Flerovium a livermorium

5. prosinec 2011 | 06.00 |

Více než deset let čekaly na své pojmenování dva z nejtěžších chemických prvků na světě.  Prvek s protonovým číslem 114 byl objeven už v roce 1999 a prvek s protonovým číslem 116 o rok později.  Tyto dva supertěžké atomy byly uměle vytvořeny  ruskými výzkumníky  ze Spojeného ústavu pro jaderný výzkum v Dubně při kolizích jader lehčích prvků v urychlovačích. V červnu letošního roku byly uvedeny s prozatímními latinskými jmény ununquadium a ununhexium do periodické soustavy prvků.  Původní návrhy jmen byly pro prvek  s protonovým číslem 114 flerovium  pro prvek s protonovým číslem 116  moscovium. Dopadlo to trochu jinak.

Chemický prvek s protonovým číslem 116 vznikl srážkou izotopu vápníku Ca 20 s jádrem curia Cm 96. Rozpadem nově vzniklého chemického prvku s protonovým číslem 116 pak vznikl druhý ze zmiňovaných prvků s protonovým číslem 114, který se rovněž podařilo vytvořit "ostřelováním” jader plutonia Pu94  jádry  atomu vápníku. Mezinárodní unie pro čistou a užitou chemii IUPAC doporučila název  flerovium pro prvek s protonovým číslem 114. Jeho značka  by měla být Fl. Název ponese podle fyzika  Georgie Flerovovi, podle něj je rovněž pojmenována ruská Flerovova laboratoř nukleárních reakcí, kde byl prvek syntetizován.

Těžší prvek s protonovým číslem 116 bude mít název livermorium. Jeho chemická značka bude Lv. Název prvku je podle americké Národní laboratoře Lawrence Livermora, která spolupracuje právě s Flerovovou laboratoří nukleárních reakcí a podílí se na syntézách supertěžkých prvků včetně 116.