Antihmota v pozemských bouřkách

28. listopad 2009 | 06.00 |

bleskAntihmotu na Zemi nemusíme hledat jen v urychlovačích částic, ale dokonce i v přírodě. Vědci totiž odhalili v pozemských bouřích stopy antičástic - konkrétně pozitronů. Vesmírný teleskop Fermi, který v průběhu každých tří minut zmapuje celou oblohu v spektrální oblasti gama záření, zaznamenal  během svých 14 měsíců provozu i 17 záblesků gama záření, které pocházelo přímo z naší planety. Údajně se jedná o gama záblesky z blesků našich běžných pozemských bouří. Vědci si teď lámou hlavu, proč záření z blesků vypadá, jako kdyby neslo stopu výskytu antihmoty.

K 17 gama zábleskům došlo těsně před, během a rovněž bezprostředně po úderu blesku. Gama záření těchto sledovaných blesků vykazuje typický rozpad s výskytem pozitronu. Pozitron je antičástice k elektronu, který má kladný elektrický náboj. Pozitrony se v malém měřítku daly doposud vyrobit pouze ve velmi výkonných urychlovačích. Částice antihmoty nejsou v našem vesmíru obecně nikdy příliš častým hostem, a navíc okamžitě, jakmile se objeví, anihilují s nějakou obvyklou hmotnou částicí.

V tomto případě se v rámci relativně běžné bouřky objevují nejen pozitrony, ale navíc samo doprovodné elektrické pole blesku je údajně podivně přepólováno.

Podle webu: http://www.sciencenews.org