Jak pracuje železniční zabezpečení Indusi

28. červenec 2011 | 06.00 |

indusiK bezpečnosti provozu na železnici přispívají různá zabezpečovací zařízení. Většina z nich funguje plně automaticky a povolují jízdu vlaku až po spolehlivém zjištění, že jsou splněny podmínky pro jeho bezpečnou jízdu. Kontrolují  plnění těchto podmínek po celou dobu jízdy vlaku. Zajímavým zabezpečením je v některých státech (zejména Německo a Rakousko) používané zabezpečení Indusi (z německého Induktive Zugsicherung  - induktivní vlakové zabezpečení). Jak název napovídá jedná se o využití jevu elektromagnetické indukce. K přenosu využívá rezonančních obvodů.  

Na vlaku je umístěn vysílač složený ze tří rezonančních obvodů o frekvencích 500 Hz, 1 000 Hz a 2000 Hz. Na vnější straně pravé kolejnice ve směru jízdy vlaku jsou upevněné pasivní rezonanční obvody složené z cívky, kondenzátoru a zkratovacího vypínače vázaného na polohu návěstidla. V případě omezující návěsti je zkratovací vypínač vypnut, při přiblížení vlaku s vysílačem dochází k rezonanci a tím i k poklesu napětí v příslušném rezonančním obvodu. Tak se na vlak přenese informace (viz video) o omezení jízdy.

Zabezpečení se používají například pro kontrolu vyšších rychlostí. Projíždějící vlak prostřednictvím snímače (magnetu, na kterém se indukuje napětí při průjezdu vysílače Indusi na vozidle) spustí časový spínač, který po nastaveném čase zkratuje 2000 Hz magnet, který se nachází v určité vzdálenosti od tohoto spínače. Když strojvůdce nebude nerespektovat pokyny a nepřizpůsobí rychlost vlaku, vlak přijede nad magnet dříve a spustí se nouzové brzdění. Kontrolní úsek se nachází za návěstidlem. Princip je stejný, pouze místo 2000 Hz magnetu je použit 1000 Hz. Pokud dojde k překročení rychlosti, musí strojvedoucí zpomalit podle brzdné křivky. Pokud neobslouží tlačítko bdělosti, je vlak samočinně zabrzděn (viz video)

Každá ze tří používaných rezonančních frekvencí  má svůj význam:
500 Hz - stůj nebo omezení rychlosti následuje po cca 250 m. Umisťuje se 250 m před hlavním návěstidlem nebo začátkem pomalé jízdy. Vypnuto, je-li cílová rychlost vyšší, než 30 km/h

1000 Hz - stůj nebo omezení rychlosti následuje po 1000 m. Používá se zejména u předvěstí, před trvalými omezeními rychlosti a před přejezdníky.  Je vypnuto nebo zkratováno, když  rychlost je větší, než 100 km/h,  nebo když je přejezdové zařízení v činnosti.

2000 Hz - stůj. Umisťuje se v úrovni hlavních návěstidel. Při projetí následuje nouzové brzdění.

Ne vždy se používají všechny uvedené frekvence. Někde jsou instalovány pouze 1000 Hz magnety u předvěstí. 


Zdroj obrázku: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?108,5251646
Použity informace z wikipedie

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Související články

žádné články nebyly nenalezeny

Komentáře