Drakonidy 2011 - čeká nás v sobotu sprcha meteorů?

7. říjen 2011 | 06.00 |

2011_DraconidsV sobotu 8. října 2011 nás může čekat výjimečný úkaz v podobě  letošního maxima meteorického roje Drakonid. K tomu, abychom mohli Drakonidy pozorovat, je samozřejmě nutná bezoblačná obloha. Pozorování sice bude rušit měsíční světlo, ale i tak by se podle odhadů astronomů mohla každou minutu na obloze objevit zářící stopa jasnějšího meteoru. Aktivita letošních Drakonid by mohla letos dosáhnout až 600 s různou intenzitou zářících meteorů za hodinu.

Drakonidy jsou pozůstatkem komety 21P/Giacobini-Zinner, kterou objevil už v roce 1900 francouzský astronom Michel Giacobini. Jedná se o kometu s periodou asi 6,5 roku, která tak byla znovu nalezena až roku 1913 Němcem Ernstem Zinnerem. Její návraty  totiž nejsou pokaždé provázeny příznivými pozorovacími podmínkami. Ten letošní návrat není nejlepší (ohon komety asi letos nespatříme), nicméně nám to snad vynahradí proud částic, které se z jejího jádra uvolňují při přiblížení ke Slunci.

Částice, které se uvolnily jako oblak prachu v roce 1900 se postupně rozptylují do vláken, kterými Země kolem 8. října prolétá. Nejhustšími vlákny částic procházela Země v letech 1933 a 1946, kdy byl pozorován meteorický déšť způsobený tisícovkami meteoritů za hodinu.

V letošním roce se Země střetne nejprve s prvním vláknem částic uvolněných z komety během 19. století  hned po setmění v  v 19:09 SELČ.

Průchod dalším vláknem částic (uvolněných právě roku 1900) je očekáván v 21:57 SELČ. Toto vlákno vyvolalo v minulosti pozorované meteorické deště, které však díky rozptýlení prachových částic nemůžeme očekávat. Přesto by to mohla být v případě pěkného počasí atraktivní podívaná.

Zdroj: http://www.sott.net/articles/show/216216-A-Deluge-of-Draconids-