Baseball na vesmírné stanici ISS

1. prosinec 2011 | 06.00 |

Na Mezinárodní vesmírné stanici ISS si kosmonauti krátí čas různým způsobem. Zvláště, když jste na misi dlouhé pět a půl měsíce. Velmi kreativním byl astronaut Japonské vesmírné agentury (JAXA)) Satoshi Furukawa, kterému vůbec nevadilo, že nemá k baseballu spoluhráče a zahrál si baseball sám proti sobě. Jeho video se stalo po návratu na Zemi internetovým hitem. Předvádí nám současně roli nadhazovače, který zároveň dokáže míček odpálit a také chytit.

Pěkným způsobem demonstruje Newtonovy pohybové zákony. Působením síly ruky uvede jako nadhazovač míček do pohybu, který pak setrvává v pohybu rovnoměrném přímočarém, dokud na něj nepůsobí baseballová pálka silou a nezmění jeho směr pohybu a rychlost. Aby mohl míček vůbec odhodit z ruky, musí být nohami zapřený o podlahu stanice, aby se podle zákona akce a reakce nepohyboval opačným směrem než rukou odhozený míček. Naopak se nohou odrazí, aby svému tělu udělil v beztížném stavu dostatečné zrychlení a míček tak předběhl a připravil se na úder s pálkou.

Furukawa přiletěl na ISS společně s krtečkem na raketoplánu Atlantis. Ve svých čtyřiceti sedmi letech vytvořil nový japonský rekord v počtu dnů strávených ve vesmíru během jedné mise. Na ISS se strávil 167 dnů a šest hodin. Během svého pobytu velice rád tweetoval. Na adrese http://twitter.com/Astro_Satoshi se můžete mnohé dozvědět o pobytu ve vesmíru a o fyzičce astronautů. Rád často organizoval videokonference, které měly za úkol povzbudil mládež, která byla postižena zemětřesením a tsunami. Bývalý chirurg Furukawa během svého pobytu ve vesmíru, provedl sérii lékařský experimentů. Mezi jinými se podíleli na zavádění diagnostického systému, který má umožnit kontrolnímu středisku efektivněji monitorovat fyzickou kondici astronautů.