Ornamenty na Marsu

30. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

marsNejnápadnějšími útvary na Marsu jsou polární čepičky.  Jsou tvořeny směsí vodního a suchého ledu (pevný oxid uhličitý). Pozoroval je už roku 1636  Ital Fontana. Teprve mnohem později bylo zjištěno, že se rozsah čepiček mění podle střídání ročních období. S příchodem marsovské zimy se čepičky rozšiřují. Severní polární čepička zbrázděná trhlinami zabírá asi 1200 čtverečních kilometrů a je tvořena převážně z vodního ledu. Ten v pravidelných cyklech sublimuje a zase dopadá na povrch planety. Průměrná tloušťka ledu této čepičky je asi 1 kilometr (maximální 3 km). Odhadované množství vody, kterou by po roztátí obsahovala, odpovídá asi  4 % ledové pokrývky Antaktidy. Jižní polární čepička je tvořena převážně ze suchého ledu. Tvoří ji svrchní asi 8 metrů silná vrstva zmrzlého oxidu uhličitého a spodní vrstva tvořená zejména zmrzlou vodou, která sahá do velké hloubky. Podle dat získaných sondou Mars Express se soudí, že kdyby všechna voda z této oblasti roztála, že by zaplavila celý povrch Marsu do výšky 11 metrů. Teplé počasí kolem jižního pólu Marsu přináší zajímavé úkazy.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 253x

Vánoční "meteor" nad západní Evropou

29. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

Vánoční "meteor" mohli během štědrovečerní noci pozorovat obyvatelé západní Evropy. Jev byl natolik nápadný, že zaujal pozorovatele z Německa, Belgie, Nizozemí či Francie. A tak spousta lidí si jistě vyslovila svá nejtajnější přání. Tím nejčastějším však mohlo být: "Jen ať nám to proboha nespadne na hlavu!" Šlo totiž podle ruské kosmické agentury Roskosmos,  o poslední stupeň nosné rakety Sojuz, která nedávno vynesla do vesmíru tříčlennou posádku.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 208x

Detektor neutrin KM3Net

28. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

neutrino detektor KM3NetChystá se další past na neposedná neutrina. Stavba nového gigantického teleskopu vyžaduje také vhodné místo s dostatečným prostorem. Ten se bude nalézat na dně Středozemního moře a zabírat bude objem několika krychlových kilometrů vody. Konstrukce teleskopu s označením KM3Net má být největší konstrukcí v dějinách lidstva, srovnatelnou snad s budováním Velké čínské zdi. Bude se skládat ze sítě kovových stožárů vysokých 830 metrů s detektory.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 292x

Kelvin-Helmholtzova oblaka

27. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Meteorologie

Pozorování oblohy nabízí mnohdy zcela neočekávané a rychle pomíjivé meteorologické jevy.  Neobvyklou oblačnost mohli pozorovat 16. prosince 2011 obyvatelé  Birminghamu v Alabamě.  Mnozí  z nich vybaveni kamerami zaznamenali a na internetu uveřejnili působivě valící se oblačné vlny připomínající obrovský mořský příboj. Meteorologové je označují jako Kelvin-Helmholtzova oblaka. Jak tato oblaka vznikají?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (2x) | přečteno: 395x

Sonoluminiscence

25. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

Věřili byste tomu, že výrazným hlukem působícím na vzduchovou bublinu ve vodě vzniknou nejenom světelné záblesky, ale také teplota dosahující  tisíců stupňů Celsia?  Při uvěznění malé vzduchové bublinky do  baňky naplněné vodou, vystavíme vodu působení zvukových vln.  Za příznivých podmínek vzniknou od bublinky slabé světelné záblesky. Ve 30. letech minulého století si tohoto jevu všimli němečtí  fyzikové Schultes a Frentzel. Tento jev zvaný Single-Bubble Sonoluminescence (SBSL) přeměňuje energii zvuku na světelnou energii.  Potom upadl na téměř  50 let  do zapomnění, než jej na kalifornské univerzitě v Los Angeles zvovuobjevil  Seth Putterman.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (4x) | přečteno: 705x

Chování skořápkových lodiček

24. prosinec 2011 | 10.50 | rubrika: Zajímavosti

lodičkyK obvyklým vánočním tradicím patří pouštění lodiček zhotovených ze skořápek rozlousknutých vlašských ořechů, vybavených maličkou zapálenou dortovou svíčkou. Vybraný větší vlašský ořech opatrně rozloupneme nožem na dvě části a vydlabeme obsah. Vhodnou svíčku nakrájíme asi na 3 cm kousky a odstraníme vosk kolem knotu. Zapálením knotu se mění vosk na kapalný. Vosk nemá určitou teplotu tání, proto patří mezi amorfní látky. Roztátý vosk rychle odkápneme dovnitř ořechu, abychom při jeho ztuhnutí do něj postavili hořící svíčku. Svíčka by neměla být příliš vysoká, aby lodička měla od samého počátku větší stabilitu. Odhoříváním knotu a stékáním vosku do podpalubí lodičky se snižuje těžiště plavidla a loďka se pak na hladině snadno nepřevhrne. Důkladnou přípravou lodičky a praktickou znalostí Archimédova zákona si tak můžete podle pověr zajistit dlouhý a spokojený život.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (4x) | přečteno: 704x

Objev nového bosonu

23. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

LHC AtlasNa urychlovači LHC, který provozuje Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN), se v příštím roce očekává nalezení Higgsova bosonu. Na cestě k vysněné částici, která má způsobovat hmotnost částic, však vědci ostřelováním protony našli jinou částici. Jde o částici chi_b (3P) boson.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 4 (1x) | přečteno: 323x

Slunovratový sluneční tunel

22. prosinec 2011 | 07.00 | rubrika: Astronomie

sluneční tunelSlunce dnes vzalo zpátečku. V 06:29 se dnes otočilo na obratníku Kozoroha, nastal zimní slunovrat a začala astronomická zima. Užili jsme si nejdelší noci v roce a těšíme se na s každým dnem na prodlužování délky dne. Slunce v našich zeměpisných šířkách vystupuje pouze přibližně 16 stupňů nad obzor, proto je zemský povrch na severní polokouli velmi málo prohřívaný. Země kolem Slunce obíhá po elipse, ale paradoxně je Slunci nejblíže v době, kdy my, pozorovatelé na severní polokouli, máme zimu. V tomto přísluní (tedy nejmenší vzdálenosti) bude Země 5. ledna 2012 v 1 hodin SEČ a její vzdálenost od Slunce bude 147,1 miliónu km.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 306x

Jak funguje lidský magnetismus?

20. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Magnetické schopnosti některých jedinců jsou prostě doslova neuvěřitelné. Zrovna nedávno si nedal pokoj jeden trenér kickboxu z Gruzie. Asi před rokem objevil své neobvyklé magnetické schopnosti, o kterých za čilého zájmu televizních kamer, přesvědčoval gruzínské zapisovatele do Guinnessovy knihy rekordů. Na svou hruď naskládal neuvěřitelných 50 lžic a plechovou kapotu z auta s připevněným chlapem. Je to opravdu výkon, vždyť autorovi tohoto článku se podařilo naskládat na svou hruď pouze 8 lžic. Více čistých jich ve svém příborníku nenašel.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1.25 (4x) | přečteno: 1.018x

Jak funguje magnetická rezonance?

18. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Magnetismus

Magnetická rezonance ( MRI, z anglického "magnetic resonance imaging") je moderní vyšetřovací metoda používaná zejména ve zdravotnictví k zobrazení vnitřních orgánů lidského těla. Využívá velmi silného magnetického pole a elektromagnetické vlnění s vysokou frekvencí. Díky magnetické rezonanci je možné bezpečné vyšetření mozku a míchy. Tato metoda je nezastupitelná při neurologických, ortopedických a onkologických vyšetřeních. Díky vyšetření magnetickou rezonancí lze získat řezy jednotlivých částí těla, ty pak zpracováním spojovat až k názornému 3D obrazu požadovaného orgánu. Jak magnetická rezonance funguje?

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 1.43 (7x) | přečteno: 2.393x

Vědci jsou prý Higgsovu bosonu na stopě

14. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Fyzika mikrosvěta

Kolem božské částice - Higgsova bosonu se pomalu začíná utahovat smyčka.  Dlouho očekávanou zprávu oznámili na semináři vědci z Evropského střediska jaderného výzkumu (CERN) v Ženevě. Částicovým  fyzikům pracující na experimentu Atlas se totiž podařilo zachytit náznaky o existenci Higgsova bosonu. Odhadli dokonce její hmotnost  na 126 GeV.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 341x

Dnešní úplné zatmění Měsíce

10. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Astronomie

zatmeni 12_2011Na čtyři další roky to bude poslední úplné zatmění Měsíce viditelné od nás. Měsíc vyjde v sobotu už v úplném zemském stínu - úplná fáze zatmění končí právě v okamžiku východu Měsíce. Protože Slunce zapadá těsně před 16. hodinou, musíte s pozorováním začít už odpoledne. Konec polostínového zatmění nastává už v 17.18 hodin a nevýrazný polostín končí v 18:30. Měsíc bude nad severovýchodním obzorem, průběh úplného zatmění se však při pozorování z České republiky odehraje pod obzorem.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 306x

Skleněná harfa

7. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Kmitání a vlnění

Hru na skleničky s vodou povýšil na skleněnou harfu Alexander Zoltán. Přímo před očima svých vděčných diváků si skleničky s vodou do své harfy naladí. Výšku tónu reguluje přiléháním vody do skleničky nebo jejím vysáváním pomocí balónku. Svými prsty přejíždí po krajích skleniček a tím je rozeznívá. Vytvoří si tak ze skleniček otevřené kapalinové rezonátory, kde je výška tónu dána vzdáleností hladiny vody ve skleničce od jejího okraje. Každá z 22 sklenic tak v jeho skleněné harfě dává určitý tón jako jednotlivé klávesy na varhanách.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 706x

Flerovium a livermorium

5. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Atomová a jaderná

Více než deset let čekaly na své pojmenování dva z nejtěžších chemických prvků na světě.  Prvek s protonovým číslem 114 byl objeven už v roce 1999 a prvek s protonovým číslem 116 o rok později.  Tyto dva supertěžké atomy byly uměle vytvořeny  ruskými výzkumníky  ze Spojeného ústavu pro jaderný výzkum v Dubně při kolizích jader lehčích prvků v urychlovačích. V červnu letošního roku byly uvedeny s prozatímními latinskými jmény ununquadium a ununhexium do periodické soustavy prvků.  Původní návrhy jmen byly pro prvek  s protonovým číslem 114 flerovium  pro prvek s protonovým číslem 116  moscovium. Dopadlo to trochu jinak.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1.33 (3x) | přečteno: 389x

Změny v základních jednotkách soustavy SI

3. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Veličiny a jednotky

V nejbližších letech nás zřejmě čeká další přepisování učebnic fyziky. A začne se gruntu - od základních jednotek soustavy SI. Zatímco některé z nich jsou stanoveny poměrně precizně jako například metr, s jinými jsou neustálé problémy. Tou nejproblematičtější jednotkou zůstává kilogram. Definován je na základě hmotnosti  Mezinárodního prototypu kilogramu, který vyroben ze slitiny tvořené 90 % platiny a 10 % iridia a uloženého spolu se 6 svými kopiemi ve speciálních kontejnerech v  Mezinárodním úřadu pro míry a váhy v Sèvres u Paříže. Neustálé přeměřování hmotnosti prototypu totiž ukázalo, že vlivem  reakce povrchu prototypu s okolím došlo ke zmenšení jeho hmotnosti o 50 mikrogramů během posledních 100 let. Vypadá to, jako zanedbatelná hmotnost, ale pro fyziky je to vážný problém. Během říjnové Mezinárodní konference o mírách a váhách v Paříži se vědci shodli na největších změnách v mezinárodním systému měr a vah za poslední desítky let.

komentáře (1) | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 567x

Baseball na vesmírné stanici ISS

1. prosinec 2011 | 06.00 | rubrika: Mechanika

Na Mezinárodní vesmírné stanici ISS si kosmonauti krátí čas různým způsobem. Zvláště, když jste na misi dlouhé pět a půl měsíce. Velmi kreativním byl astronaut Japonské vesmírné agentury (JAXA)) Satoshi Furukawa, kterému vůbec nevadilo, že nemá k baseballu spoluhráče a zahrál si baseball sám proti sobě. Jeho video se stalo po návratu na Zemi internetovým hitem. Předvádí nám současně roli nadhazovače, který zároveň dokáže míček odpálit a také chytit.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 264x