Kryšpínovo značení lokomotiv

1. říjen 2011 | 06.00 |

Kryšpínovo čísloV letech 1925 až 1987 se u nás používalo značení lokomotiv, které zavedl významný český konstruktér Ing. Vojtěch Kryšpín (1897 – 1959). Z písmenné a číselné řady, kterou hrdě nesla každá lokomotiva na své přídi jdou zjistit důležité parametry, který jsou například druh pohonu, maximální rychlost nebo tlak na nápravu. Toto označení lokomotiv mělo velký význam pro identifikaci strojů na železnici a pro snadné rozpoznání technických dat stroje.  

Před skupinou čísel se mohla nacházet písmena znamenající:
- bez označení prvního písmena se jednalo o parní lokomotivu
E - elektrická (později pouze stejnosměrná) lokomotiva
S - elektrická lokomotiva na střídavý proud
T - lokomotiva se spalovacím motorem
TL - turbínová lokomotiva
M - motorový vůz
EM - elektrický motorový vůz stejnosměrný
SM - elektrický motorový vůz střídavý
N - nemotorový vůz (součást motorové jednotky)
U - úzkokolejná parní lokomotiva, pokud U následuje za jiným písmenem, je to úzkokolejná verze dané trakce
ES - elektrická obousměrná lokomotiva
A - akumulátorová lokomotiva (dříve se i pro tyto lokomotivy používalo označení E)
TA - hybridní lokomotiva (tj. dieselová a akumulátorová)

Význam velkých číslic:
První číslice označuje počet spřažených (hnaných) náprav.
Druhá číslice označuje maximální rychlost. Rychlost v km/h se z ní vypočítá přičtením čísla 3 a pak vynásobením číslem 10. U úzkokolejných vozidel tato číslice není, protože tam byla omezena rychlost obvykle na 40km/h.
Třetí číslice po přičtení čísla 10 udává hmotnost na nápravu v tunách. U úzkokolejných vozidel udává hmotnost přímo v tunách.

Význam malých číslic:
První číslice je konstrukční skupina stroje
Dvě nebo tři další číslice udávají inventární číslo neboli pořadí v přejímce k drážní správě

Označení tendrů parních lokomotiv:
První ... zvětšená o 3 udává obsah prostoru na uhlí v m3
Druhá a třetí ... obsah nádrže na vodu v m3
Čtvrtá ... (menší číslice uváděná obvykle za tečkou) uvádí konstrukční skupinu

Během osmdesátých let minulého století přestávalo toto značení vyhovovat pro nové lokomotivní řady. Většina z nich měla díky vyšším rychlostem, povolenému zatížení a převážně čtyřnápravové konstrukci kód 499. Železničáři si však také své lokomotivní řady pojmenovávali nejrůznějšími přezdívkami (Hurvínek, Šlechtična, Rosnička, Albatros, Karkulka, Kredenc...).

 Zdroj obrázku: http://kpzs.logout.cz/t334/historie/precislovani.html

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 3 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře