Detektor neutrin KM3Net

28. prosinec 2011 | 06.00 |

neutrino detektor KM3NetChystá se další past na neposedná neutrina. Stavba nového gigantického teleskopu vyžaduje také vhodné místo s dostatečným prostorem. Ten se bude nalézat na dně Středozemního moře a zabírat bude objem několika krychlových kilometrů vody. Konstrukce teleskopu s označením KM3Net má být největší konstrukcí v dějinách lidstva, srovnatelnou snad s budováním Velké čínské zdi. Bude se skládat ze sítě kovových stožárů vysokých 830 metrů s detektory.

Tato mohutná konstrukce bude sloužit k lapání neutrin, elementárních částic ze skupiny leptonů, které řadíme kvůli spinu mezi fermiony. Neutrina nemají elektrický náboj, nepůsobí na ně tedy ani silná ani elektromagnetická interakce, pouze slabá interakce a nepatrně také gravitace. Nereagují tedy prakticky vůbec s okolním prostředím a je velmi obtížné je zachytit. K detekování neutrin se využívají tři různé procesy: pružný rozptyl neutrina na elektronu nebo jádru, interakce neutrin s nukleony a interakce vysokoenergetických neutrin s protony za vzniku mionů μ.
Přestože neutrina neustále bombardují Zemi, velmi snadno prolétávají veškerou hmotou a interagují s ní jen velmi omezeně. Detektory neurin jsou obvykle obrovská zařízení umístěná pod povrchem Země, aby se omezil vliv ostatních částic. Nejznámější detektory neutrin jsou zařízení Super-Kamiokande, Antarctic Muon And Neutrino Detector Array a Project DUMAND.

V plánovaném detektoru KM3Net teleskop má obrovská masa mořské vody sloužit jako obří optický detektor, který zjistí každý "záblesk" interakce neutrina s atomy v molekulách vody. V uplynulých letech byl prototyp tohoto detektoru úspěšně testován v hloubkách od 2,5 do 4,5 km. Stavba detektoru by měla začít v následujícím roce 2012.

Více o stránkách projektu najdete na: http://www.km3net.org/public.php