Hubbleův dalekohled objevil další měsíc Pluta

21. červenec 2011 | 06.01 |

Plutova rodinkaPluto bylo od svého objevu americkým astronomem Clydem Tombaughem v roce 1930 dlouhou dobu považováno za devátou planetu sluneční soustavy. Když byl v roce 1978 objeven jeho největší měsíc - Charón (o průměru 1043 km), bylo Pluto i se svým souputníkem považováno za dvojplanetu. Vyrojily se spekulace o srážce obou těles v jejich minulosti a ke vzniku dalších měsíců případně prstence kolem Pluta. V roce 2005 se v rodině Pluta začaly dít věci. Nejprve byly objeveny další dva měsíce, které dostaly jména Nix a Hydra (průměry 32 až 113 km). A pak došlo v roce 2006 k degradování Pluta do kategorie trpasličích planet - konkrétně plutoidů. K další rodinné události tohoto vesmírného objektu došlo v uplynulých dnech. NASA nyní oznámila objev jeho čtvrtého měsíce.

Zásluhu na objevu má Hubbleův dalekohled (HST), kterému dne 28. června 2011 neunikl objekt s nynějším prozatímním označením P4. Než byl objev zveřejněn, bylo nutné pozorování prostoru okolo Pluta opakovat. Podle fotografií z 3. a následně 18. července 2011 byl objev kosmickou  agenturou NASA potvrzen. Toto těleso se nachází mezi oběžnými drahami měsíců Nix a Hydra. Jeho odhadovaný průměr je 13 až 34 km.

Na předchozích snímcích pořízených HST v roce 2006 toto těleso vidět nebylo. Důvodem byla krátká expoziční doba, kde by P4 mohl být přehlížen jako rozmazání  ve snímcích.

Okolí Pluta může být pro astronomy zajímavé i v dalších letech, kdy v roce 2015 kolem Pluta proletí sonda New Horizont. Od počátečních písmen sondy se také odvodil název předchozích 2 měsíců Pluta: Nix a Hydra.

Jaký bude název v pořadí čtvrtého měsíce Pluta? Tak na to si budeme muset chvíli počkat, než o tom rozhodne Mezinárodní astronomická unie.

Zdroje: