NASA potvrdila kapalnou vodu na Europě

23. listopad 2011 | 06.00 |

Jupiterův měsíc Europu objevil v roce 1610 italský učenec Galileo Galilei. Spolu s měsíci Io, Ganymed a Callisto patří do skupiny galileovských měsíců. Europa je z těchto 4 významných Jupiterových měsíců nejmenší, ale má jen o něco menší průměr než satelit Země Měsíc. Kolem Europy proletěly v minulosti sondy Voyager 1 a Voyager 2 a v poslední době jej po dobu 8 let zkoumala spolu s Jupiterem a dalšími jeho měsíci sonda Galileo. Sledování Europy přineslo podezření, že se pod jeho hladkým ledovým povrchem pokrytém tmavými prasklinami může nacházet oceán kapalné vody. Už analýzou záběrů sondy Galileo pořízených v 90. letech minulého století došli vědci k názorům o existenci velkých podpovrchových jezer kapalné vody nacházejících se v hloubce asi 3 km pod povrchem Europy. Podle časopisu Nature, kde nyní vědci publikovali svá nová zjištění o kapalné vodě na Europě,  je Europa jedním z  hlavních kandidátů, kde by v sluneční soustavě mohl existovat mimozemský život.

Rozsáhlý oceán kapalné vody má podle odhadu BBC  hloubku asi 160 km a nachází se 10 až 30 km pod povrchem měsíce. Tento oceán je v tak nehostinném prostředí, kde teplota na povrchu Europy dosahuje -160°C až -220°C, udržován v kapalném stavu zřejmě pomocí slapových sil. Gravitační síla Jupitera, největší planety sluneční soustavy, přitahuje hmotu měsíce jako příliv. Napětí způsobuje teplo,  které umožňuje tání ledu na vodu. Samotná přítomnost kapalné vody pro život nestačí. Vědci se domnívají, že k jeho vzniku jsou potřebné i organické složky, které by na Europu mohly přinést v minulosti komety.

Na přesnější informace si musíme počkat zejména do roku 2020, kdy je k Europě naplánováno vyslání sondy Europa Jupiter System Mission (EJSM), která by se měla pokusit poodhalit existenci oceánu pod ledovým příkrovem.