Jak mohl Airbus viset ve vzduchu?

18. listopad 2011 | 06.00 |

Airbus A330 je velkokapacitní dopravní letoun používaný pro střední a dlouhé lety. Vyrábí se v několika variantách, které se od sebe liší nejrůznějšími parametry: délka varianty A330-300 je 63,6 m a jeho dolet je až 10 500 km. A330-200 má zase kratší trup o délce 59 m a doletí do vzdálenosti až 12 500 km. Tento dopravní kolos dosahující při plném zatížení hmotnosti 230 tun byl zachycen na videu v nezvyklé situaci. Krátce po startu zůstal viset téměř bez pohybu ve vzduchu.

Při letu využívá letadlo sílu, která jej udržuje při pohybu ve vzduchu. Nazývá se dynamický vztlak a působí během letu na křídlo. Podle zákona akce a reakce (3. Newtonův zákon) na křídlo působí reakční síla vůči síle, kterou letadlo při pohybu působí na okolní vzduch. Aerodynamický profil křídla navíc vytváří rozdíl tlaků, který  vzniká z rozdílných rychlostí proudění okolního vzduchu nad horní a pod dolní plochou křídla. Protože je v místě rychlejšího proudění tlak nižší tlak, vzniká  hydrodynamický paradox.

Piloti obřího dopravního letadla Airbusu A330 využili krátce po startu prudkého nárazu velmi silného protivětru k zajímavému manévru. Letadlo na krátký okamžik náhle ve vzduchu zpomalilo tak, že se pozorovatelům ze země zdálo jako by viselo v určitém místě ve vzduchu. Podélný sklon letadla přitom zůstal stejný jako při jeho vzletu. Během vzletu totiž vanul velmi silný protivítr a přitom se rychlosti letadla a protivětru sčítají na rychlost, která je větší než pádová rychlost letadla. Ta je podle údajů  asi  220 km/h. Pokud proti letadlu fouká silný čelní vítr o rychlosti 100 km/h, tak pilot může snížit  rychlost stroje vzhledem k zemi až na 120 km/h, protože 100 km/h větru a 120 km/h letadla dá potřebných minimálních 220.

Udržení letadla ve vzduchu však není při tak nízké rychlosti jednoduché: pilot si musí neustále hlídat rychlost, vhodný úhel náběhu a další parametry. Letadlo je velmi citlivé na případné nečekané poryvy větru nebo změny jeho rychlosti. Proto si také pilot airbusu na videu dovolil efektní kousek jen na několik sekund.

Podle technet.cz

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 1 (2x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře