„Rudý příliv“ v San Diegu světélkuje v noci modře

4. říjen 2011 | 06.00 |

Modře světélkující vlny mohou v těchto dnech pozorovat návštěvníci na pobřeží moře na  plážích San Diega v Kalifornii. Jev označovaný jako "rudý příliv", zbarvuje mořskou hladinu přes den do rudé barvy, přes noc pak září elektrizující namodralou barvou. Co je příčinou dvojího zbarvení moře?

V okolí San Diega se v moři přemnožily mikroskopické vodní organismy označované jako tzv. fytoplankton. Je tvořen sinicemi a řasami, které už  koncem srpna začaly kvést. Modravé světélkování moře vyvolává bioluminiscence řas obrněnky rodu Noctiluca. Jedná se o chemoluminiscenci, při níž dochází k oxidaci  luciferinu za přítomnosti enzymu luciferázy. Při podráždění buněk řasy dochází k záblesku, kdy se uvolní až 96% světla a pouze 4% tepla.

Zatím je hlavně noční modré světélkování velkou atrakcí pro zvědavce, kteří si zmiňované efekty natáčejí. Nikdo totiž neví, jak dlouho bude tento efekt trvat. Na některých místech došlo už v minulých dnech k vyčistění moře, podle biologů však mohou barevné efekty díky přítomnosti řas trvat někde až několik týdnů.