Dnes v noci proletí mezi Zemí a Měsícem planetka

8. listopad 2011 | 06.00 |

Nebývá zvykem, že mezi Zemí a Měsícem si každou chvíli proletí asteroid.  Stává se to tak průměrně jednou za 30 let. Dnes v noci z úterý  8. na středu 9. listopadu 2011 proletí  mezi Zemí a Měsícem planetka s označením 2005 YU55. Asteroid má průměr asi 400 metrů, přesto by nám na Zemi neměl být nebezpečný neboť proletí ve vzdálenosti 325 000 km od Země.

Planetka byla objevena na Steward Observatory (Kitt Peak, USA)  28. prosince 2005 Robertem S. McMillanem. Ihned bylo zahájeno její pozorování a propočítávání její budoucí dráhy. Podílela se na něm i  kleťská observatoř. Po zjištění její dráhy byla planetka 2005 YU55 zařazena mezi potenciálně nebezpečné objekty  pro Zemi a ještě v únoru letošního roku figurovala v kategorii 1 na Torinské stupnici, což je stupnice pro kategorizaci nebezpečí srážky objektů na blízkozemních drahách se Zemí. Sledování asteroidu a upřesňování jeho dráhy vedly už v dubnu  k přeřazení na stupeň 0.

Na sledování průletu planetky patřící do skupiny NEO objektů (Near Earth Objects) obíhajících Slunce v blízkosti Země se už od počátku listopadu připravují pozemní observatoře. Kromě antén soustavy teleskopů NASA Deep Space Network (DSN), která bývá používána pro komunikaci s vesmírnými sondami ve sluneční soustavě a pro zkoumání vesmíru s pomocí radiových a radarových vln se v den největšího přiblížení připojí také obrovský radioteleskop Arecibo v Portoriku. Snahou teleskopů bude zachytit detaily na povrchu planetky.

Sledování povrchu 400 metrového vesmírného projektilu nebude pro jeho velmi tmavý povrch snadné. Planetka má malou jasnost, odráží velmi málo světla, a tak úspěch mohou mít přístroje pracující v jiném než optickém spektru - zejména v infračerveném.

Pozorování z České republiky bude navíc komplikované  v tom, že  při nejbližším přiblížení bude poloha planetky nízko nad obzorem. Proto bude výhodnější její sledování v noci následující ze středy 9. na čtvrtek 10. listopadu. Bude sice již za vrcholem své zdánlivé jasnosti dané malou vzdáleností od Země, ale stále dosažitelná středně velkými dalekohledy. Planetka zpomalí svůj pohyb a bude pozvolna procházet souhvězdím Ryb.