Objevený asteroid obíhá se Zemí kolem Slunce

29. červenec 2011 | 06.02 |

Nečekanou zprávu přinesl vesmírný teleskop WISE, který prozkoumává oblohu v  infračervené části spektra. Na oběžné dráze Země se nachází i další vesmírné těleso - asteroid s označením 2010 TK7, jehož existence byla potvrzena podle serveru www.space.com i teleskopem na observatoři Mauna Kea na Havajských ostrovech. Je to první potvrzený trojanský asteroid v Lagrangeových bodech, po kterém se již dlouhou dobu pátrá.

Asteroid o průměru asi 300 metrů obíhá spolu se Zemí okolo Slunce. Nyní se nachází zhruba 80 miliónů kilometrů před Zemí ve směru jejího pohybu. Jeho místo ve vesmírném prostoru je v okolí čtvrtého Lagrangeova bodu. To je místo, kde je třetí vrchol rovnostranného trojúhelníku tvořeného Zemí a Sluncem.

Lagrangeovy body jsou pojmenovány podle italského matematika Josepha Louise Lagrange, který v roce 1772 při řešení problému tří těles objevil, že v soustavě, kde hmotnost jednoho tělesa je oproti zbývajícím hmotnostem těles zanedbatelná, existuje pět bodů,  kde na toto těleso nepůsobí žádná síla. Takže i Země, která má zanedbatelnou hmotnost vůči Slunci, má 5 Lagrangeových bodů, kde výslednice přitažlivé a odstředivé síly je rovna nule a těleso se v nich může zdržovat delší dobu.

Tyto body jsou nazvány librační a označují se L1 až L5. Tři z těchto bodů jsou na spojnici obou hmotnějších těles a další dva se nacházejí mimo ni ve zbývajících vrcholech rovnostranných trojúhelníků tvořených těmito 2 tělesy.

Zajímavé však, je že si tohoto asteroidu v tak exponovaných místech v okolí Země dosud nikdo nepovšimnul. Vždyť v některých libračních bodech jsou zaparkovány mnohé družice a dalekohledy (v L1 - SOHO, v L2 dalekohledy Planck a Hershel). Server space.com uvádí, že pozorování uvedeného tělesa ale bylo velmi obtížné, protože se podle propočtů mělo nacházet na denní obloze a sluneční svit je zakrýval.

Asteroid  2010 TK7 obíhá  4. librační bod ve specifické smyčce kolem něj, protože na něj působí svými gravitačními silami i jiná vesmírná tělesa. Uvedená smyčka je poměrně velká, takže občas se může nacházet na opačné straně od Slunce než je právě Země. Asteroid se tak k Zemi přibližuje a v jiných obdobích se oddaluje.

Výzkumníci vypočítali dráhu asteroidu  v příštích 10 000 letech. Podle výsledků výpočtů by se neměl k  Zemi přiblížit na vzdálenost menší než  20 miliónů kilometrů, což je více než 50 násobek vzdálenosti Země - Měsíc.

I když by se některé asteroidy v budoucnosti mohly stát základnami pro starty vesmírných misí, asteroid 2010 TK7 to asi nebude. A to proto, že se často nachází nad a pod rovinou oběžné dráhy Země To by vyžadovalo mnoho energie dosáhnout jeho povrchu.

A kde je jeden asteroid mohou být i další, řekli si vědci, a nyní usilovně pátrají po jeho vesmírných souputnících.

Zdroj: www.space.com