Jak funguje lidský magnetismus?

20. prosinec 2011 | 06.00 |

Magnetické schopnosti některých jedinců jsou prostě doslova neuvěřitelné. Zrovna nedávno si nedal pokoj jeden trenér kickboxu z Gruzie. Asi před rokem objevil své neobvyklé magnetické schopnosti, o kterých za čilého zájmu televizních kamer, přesvědčoval gruzínské zapisovatele do Guinnessovy knihy rekordů. Na svou hruď naskládal neuvěřitelných 50 lžic a plechovou kapotu z auta s připevněným chlapem. Je to opravdu výkon, vždyť autorovi tohoto článku se podařilo naskládat na svou hruď pouze 8 lžic. Více čistých jich ve svém příborníku nenašel.

To co média vydávají za jistou formu lidského magnetismu má však zřejmě zcela jinou fyzikální podstatu.  Při pokládání příborových lžic tento magnetismus funguje pouze tehdy, když jsou lžíce na tělo přiloženy svou vypuklou stranou. Obráceně natočené padají dolů, stejně jako vidličky či nože, což nám gruzínský borec nepředvedl. Možná na něm držely i ty lžíce, které ani magnet nepřitahují, jak si ostatně vyzkoušel i autor těchto řádek. Kde se takové magnetické vlastnosti vlastně berou?

Je třeba si přiznat, že nejspíše místo magnetismu zde nastupuje jiný fyzikální fenomén – třecí síla.Vhodný tvar podkladu a vhodný tvar přikládaných předmětů je důležitým faktorem pro úspěch. Navíc lehce zpocená pokožka vykazuje vhodné adhezní schopnosti, kdy se kovové předměty doslova lepí na kůži. Dokážu si představit, že u některých jedinců je lepkavost kůže dost výrazná, takže se hladký povrch ke kůži pohodlně přilne.

A pokud vlastníte dostatečně velkou a prostornou "pneumatiku" na svém bříšku a disponujete dostatečnou silou, můžete si troufnou na svůj pupek i s vhodným zatíženým kovovým plechem umístěným v lehkém záklonu.

Tak se pochlubte – kolik lžic se podařilo naskládat vám?