Neutrina zatím nestačí na fotony

24. únor 2012 | 06.01 |

neutrinaHodně odvahy museli prokázat fyzikové z Evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) pracující na experimentu Opera. Nejprve vyvolali vědeckou senzaci o neutrinech, která svou rychlostí předběhla i světlo a porušila tak známý Einsteinův postulát stálé rychlosti světla. Nyní přiznali, že se stali obětí naprosto banální chyby, která zřejmě ovlivnila měření rychlosti neutrin.

Během experimentu Opera posílali vědci z urychlovače v CERN svazky protonů v pulsech, které trvaly 10 mikrosekund. Ze srážek protonů vznikla neutrina, která pod zemským masivem Alp urazila vzdálenost 732 km do laboratoře v italském Gran Sassu. Měřením byl zjištěn rozdíl mezi předpokládaným a skutečným příletem neutrin. Podle měření přilétla neutrina o 60 nanosekund dříve, než by měla, pokud by se pohybovala rychlostí světla.

Podle  časopisu Science objevili vědci chybu v případě chybně zapojeného optického kabelu do jedné z karet počítače, který spojoval přijímač signálu od satelitů GPS s počítači v laboratoři kontrolujícím průběh experimentu.   Přijímač GPS signálu se používá pro synchronizaci atomových hodin zaznamenávajících čas odeslání a přijetí svazku neutrin.

Další chyba byla v úpravě GPS signálu v oscilátoru použitém k tvorbě časových značek mezi synchronizacemi GPS. Projevilo se to v opakovaném kontrolním měření, kde rozdíl 60 nanosekund již nebyl pozorován.

Další ověření odvážné hypotézy, která by nabourala speciální teorii relativity, chtějí vědci učinit po zahájení provozu urychlovače, který je nyní v zimní odstávce. Na ověření se chystá také projekt MINOS americké národní laboratoře Fermilab  a podobný experiment se  připravuje také v Japonsku.

Zdroj: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-15830844