Hodně energie v roce 2016

31. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Také jste si všimli, že ceny elektrické energie postupně klesají a domácnosti by měly i v dalším roce ušetřit? Důvodem je klesající cena komodit na burze i konkurenční boj firem dodávajících energii na trh. A pak existují nejrůznější kutilové, kteří jsou dnes už energeticky soběstační, protože si potřebnou elektrickou energii dokážou vyrobit. Stačí jim k tomu 4 obyčejné elektrické rozdvojky.

komentáře (3) | přidat komentář | hodnocení 1 (2x) | přečteno: 537x

Co se stane s objemem při smíchání vody a lihu?

28. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Molekulová fyzika

V pěstitelských pálenicích patří k závěrečné fázi úpravy destilátu jeho naředění vodou. K ředění pálenky je vhodné používat kojeneckou nebo demineralizovanou vodu, aby nedošlo k jejímu zakalení. Voda se má do destilátu přilévat pozvolna a za stálého míchání. Nedoporučuje se destilát ředit pod 45 objemových procent, aby se z něj nevysrážely estery organických kyselin.

Dolitím vody do destilátu však nedojde ke zvýšení objemu výsledné směsi tak, jak bychom očekávali. Ve škole se totiž studentům jen výjimečně ukazuje triviálně jednoduchý experiment, při kterém se smíchá například 0,5 litru vody se stejným množstvím denaturovaného lihu. Měl by vzniknout přesně litr roztoku, ale překvapivě se tak nestane. Jaký je objem vzniklé směsi? A víte proč?

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (3x) | přečteno: 1.082x

Svíčka s měnící se barvou vosku

24. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Asi před rokem jsem dostal jako dárek svíčku ve skleněném obalu. Dlouho jsem ji měl položenou na okně v papírovém obalu a čekal na vhodnou příležitost si ji zapálit. Ta nastala v okamžiku, když v učebně fyziky nám celý den "řádili" chemici a ani po 4 dnech od jejich experimentování se nepodařilo místnost od vzniklého smradu vyvětrat.  Zapálená svíčka měla kromě krásné atmosféry  vytvořit i vůni, která by provoněla místnost. Po zapálení knotu svíčky se však rozsvítil i vosk a svíčka začala plynule měnit barvy. A v hlavě se mi začaly rojit otázky – jeden fyzikální problém za druhým.  Přijít na to, jak svíčka funguje, aniž bych ji rozložil.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1.29 (7x) | přečteno: 1.033x

Dnešní noc rozzáří meteorický roj Geminidy

14. prosinec 2015 | 17.45 | rubrika: Astronomie

Během dnešní noci ze 14. prosince na 15. prosince 2015 nás čeká velká noční podívaná. Noční oblohou si to budou svištět částice meteorického roje Geminidy. Pokud bude jasná obloha, pak letošní pozorování "padajících" hvězd by mělo mít ideální podmínky.  Pozorování totiž letos neruší svit Měsíce, který ve fázi 3 dny po novu zapadá už večer. Během celé noci můžete napočítat za ideálních podmínek až tisíc skutečně zářivých meteorů.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 2 (1x) | přečteno: 259x

Nahradí fosforen nobelovsky oceněný grafen?

14. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Po objevení supertenké jednoatomové vrstvy uhlíku grafenu, si od něj vědci slibovali, že se uplatní v polovodičových strukturách. Rovinná síť atomů uhlíku uspořádaných do tvaru šestiúhelníků umožňuje volným elektronům dokonalý průchod proti polovodičové struktuře křemíku. To se však stává problémem při konstrukci polovodičových součástek – tranzistorů. Elektrický proud grafenem se totiž nedá vhodně regulovat a dochází k jeho prosakování.  Objevil se však zdatný konkurent grafenu – alotropická forma černého fosforu nazvaná fosforen.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 331x

Co jsou to multifokální brýle?

8. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Optika

Řada lidí kompenzuje svůj špatný zrak jednoohniskovými brýlemi. Jsou -li krátkozrací, pak potřebují brýle s rozptylkami, aby ostře viděli vzdálené objekty. Menší skupina lidí je dalekozrakých. Tito vidí dobře do dálky, ale aby si pohodlně přečetli text v knížce, potřebují v brýlích spojky. Přibližně po 45. roku věku však začíná mít oko akomodační problémy a začíná nezaostřovat  při čtení. Jde o věkem přirozený proces, který bychom neměli zaměňovat s předchozími refrakčními poruchami. Tato vada se nevhodně označuje jako stařecká vetchozrakost, lékaři ji odborně nazývají jako presbyopie. Příčinou bývá kromě únavy akomodačních svalů také i změna pružnosti oční čočky, která mění svou optickou mohutnost. Usazují se v ní látky bílkovinné povahy, které pružnost čočky snižují. Pro mnohé lidi vyvstává nutnost používání dvou brýlí: na blízko a do dálky. Nebo to lze řešit i jinak – multifokálními skly.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 381x

Vulkanické blesky nad Etnou

4. prosinec 2015 | 06.00 | rubrika: Elektřina

Exploze sopky je sama o sobě úchvatným úkazem, zvláště když ji sledujete z bezpečné vzdálenosti. Právě nyní se k erupci odhodlala nejvyšší činná sopka v Evropě – Etna na Sicílii (3323 m n. m.). Chrlení žhavého magmatu a popela doprovázely vulkanické blesky. Známe už jejich příčinu?
žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 333x

Věž plná volných pádů - Fallturm v Brémách

30. listopad 2015 | 06.00 | rubrika: Mechanika

V německých Brémách se k obloze tyčí 146 metrů vysoká stavba připomínající minaret. Uvnitř věže zvané Fallturm se však nachází hlavní laboratoř Centra aplikovaných kosmických technologií a mikrogravitace (ZARM).  Zkoumají se v ní nejrůznější fyzikální, biologické či chemické jevy za stavu beztíže a problémy související s kosmickou technologií. Betonový obal v sobě ukrývá asi 110 metrů dlouhou dráhu, ve které se pohybuje experimentální kapsle. V ní pak mohou probíhat nejrůznější pokusy během mikrogravitace. Galileo Galilei, o kterém se tvrdí, že pouštěl předměty ze šikmé věže v Pise, by se dnes asi dost divil ...

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 0.00 (0x) | přečteno: 291x

Viděli jste bolid 31.10. 2015?

1. listopad 2015 | 10.20 | rubrika: Astronomie

Spousta obyvatel České republiky měla možnost včera na vlastní oči spatřit jasný bolid. Nejednalo se však o dlouhou dobu avizovaný tzv. halloweenský asteroid (planetka 2015 TB14), který prolétal ve vzdálenosti až 489 000 km od Země. Tato planetka o odhadovaném průměru mezi 300 až 600 metry nebyla díky svému nízkému průletu nad obzorem u nás vidět. Zato nečekaný průlet bolidu po 19. hodině vzbudil pozornost nejenom v Polsku, odkud bolid směřoval, ale také nad řadou míst u nás v České republice.

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 833x

Jakou průměrnou rychlostí jede kostel?

17. říjen 2015 | 10.00 | rubrika: Mechanika

Před 40 lety se do pohybu dal kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. Důvodem bylo množství velmi kvalitního uhlí, které se pod ním v mostecké uhelné pánvi nacházelo. Památka pozdně gotické architektury by tak musela stát osamoceně na vysokém ostrohu nad okolní vytěženou krajinou. A tak československá vláda rozhodla o přesunu kostela v celku.

komentáře (2) | přidat komentář | hodnocení 1 (1x) | přečteno: 337x