Nobelovy ceny za fyziku 2011

5. říjen 2011 | 06.01 |

Ani letos neobdrží Nobelovu cenu za fyziku jednotlivec. Nobelův výbor a Švédská královská akademie v posledních letech oceňuje raději několik vědců a letos ocenila hned 3 americké astrofyziky. Držiteli letošní Nobelovy ceny za fyziku se stali Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt a Adam G. Riess za studium vzdálených supernov a potvrzení zrychleného rozpínání vesmíru.

Laureáti letošní Nobelovy ceny za fyziku se zabývali otázkami o budoucnosti našeho vesmíru. Jestli se vesmír začne opět scvrkávat nebo skončí na podchlazení termickou smrtí. Sledovali přitom masivní vybuchující hvězdy - supernovy a přitom objevili, že se rozpínání vesmíru zrychluje. To by mohlo vést k závěru, že právě náš vesmír časem skončí jako nehostinné a extrémně chladné místo, kde nemusí být pro život místo.

Týmy vědců se zabývaly explozemi supernov typu Ia, což jsou staré kompaktní hvězdy, které mají hmotnost jako Slunce, ale jejich velikost odpovídá spíše Zemi. Výbuch takové supernovy však může v jediném okamžiku vyzářit obrovské množství energie srovnatelné se zářením celé galaxie.

Vědecké skupiny trojice oceněných vědců našli 50 takových supernov, ale jejich záření byloo něco slabší než předpokládaly teoretické výpočty. To je vedlo k myšlence, že se musí rozpínání vesmíru zrychlovatDodnes se však neví, proč se expanze vesmíru zrychluje. Vědci předpokládají, že by to mohla způsobovat temná hmota a temná energie, které by mohly tvořit až 95% celéhoho vesmíru.

Peněžní částka 10 milionů švédských korun ( asi 27 milionů Kč) za Nobelovu cenu bude rozdělena na tři části. Polovinu dostane 52letý Saul Perlmutter z univerzity v Berkeley. Druhou polovinu si stejným dílem rozdělí 42letý  americký vědec Adam Riess z univerzity v Baltimoru a  44letý Brian Schmidt, který má americké i australské občanství. Schmidt má svůj tým výzkumu supernov na Australské národní univerzitě ve Weston Creek.