Dosaženo světového rekordu v magnetické indukci

9. červenec 2011 | 06.00 |

HZDRO tom jak je silné magnetické pole rozhoduje fyzikální veličina magnetická indukce. Vyjadřuje silové účinky magnetického pole na částice s nábojem nebo magnetickým dipólovým momentem. Její jednotka se nazývá tesla (T) a je pojmenována po srbském fyziku Nikolu Teslovi (1856–1943). Německé vědecké pracoviště Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf vytvořilo nový světový rekord co se týká hodnoty magnetické indukce.

Vědci vytvořili magnetické pole o indukci neuvěřitelných  91,4 tesla. Pro srovnání: klasický magnet na ledničku vytváří magnetické pole i indukci 0,05 tesla. K dosažení tohoto výsledku vyvinul Sergei Zherlitsyn a jeho spolupracovníci z laboratoře v Drážďanech cívky o hmotnosti asi 200 kilogramů. V nich procházející elektrický proud vytváří supersilné magnetické pole po dobu několika milisekund. Cívky experiment přežily bez úhony.

Silnější magnetické pole, potřebují vědci pro výzkum látek, které se používají pro inovativní elektronické součástky nebo pro tzv. supravodiče, které vedou elektřinu bez odporu. Za tímto účelem je nutné magnetických polí právě o indukcích  90 nebo 100 tesla. U magnetické indukce 100 T by však Lorentzova síla uvnitř měděného vodiče vytvořila tlak, který by se rovnal 40 000 násobku tlaku vzduchu u hladiny moře, což by způsobilo explozi a destrukci nejenom měděného materiálu.

To je důvod, proč vědci používají specifické slitiny mědi, které vydrží tlak až 10 000 x vyšší než atmosférický tlak. Zvenku na materiál přidají "korzet" vyrobený ze speciálního vlákna, které se obvykle používá pro neprůstřelné vesty a který drží společně slitiny zvenčí. Aby technici z HZDR překonali rekord 89 T, který dosud drželi vědci z USA,  kombinovali měděný vodič použitý cívce namotaný až do 12 vrstev spolu s plastovými korzety.

O výzkum drážďanských techniků je nebývalý zájem vědeckých týmů z celého světa, které přijíždějí analyzovat jejich použité postupy a materiály.

Obvyklé hodnoty magnetických indukcí:

neutronová hvězda

108 T

bílý trpaslík