Setrvačník na jízdním kole

15. říjen 2011 | 06.00 |

Neustálé brzdění a rozjíždění při jízdě městem přimělo studenta Maxwella von Steina z New Yorku, aby své kolo vylepšil o technologii, která se nedávno začala používat ve formuli 1. Při jízdě na rozjetém kole totiž mnoho energie cyklisty vyjde při brzdění nazmar. Na křižovatkách musel Maxwell zastavovat na červenou a tak si uvědomil, že se na kole docela dobře může uplatnit setrvačník, který v sobě část energie uchová.

Doprostřed rámu kola umístil zmenšeninu stejného, ale sedmikilového setrvačníku z auta. Umístění zvolil tak, aby rotace setrvačníku nenarušila rovnováhu kola. A navíc jej důmyslně propojil s náhonem zadního kola. Náhon na zadním kole určuje, jak je energie rozdělena mezi setrvačník a pohon kola. Když chcete zpomalit, otočíte přehazovačkou na pravém řidítku vybaveném plynulým převodem. Tím zvýšíte rychlost setrvačníku a snížíte rychlost zadního kola. Setrvačník se točí rychleji a uchovává uloženou energii. Když se potřebujete rozjet, otočíte jednoduše rukojetí zpátky a vrátíte energii uloženou v rotačním pohybu setrvačníku do pohybu zadního kola.

Cyklista tímto způsobem efektivně hospodaří s energií, kterou vložil při každém šlápnutí do pohybu zadního kola, případně do pohybu setrvačníku. Vypadá to, jako by cyklista používal něco jako plynovou páčku, která umožňuje jeho rychlejší rozjezd.

Myšlenka je to jistě zajímavá a když se jí uchytí výrobci kol, stane se jízda na kole ještě snadnější a pohodlnější než dosud.

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1.2 (5x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře