Stephen Hawking má dnes 70. narozeniny

8. leden 2012 | 06.00 |

HawkingDnes se dožívá významného životní jubilea 70. let populární britský fyzik Stephen William Hawking. Určitě jste jej viděli zcela nemohoucího sedět v invalidním vozíku a slyšeli ho komunikovat prostřednictvím elektronického hlasového syntezátoru. Někteří jej třeba znáte z animovaného seriálu Simpsonovi nebo ze seriálu Star Trek: Nová generace.  Geniální mozek je uvězněn v nemocném těle – vždyť téměř 50 let trpí nevyléčitelnou chorobou motorických neuronů. Jde o  amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) projevující se postupným rozkladem nervových buněk, které řídí pohyb svalů. Z dosud neznámého důvodu nemoc u Hawkinga postupovala pomaleji než ve většině podobných případů -  vždyť mu bylo při diagnóze v jeho 21 letech předpovídáno několik let života. Naštěstí, tento génius 20. a 21. století stále žije a jeho názory, objevy a knihy tak mohou být lidstvu stále prospěšné.

Hawking se narodil  8. ledna 1942 v Oxfordu, přesně 300 let od úmrtí Galilea Galileiho (že by reinkarnace? .-)). Jeho rodiče se do Oxfordu přestěhovali těsně před jeho narozením, aby unikli před bombardováním Londýna Němci. (Hitler prý nechtěl bombardovat anglická univerzitní města Cambridge a Oxford výměnou za to, že spojenci nebudou bombardovat německé univerzitní město Gottingen).  Jeho otec byl lékař a zabýval se zkoumáním tropických nemocí. Stephen chodil na výběrovou školu v St. Albans a dále měl na přání svého otce studovat medicínu, ale bavila jej matematika, fyzika a chemie. Ještě před svou maturitou si podal přihlášku na Oxfordskou univerzitu, kde byl přijat a stal se poměrně líným studentem, kterému stačilo ke studiu jeho obrovské nadání. Protože na škole nebylo možné studovat matematiku, začal se věnovat úspěšně fyzice.

Hawking se však chtěl věnovat kosmologii na univerzitě v Cambridgi, kde v roce 1962 složil s výborným úspěchem zkoušku. Tam začal mít zdravotní problémy, které se projevily zejména pádem ze schodů a krátce na to mu byla diagnostikována ALS. Přes velmi špatné zdravotní vyhlídky do budoucna se stihl ještě oženit a zcela se pak upnul na svou vědeckou práci  u profesora Denise Sciama. Díky jeho narůstajícímu vědeckému renomé se stal nejprve výzkumníkem a posléze i stálým členem univerzity Gonville and Caius College v Cambridge. Po tom, co opustil Astronomický institut, přešel v roce 1973 do oddělení aplikované matematiky a teoretické fyziky a od roku 1979 zastává pozici Lukasiánského profesora matematiky . I když byl během svého života oceněn celou řadou významných vědeckých cen, Nobelovu cenu zatím neobdržel.  Jeho názory jsou mnohdy nové, revoluční a pokud se potvrdí, pak tím víc jsou šokující.

Stephena Hawkinga vždy zajímaly zákony, podle kterých vesmír funguje. Proslul zejména teoriemi o vzniku a zániku černých děr, kde úspěšně uplatnil Einsteinovu obecnou relativitu, kterou spojil s kvantovou teorií.  Potvrdil, že podle Einsteinovy obecné teorie relativity má čas a prostor svůj počátek v okamžiku označovaném jako velký třesk a zaniká v černých dírách. Vůbec zkoumání černých děr zasvětil celý svůj život a mnohé jeho teoretické předpovědi o jejich chování se postupně naplnili, což mu přineslo vědecké uznání a slávu.

Sdělení jeho myšlenek lidem se stalo komplikovaným v okamžiku, kdy v roce 1985 po zápalu plic musel absolvovat tracheotomii, po které přišel o svůj hlas. Hawkingovi bylo sice špatně rozumět už v období po absolvování vysokých škol, ale dnešní generace jeho pravý hlas prakticky nezná, neboť používá hlasový syntezátor. S pomocí počítače připevněného k elektrickému vozíku dokáže mluvit díky systému, který převádí do podoby mluveného slova pohyby jeho tváře. Počítač mu neslouží jen k řeči. S jeho pomocí se může připojit k internetu a infračervený univerzální dálkový ovladač mu například umožňuje rozsvěcet světla, dívat se na televizi nebo otevřít dveře doma či v kanceláři. Pro údržbu svého komunikačního systému právě v těchto dnech hledá asistenta s ročním platem 25 000 liber.

Přes veškerá zdravotní omezení, která mu znepříjemňují život a ztěžují komunikaci, je Stephen Hawking velmi plodným autorem s počtem asi 200 vědeckých publikací. Spolu se svými spolupracovníky dokáže podat složité vědecké teorie tak populární formou, že se jeho kniha "Stručná historie času" (z roku 1988) stala světovým bestsellerem. prodal více knih o fyzice než zpěvačka Madonna o sexu.  V mnohých knihkupectvích narazíte na další skvělé knihy jakými jsou  "Vesmír v kostce"  nebo "Ilustrovaná teorie všeho".

O samotném Hawkingovi bylo natočeno nespočet dokumentárních filmů.

A kde se dočtete o životě Stephena Hawkinga?  Já jsem si nedávno pochutnal na skvělé knize Michaela Whita a Johna Gribbina: "Stephen Hawking, život s vědou." V této knize se přehledným způsobem střídají kapitoly ze života vědce s kapitolami popisujícími jeho vědecké objevy v jednotlivých životních obdobích.

Takže Stephene – vše nejlepší!

Zdroj obrázku: http://kasamaproject.org/2009/08/12/stephen-hawkins-i-wouldnt-be-here-without-nationalized-medicine/