteno: 879x

Se zařízením Energy Saver Pro neušetříte

30. říjen 2013 | 06.00 | rubrika: Elektřina

V naší republice působí plno astrologů, kartářek, jasnovidců, čarodějnic, věštců a zejména podivných prodejců zázračných přípravků a přístrojů. Jedním z nich je zařízení označované jako Energy Saver Pro. Toto zařízení má po připojení do elektrické sítě ušetřit až 75 % nákladů na elektrickou energii.  Inzeráty na toto zařízení vynikají svým odborným stylem s pojmy jako optimalizace napětí, redukce výkyvů a šumů či parazitické rušení. Jde však o přístroj, který sám spotřebovává elektrickou energii. Zřejmě se jedná o další z podvodů na důvěřivé zákazníky.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1 (13x) | přečteno: 4.264x

Papírové generátory

26. říjen 2013 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Některé dětské knihy mají jednoduché interaktivní prvky – po rozevření knihy se ze složené papírové harmoniky vyloupnou prostorové objekty a taháním za některé prvky se v nich mohou některé části pohybovat.  Na trh dětských knih se v nejbližších letech mohou dostat zcela nové technologie, které budou využívat jednoduchého principu získávání energie prostřednictvím papírových generátorů. Malý čtenář či spíše experimentátor si při listování knihou vyrábí nejrůznějšími způsoby pomocí vrstev materiálů o tloušťce papíru elektrickou energii, která může napájet LED diody, vytvářet zvuk či zobrazovat obrázky.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 426x