Potvrzení rychlosti jednotlivých fotonů

27. červenec 2011 | 06.01 |

speed of lightRychlost světla nepřestává být jednou z nejměřenějších fyzikálních konstant. Rychlost světla ve vakuu se označuje c (z latinského celeritas - rychlost)  má nyní přesnou hodnotu  299 792 458  m/s.  Někteří fyzikové se dosud domnívali, že rychlost světla ve vakuu by mohly za jistých podmínek překonat jednotlivé fotony.  Na serveru Physical Review Letters uveřejnila nyní skupina fyziků z Hongkongu vedená profesorem Šeng-wangem Du výsledky svých měření, které potvrzují, že i jednotlivé fotony jsou omezeny rychlostí světla ve vakuu.

Vědci z Hongkongu měřili tzv. optický prekurzor, což jsou vlny, které předcházejí fotonům, podobně jako se vítr pohybuje před rychle jedoucím vlakem v metru. Optické prekurzory se objevují při průchodu světla materiálem, ještě nikdy však nebyly měřeny u jednotlivých fotonů. Vědci proháněli páry fotonů skrz oblak atomů o teplotě blízké absolutní nule a zjistili, že jak fotony, tak optické prekurzory jsou omezeny rychlostí světla ve vakuu.Tímto zjištěním  je nyní prokázáno, že informaci nelze přenést rychlostí vyšší, než je rychlost světla.

Jednotlivé fotony tak musí dodržovat princip kauzality popsaný v Einsteinově speciální teorii relativity. Ten spočívá v tom, že informace, která se v jedné vztažné soustavě šíří rychleji, než je rychlost c, by v jiných vztažných soustavách dorazila do cíle dříve, než byla vyslána. Jinými slovy příčinu by bylo možné pozorovat až po následku. Vědci takové porušení kauzality ještě nikdy nezaznamenali.

Podle Luďka Fialy, www.novinky.cz