ZOO Galaxií v hracím automatu

30. listopad 2009 | 06.00 |

galaxy zooBlíží se dlouhé zimní večery a s tím spojená mnohdy větší doba strávená u počítače. Někdo zase utrácí svůj čas a peníze v občerstvovacích stanicích  hraním na hracích automatech. Tyto dvě činnosti je možné účelně spojit do jedné.  Na internetu se objevila další z možností, jak mohou lidé, bez vzdělání v oboru astronomie přispět vědě při zkoumání srážky dvou galaxií. Zatímco se na výpočty v oblasti změn v průběhu srážky dvou galaxií používají velmi výkonné počítače, problémem je, že lidské oko je lepší než počítač při rozhodování, která simulace odpovídá nejvíce realitě. Vaším úkolem je pak určit simulaci, která nejlépe odpovídá předložené fotografii srážky galaxií. Tým vědců vedený pracovníky Oxfordské univerzity vytvořil internetovou aplikaci Galaxy ZOO, do které se můžete přihlásit.

Program se podobá hracímu automatu, kde se místo obrázků rotujícího ovoce a zastavením stejných kotoučů, objevují obrázky srážejících se galaxií. Uživatel spatří 9 obrázků, uprostřed se zobrazí skutečná fotografie a kolem ní osm záběrů z počítačové animace. Amatérský výzkumník pak spouští náhodné vybírání osmi nových obrázků až do okamžiku, než jeden z nich bude považovat za nejzdařilejší kopii reálného obrázku uprostřed. V programu jsou nastaveny miliony takových osmic obrázků animací. Také je zde možné měnit parametry srážejících se galaxií tak, aby výsledná animace co nejvíce připomínala nafotografovanou srážku na obrázku uprostřed. Stačí jen vybrat 3 nejlepší simulace z nabídnutých 8. První klikneme na nejlepší, pak nadruhou nejlepší a pak na další. Tito 3 vítězové postoupí na další úroveň galaktického počítačového turnaje. Poražené obrázky budou odstraněny. Zůstanou sice v seznamu vybraných, ale nebudou už konkurovat ostatním. Z vybraných simulací tak v tomto programu postupují ty nejlepší, až se některé stanou výhercem tohoto počítačového turnaje galaxií.

K čemu je však taková činnost užitečná? Astronomy zajímá, jak srážka galaxií probíhá a co po ní zůstane. Nedochází v ní běžně ke srážkám samotných hvězd, které obsahují, zato se při nich mísí mezihvězdný prach a plyn. Modelování průběhu srážek hledají astronomové odpověď na otázku, proč kolem sebe pozorujeme tolik různých druhů, typů a velikostí galaxií - doslova celou ZOO galaxií. Splynutí galaxií závisí na vlastnostech galaxií. Hlavně na jejich tvaru a velikosti, hustotě galaktického plynu a prachu, hvězdách v nich a jejich rozložení, ale také na vzájemné rychlosti  a směru pohybu galaxií. Běžná srážka dvou galaxií probíhá milióny let. Mohli byste ji sledovat třeba celý život, ale viděli byste pouze statický obraz zastavený v našem krátkém životním čase. Z každé srážky máme jenom jakousi momentku, která nám nic neřekne o stavu před a po srážce. Proto je jedinou možností porovnávat fotografie kolidujících galaxií pomocí animace, kterou nám na základě zadaných parametrů vytvoří geniální superpočítač.

Porovnávání obrázků ušetří vědcům spoustu jejich drahocenného času a dá astronomům odpověď na otázky, jaké parametry měly pozorované galaxie před srážkou. Následně budou vědci předpovídat, jak budou galaxie vypadat, až celé jejich splynutí skončí. Vědci si slibují, že díky spolupráci tisíců dobrovolníků na internetu zjistí, jaké galaxie byly mezi prvními ve vesmíru a které tu budou díky srážkám za další miliardy let.

Pokud se chcete zapojit do této zajímavé činnosti, tak se můžete přihlásit na stránce: http://mergers.galaxyzoo.org/how_to_take_part