Nalezen 4. největší meteorit na světě - Xinjiang

30. červenec 2011 | 06.00 |

xinjiangKaždý rok atmosférou naší planety prolétnou tisíce meteoritů. Většina z nich při průletu v ní shoří, další spadnou do moře  nebo se rozbijí při dopadu na Zemi. Jen málo meteoritů dopadne do tak šikovného místa na povrch Země, že se dá  lehce najít. Po velkých meteoritech je pak v zemském povrchu kráter a některé meteority se po povrchu Země dokonce přesouvají. Jako nyní objevený a identifikovaný zřejmě 4. nejtěžší nalezený meteorit na světě. Byl objeven v pohoří Altaj a jeho hmotnost je odhadována na 25 až 30 tun.

Obrovský kámen s povrchem zcela odlišným od okolních šutrů je zbarven od černé až do tmavě hnědé barvy
se nalézá v třítisícové nadmořské výšce. Jeho část se stále nachází zaklíněná pod okolními velkými žulovými balvany.  Je z něj vidět lesklá část o délce 2,3 metry a šířce asi 1 metr.  V jeho okolí se žádný kráter nenachází a tak se čínští vědci domnívají, že na místo svého nálezu jej v minulosti dopravil tající ledovec. Podobný meteorit Armanty (o hmotnosti 28 t) byl ve stejné oblasti nalezen v roce 1898. Je to zřejmě pozůstatek velkého meteorického roje v minulosti. Nalezený meteorit je zřejmě tvořen z železa s výraznou příměsí niklu, ale bližší složení potvrdí vědecká analýza. Ta by mohla dát odpovědi na otázky o jeho stáří a původu. Zajímavostí je, že si do jeho povrchu po desetiletí ryli lidé svá jména.

Zdroj obrázku: http://www.skyandtelescope.com/community/skyblog/newsblog/126009563.html