Dvojice družic Grail tvoří gravitační mapu Měsíce

2. leden 2012 | 14.00 |

grailNáš vesmírný souputník Měsíc je stále opředen rouškou záhad. I když by se zdálo, že je už dostatečně prozkoumán z pohledu vesmírných družic a úspěšných misí, které na něm přistály, vědcům stále není jasné proč je odvrácená strana Měsíce hornatější, než ta, která je přivrácená k Zemi. Na přivrácené straně se tak nachází rozsáhlá lávová pole nazývaná moře, která na té odvrácené části Měsíce chybí. Vědci se tak podle poslední hypotézy domnívají, že naše planeta měla dvojici měsíců, které se při své hře na honěnou kolem Země spojily do jednoho tělesa. O pravdivosti této hypotézy by mohly rozhodnout výsledky zkoumání dvojice sond Grail, která o víkendu začala mapovat gravitační pole Měsíce.

Projekt Grail (Gravity Recovery and Interior Laboratory), který odstartoval  10. 9. 2011, se skládá ze dvou sond, z nichž Grail-A začala obíhat Měsíc už na Silvestra, k ní se pak během následujícího dne přidalo její dvojče Grail-B.  Obě družice velikosti pračky budou obíhat ve výšce 50 km po polární dráze nad povrchem Měsíce.  Jejich devadesátidenní mise bude ukončena v březnu, během kterého by sondy měly začít vysílat signál, díky kterému vědci na Zemi vytvoří podrobnou mapu gravitačního pole Měsíce.

Obě družice přitom budou neustále přeměřovat svou vzájemnou vzdálenost s přesností v setinách milimetru prostřednictvím mikrovlnných signálů.  Jejich vzájemná rychlost se bude nepatrně měnit v závislosti na gravitačním poli způsobeného Měsícem  pod nimi. Z naměřených údajů vznikne odfiltrováním gravitačního působení Země, Slunce, Jupiteru a dalších těles podrobná mapa  rozložení gravitace na Měsíci.

Tak by vědci mohli dojít k rozluštění vnitřního složení Měsíce a tím k potvrzení nebo vyvrácení nové teorie o vzniku Měsíce.

Zdroj: http://moon.mit.edu/overview.html