Sněhulák na Vestě

11. srpen 2011 | 06.00 |

Jedinou planetku viditelnou za příznivých podmínek pouhým okem ze Země, objevil v roce 1807 německý astronom H. W. Olbers. Jde o planetku Vesta, která byla zpočátku považována za další planetu sluneční soustavy. Později byla zařazena mezi planetky mezi Marsem a Jupiterem. Na cestu k ní se v roce 2007 vydala sonda Dawn (Úsvit), která se od poloviny července stala prvním satelitem nějaké planetky v hlavním pásmu planetek. Nyní začala s posíláním záběrů povrchu z oběžné dráhy planetky.

snehulak na VesteNa pořízených záběrech je patrné, že severní polokoule planetky je pokryta krátery více než jižní. Dopady menších asteroidů vytvořily krátery seřazené do tří kruhů pod sebou, které ihned dostaly své pojmenování - sněhulák.

Sonda Dawn v nejbližších dnech zahájí podrobný průzkum povrchu z výšky 2 700 km, odkud bude detailně mapovat a analyzovat povrch.

Dawn bude kolem planetky Vesta obíhat do roku 2012, kdy se vydá na cestu k trpasličí planetě Ceres, která se rovněž nachází v pásmu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Vědci si od této mise slibují získání nových údajů o nejranějších dobách sluneční soustavy a údaje, které by mohly pomoci k přípravě nových cest člověka do vesmíru.

Zdroj: http://www.nasa.gov/mission_pages/dawn/news/dawn20110801.html