Potvrdí se informace o překonání rychlosti světla?

23. září 2011 | 06.00 |

Šokující zprávu přinesla agentura ČTK. Vědci z CERNu snad objevili subatomární částici pohybující se větší rychlostí, než je rychlost světla ve vakuu. Dosud se má zato, že podle 2. Einsteinova postulátu se rychlostí světla mohou šířit například fotony ve vakuu. Pokud by se nové zjištění o nadsvětelné rychlosti oficiálně potvrdilo, znamenalo by to převratný objev, který by měl nedozírné následky na mnoho fyzikálních teorií.

Experti z CERNu pracující na urychlovači LHC údajně ve svém experimentu "Opera" naměřili neutrinům větší rychlost než je rychlost světla ve vakuu. Experiment OPERA je experiment na studium oscilace neutrin. Podstata experimentu spočívá v tom, že v CERNu se na urychlovači vyrobí neutrina určitého typu - buď elektronové nebo mionové - a v Gran Sasso v Itálii měří, zda jsou stejná, nebo se změnila - tedy oscilují. Neutrina během experimentu urazila vzdálenost 730 km, přičemž byla o 60 nanosekund (miliardtin sekundy) rychlejší, než předpovídá teorie. Předběhla by tak v cíli takového závodu fotony o 20 metrů. Podle agentury AFP dosahují tedy neutrina rychlosti 300 006 km/s. Aby bylo možné brát takový výsledek vážně, je třeba znát vzdálenost i čas s extrémní přesností. Vědci provedli kolem 16 000 experimentů a tento výsledek se snaží vysvětlovat nějakou chybou. Ovšem zatím neobjevili problém, který je vede k interpretaci tak šokujícího výsledku. Proto požádali své kolegy, aby provedli další nezávislá měření, než bude objev skutečně potvrzen a oficiálně zveřejněn.

To umožňuje určit, zda má neutrino hmotnost. Když tyto neutrina urazí 730 km, vědci umí vypočítat čas, za který by tuto dráhu měly proletět. Proletí ji v průměru za 2,43 milisekundy. Ale zjistli, že tuto dráhu urazí za kratší dobu než je čas potřebný pro světlo.

Další video: http://www.youtube.com/watch?v=5i_9Hvnx-6s